Τον τρόπο λειτουργίας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης εξετάζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Καθηγητών Πανεπιστημίου. Ασκεί μάλιστα έντονη κριτική μιλώντας για “προκρούστειες αλλαγές, που οδηγούν στη συρρίκνωση της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης”.
Σε ανακοίνωσή της για τον τρόπο με τον οποίο το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί τη συγχώνευση, και κατάργηση σχολών και τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του σχεδίου “Αθηνά”, η ΠΟΣΔΕΠ προτάσσει την ανάγκη να υπάρξει “ορθολογικός επανασχεδιασμός της οργάνωσης και χωροθέτησης των Ιδρυμάτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας”, αλλά στο πλαίσιο “ενός μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού, που οφείλει να διαμορφώσει άμεσα η ελληνική πολιτεία, ανεξάρτητα από μνημόνια και συγκυριακές-πελατειακές πολιτικές”.
Και συνεχίζει: “Απαιτείται η θέσπιση ενιαίων κριτηρίων αλλαγών του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, με στόχο την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου, λαμβάνοντας υπόψη την πλούσια εμπειρία που υπάρχει στον ευρωπαϊκό χώρο και στα θέματα των συνεργασιών, συνενώσεων και συγχωνεύσεων ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της Έρευνας. Ενδεικτικά αναφέρουμε: την ακαδημαϊκή και ερευνητική βιωσιμότητα των υφιστάμενων μονάδων με βάση την αξιολόγηση, τις προοπτικές απασχόλησης των αποφοίτων, τις αναπτυξιακές και κοινωνικές ανάγκες της χώρας κεντρικά και τοπικά, τη βελτίωση της κινητικότητας των φοιτητών, και την αποτελεσματικότερη χρήση ανθρώπινων και οικονομικών πόρων και εγκαταστάσεων με την ενοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας”.
Οι καθηγητές πανεπιστημίου διαμαρτύρονται για τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια (έως την 1η Δεκεμβρίου), που έχει θέσει το υπουργείο Παιδείας, για να υποβάλουν οι πανεπιστημιακοί τις προτάσεις τους για το θέμα και καταγγέλλουν “τη βιασύνη, την προχειρότητα και την έλλειψη διαλόγου, με την οποία επιδιώκονται προκρούστειες αλλαγές, που οδηγούν στη συρρίκνωση της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης”.