Εκτιμάται ότι η ζημία του δημοσίου αγγίζει τα 53 εκατ. ευρώ
Στο στόχαστρο της δικαιοσύνης μπαίνει η πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στη γερμανική κοινοπραξία HDW/Ferrοstaal η οποία έγινε πριν από 14 χρόνια.
Ο φάκελος της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης άνοιξε με αφορμή την ανάκριση για την υπόθεση των εξοπλιστικών που είναι σε εξέλιξη από τους ανακριτές Διαφθοράς. Μάλιστα, από τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχουν στη διάθεση τους οι δικαστικές αρχές από την πώληση των Ναυπηγείων φαίνεται να προκύπτει ζημιά για το δημόσιο που αγγίζει τα 53 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από την έρευνα των ανακριτών Διαφθοράς φέρεται να προέκυψε ότι η επίμαχη ιδιωτικοποίησηαποτέλεσε «δώρο»στη γερμανική κοινοπραξία ,καθώςουδέποτε κατέβαλε το ποσό που είχε δεσμευθεί να καταβάλει ως αύξηση μετοχικού κεφαλαίουστην ΕΝΑΕ ,ενώ την ημέρα της υπογραφής της σύμβασης ιδιωτικοποίησης (31/5/2002)υπεγράφη και η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων.
Η δικογραφία που έχει σχηματιστεί για την υπόθεση αναμένεται ναδιαβιβαστεί στην Εισαγγελία Διαφθοράςπροκειμένου να ανοίξει ένας νέος κύκλος έρευνας ώστε να διακριβωθούν οι συνθήκεςμεταβίβασης των Ναυπηγείων αλλά και ενδεχόμενες ποινικές ευθύνεςόλων των εμπλεκομένων φορέων στην επίμαχη διαδικασία συμπεριλαμβανομένων καιπολιτικών προσώπων που συμμετείχαν στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης, οι ευθύνες των οποίων, όμως, ακόμα κι αν προκύψουν έχουν ήδη παραγραφεί με βάση τη νομοθεσία για την ποινική ευθύνη των πολιτικών προσώπων. Η μόνη περίπτωση να βρεθούν αντιμέτωποι με την δικαιοσύνη είναι, όπως διευκρίνιζε αρμόδια πηγή, να προκύψουν από την έρευνα στοιχεία για διακίνηση μαύρου χρήματος.
Ο φάκελος για την πώληση των Ναυπηγείων, το 2002, άνοιξε στο πλαίσιο της έρευνας για τα εξοπλιστικά που αφορούσε τα αδικήματα της δωροδοκίας και του ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
Οι ανακριτές Ηλιάνα Ζαμανίκα και Γιώργος Ευαγγέλου, αποτιμώντας έγγραφακαι μαρτυρικές καταθέσειςπου έλαβαν στο πλαίσιο συμπληρωματικήςέρευνας για τα γερμανικά υποβρύχια ερεύνησαν για πρώτη φορά και τις συνθήκες ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων (ΕΝΑΕ).
Σύμφωνα με την ανακριτική διαδικασία, η πώλησητης ΕΝΑΕφέρεται να έγινεχωρίς καμία διαφανή διαγωνιστική διαδικασία, αλλά και κατά παραβίασητων κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ιδιωτικοποίηση Εταιρειών που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο.
Ήδη, έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για απιστία σε βαθμό κακουργήματος σε βάρος ενός υπαλλήλουτων ΕΝΑΕ, ωστόσοοι αρμόδιες αρχές εκτιμούν ότι ενδεχομένως προκύπτουν ευθύνες και σε βάρος άλλων προσώπων που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τη μελέτη των εγγράφων, των προσφορών όλων των εταιρειών που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά των Ναυπηγείων και την αξιολόγησητων συμβάσεων που αποτελούν εδώ και χρόνια αντικείμενο δικαστικής έρευνας οι ανακριτέςκατέληξαν στα εξής:
- Η γερμανική κοινοπραξία έχονταςπλήρη γνώση και εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα της ΕΝΑΕ (εκκρεμείς συμβάσεις, χρέη και παράνομες κρατικές ενισχύσεις )αξίωσε και τελικά κατάφερε να πάρει συγκεκριμένα ανταλλάγματα.
- Τα πρόσωπα που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσειςφέρονται ότι έπεισαντη γερμανική εταιρεία να αποσύρειαντιρρήσεις που αρχικά είχεπροβάλειπροκειμένου να γίνει δεκτή η προσφορά της, καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδύνευε με αποκλεισμό . Τα ίδια πρόσωπα, που μπαίνουν τώρα στο μικροσκόπιο της δικαιοσύνης, της υποσχέθηκανότι μετά την υπογραφή της σύμβασης θα ικανοποιούνταν όλες της οι απαιτήσεις. Μεταξύ των πολλών ωφελειών ήταν ότι αγόρασε την ελληνική επιχείρηση (ΕΝΑΕ) απαλλαγμένη από πρόστιμα, τόκους υπερημερίας και άλλες οφειλές. Επιπλέον,ανέλαβεκαι το πρόγραμμαεπισκευής και εκσυγχρονισμού τωνυποβρυχίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνθήκες υπογραφής της σύμβασηςιδιωτικοποίησης αποτέλεσαν αντικείμενο έρευναςκαι της Γενικής ΔιεύθυνσηςΑνταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ιδιωτικοποίηση ζημίωσετο ελληνικό Δημόσιο χαρακτηρίζοντας μάλιστα παράνομη την επιλογή τηςπροσφοράςτων Γερμανών.