Ανθρώπινο λάθος, αστοχία υλικού ή εμπόδιο;
Τα μέλη της μικτής επιτροπής, η οποία αποτελείται από στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, έχουν πιάσει ήδη δουλειά αναζητώντας τα αίτια της τραγωδίας που σημειώθηκε προχθές το βράδυ στο σταθμό του Αδένδρου Θεσσαλονίκης. Πρέπει μέχρι το τέλος της εβδομάδας να έχουν συντάξει ένα -έστω προκαταρκτικό- πόρισμα.
Τρία είναι τα βασικά σενάρια που εξετάζουν οι Αρχές για το σιδηροδρομικό δυστύχημα. Από τον εκτροχιασμό, τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν και ακόμη έντεκα τραυματίστηκαν. Να σημειωθεί ότι είναι η δεύτερη φορά που αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε στον συγκεκριμένο σταθμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, εξετάζουν τρία σενάρια:
1. Ανθρώπινο λάθος. Είναι αυτό που συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες. . Στο σταθμό του Αδένδρου τα τρένα χρησιμοποιούν την παρακαμπτήρια γραμμή κι όχι την κεντρική. Το όριο ταχύτητας είναι 60 χλμ./ώρα. Η αμαξοστοιχία ίσως είχε μεγαλύτερη ταχύτητα με αποτέλεσμα όταν έφτασε στην «κλείδωση» των δύο γραμμών και έπρεπε να μπει στην παρακαμπτήριο εκτροχιάστηκε.
2. Αστοχία υλικού. Να υπήρχε κάποιο πρόβλημα είτε στις ράγες είτε στις ρόδες της αμαξοστοιχίας, που να οδήγησαν στον εκτροχιασμό. Στο μικροσκόπιο θα βρεθούν οι εργασίες συντήρησης της μηχανής και των βαγονιών, αλλά και τυχόν εργασίες που έγιναν στις ράγες.
3. Εμπόδιο. Να υπήρξε κάποιο «εμπόδιο» πάνω στις ράγες που να οδήγησε στον εκτροχιασμό. Εφόσον υιοθετηθεί το σενάριο, θα πρέπει να ερευνηθεί πώς βρέθηκε εκεί.
Πάντως, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το κομμάτι της διαδρομής «Θεσσαλονίκη – Κατερίνη» (τμήμα του οποίου είναι και ο σταθμός Αδένδρου) αποτελεί την… «αφρόκρεμα» του ΟΣΕ. Αναπτύσσεται σε απόλυτη πεδιάδα, δεν υπάρχουν εμπόδια και απότομες στροφές, έχει ηλεκτροκίνηση και είναι το τμήμα όπου οι μηχανοδηγοί «πατούν τέρμα το γκάζι», ακριβώς επειδή πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές. Να σημειωθεί ότι κάνεις δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο το δυστύχημα να τελέστηκε κάτω από τη διαρκή πίεση που ασκείται στους μηχανοδηγούς να τηρούν πιστά τους χρόνους αναχώρησης και άφιξης των δρομολογίων.
Η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι I/C58 είχε αναχωρήσει στις 16:18 από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Στα πέντε βαγόνια υπήρχαν 70 επιβάτες και πέντε άτομα προσωπικό. Περίπου στις 21:30 έκανε την προγραμματισμένη στάση στο Πλατύ Ημαθίας. Συνέχισε το δρομολόγιο προς τη Θεσσαλονίκη. Μπαίνοντας στο σταθμό του Αδένδρου -όπου δεν προβλεπόταν στάση- η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε. Απείχε μόλις 20 λεπτά της ώρα από τον προορισμό της.
Δυστυχώς, δύο υπάλληλοι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ένας επιβάτης έχασαν τη ζωή τους. Πρόκειται για τον 50χρονο οδηγό της αμαξοστοιχίας Ματθαίο Καλόπουλο με καταγωγή από την Αθήνα, τον 56χρονο ελεγκτή Αριστείδη Καλαμπαλίκη με καταγωγή από τη Λάρισα (ο οποίος κατέληξε χθες σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης) και τον 44χρονο γιατρό του Κέντρου Υγείας Κασσανδρείας, Δημήτρη Μικρόπουλο, ο οποίος ήταν επιβάτης. Μάλιστα, ο γιατρός ήταν δημοτικός σύμβουλος Κασσάνδρας και ενεργό στέλεχος των ΑΝ.ΕΛ.