Σε κινητοποιήσεις διακυρήττουν πως θα κατέβουν σύντομα οι καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Αιτία είναι οι παρεμβάσεις του σχεδίου "Αθηνά" και σταγόνα που ξεχειλίσε το ποτήρι είναι, ειδικότερα, η επικείμενη συγχώνευση των ξένων φιλολογιών του σε ένα ενιαίο τμήμα.
Ο Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ανακοίνωσε "τη θέλησή του να απορριφθεί το σχέδιο "Αθηνά" επιμένοντας στη διατήρηση της αυτοτέλειας και αυτονομίας των υπό συγχώνευση Τμημάτων".
Για το σκοπό αυτό, ο Σύλλογος αποφάσισε "να διοργανώσει μια σειρά από κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις, προκειμένου να ενημερωθεί η ακαδημαϊκή κοινότητα και η ευρύτερη ελληνική κοινωνία για τις ολέθριες συνέπειες που θα έχει πιθανή εφαρμογή του σχεδίου "Αθηνά" στη Φιλοσοφική Σχολή".
Συγκεκριμένα, η γενική συνέλευση της Σχολής συνήλθε την περασμένη Παρασκευή (8 Φεβρουαρίου). Έπειτα από εκτενή συζήτηση, ο Σύλλογος εξέδωσε ανακοίνωση, μέσω της οποίας "εκφράζει τον εντονότατο προβληματισμό για την ποιότητα του σχεδίου "Αθηνά" στο σύνολό του και την απόλυτη αντίθεσή της στην πρόταση του σχεδίου αυτού για τη Φιλοσοφική Σχολή".
Συγκεκριμένα αντιτίθεται:
α) Στη συνένωση των Τμημάτων Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, και Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας σε ένα νέο, υδροκέφαλο Τμήμα "Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας" με πέντε κατευθύνσεις: 1. Αγγλικής Γλώσσας, 2. Γαλλικής Γλώσσας, 3. Γερμανικής Γλώσσας, 4. Ιταλικής Γλώσσας, 5. Ισπανικής Γλώσσας
β) Στη συνένωση του Τμήματος Σλαβικών σπουδών και του Τμήματος Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών σπουδών σε ένα Τμήμα "Σλαβικών, Τουρκικών και Ασιατικών σπουδών" με δύο κατευθύνσεις: 1. Τουρκικών σπουδών και σύγχρονων Ασιατικών σπουδών, 2. Σλαβικών σπουδών.
"Αυτή η αιφνιδιαστική κατάργηση των ακαδημαϊκών Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, η οποία αποτελεί απροκάλυπτη παρέμβαση του υπουργείου στα εσωτερικά του Πανεπιστημίου και παραβίαση του συνταγματικώς κατοχυρωμένου αυτοδιοίκητού του, είναι προδήλως πρόχειρη, δεν συνοδεύεται καν από στοιχειώδη αιτιολόγηση, αντιστρατεύεται κοινώς αποδεκτά επιστημονικά δεδομένα και καταστρατηγεί κάθε έννοια ακαδημαϊκότητας", όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση.
"Είναι αξιοσημείωτο ότι αυτή η συρρίκνωση δεν πληροί τα κριτήρια των συγχωνεύσεων που έθεσε το ίδιο το Υπουργείο, δεν ανταποκρίνεται στους προβαλλόμενους στόχους του σχεδίου "Αθηνά", δεν αναμένεται να επιτύχει ουσιαστική εξοικονόμηση πόρων, ενώ παράλληλα ακυρώνει την επιστημονική αριστεία που έχουν επιτύχει τα υπό συγχώνευση Τμήματα, η οποία έχει αναγνωριστεί στην Ελλάδα και διεθνώς", συνεχίζει η ανακοίνωση.
Η συνένωση "οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αποδυνάμωση της Φιλοσοφικής Σχολής, αλλοιώνει την επιστημονική φυσιογνωμία της και βάλλει κατά του κύρους της", διαπιστώνει η γενική συνέλευση, καθότι "σε κόσμο που απαιτεί τη γνώση σε βάθος ενός επιστημονικού αντικειμένου, είναι δυσοίωνες οι επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων ενός Τμήματος με το προβληματικό γνωστικό αντικείμενο των «Ξένων Γλωσσών και Φιλολογίας»".
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, "η ξενόγλωσση εκπαίδευση στη χώρα μας είναι μία πολύ σοβαρή υπόθεση και κινδυνεύει να γυρίσει πολλές δεκαετίες πίσω, να απολέσει τον ευρύ και επιστημονικό - ερευνητικό χαρακτήρα της και τελικά να υπαχθεί στην αποκλειστική ευθύνη των Ινστιτούτων των ξένων χωρών. Παράλληλα, υπάρχει κίνδυνος η υποβάθμιση των σπουδών αυτών να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στις σπουδές που προβάλλουν τον ελληνικό πολιτισμό στις αντίστοιχες χώρες".
Αξίζει να σημειωθεί ότι αντίστοιχο ψήφισμα εξέδωσαν και οι πρόεδροι και αναπληρωτές πρόεδροι των Τμημάτων Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οι οποίοι, με τη σειρά τους, "εκφράζουν την έκπληξή τους για την απρόσμενη αναδιάταξη των Τμημάτων που εκπροσωπούν χωρίς να προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με τα Τμήματα και με τα αρμόδια όργανα του ΑΠΘ, όπως ορίζει ο ν. 4009".
Άλλωστε, όπως και οι ανακοινώσεις των αντίστοιχων Τμημάτων τους υποστηρίζουν "με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας υποβαθμίζονται σε απλές "κατευθύνσεις" ενός τεράστιου, υβριδικού Τμήματος με αδόκιμη (επιστημονικά) ονομασία. Ενδεχόμενη εφαρμογή αυτής της πρότασης θέτει υπό αμφισβήτηση βασικά θέματα αρχής και δημιουργεί σοβαρότατα διοικητικά και ακαδημαϊκά προβλήματα".
Οι καθηγητές υποστηρίζουν ότι θίγεται έτσι το αυτοδιοίκητο του Πανεπιστημίου, αλλά και η αυτονομία των προγραμμάτων σπουδών κάθε τμήματος.