Του Γιώργου Λαμπίρη
Αν δεχτούμε ότι η οικονομική κρίση μπορεί να σώζει ζωές, κάτι τέτοιο μπορεί και να επιβεβαιώνεται. Τουλάχιστον με βάση τα στοιχεία της Αστυνομίας για τα τροχαία ατυχήματα το 2013 και το 2014.
Ο πρώην διευθυντής τροχαίας του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, αντιστράτηγος ε.α., Ανδρέας Κορδολαίμης, μιλάει στο news.gr, για τα αίτια που οδήγησαν στη μείωση των θανατηφόρων αλλά και των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας. Όπως χαρακτηριστικά λέει, η κρίση χτύπησε, με αποτέλεσμα ο Έλληνας να προσέχει τον τρόπο που οδηγεί.
Σύμφωνα με τον κύριο Κορδολαίμη, "το 2013 στην Ελλάδα είχαμε 865 νεκρούς καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Το 2014 έως αυτή τη στιγμή που μιλάμε, οι νεκροί σε τροχαία δυστυχήματα είναι 739. Πέρυσι μάλιστα, το αντίστοιχο χρονικο διάστημα - έως το τέλος Νοεμβρίου - είχαμε 800 νεκρούς. Είναι πολύ θετικό ότι έχουμε 60 λιγότερα άτομα, να χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα".
Σημαντική μείωση παρουσιάζει και ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων το 2013 σε σχέση με το 2014. "Σε ό,τι αφορά σοβαρά και ελαφρά τροχαία, πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα είχαμε 14.000 περιστατικά, ενώ φέτος έχουμε 10,850", σημειώνει.
Η κρίση μείωσε τα τροχαία...
Αναλύοντας τους λόγους για τους οποίους παρατηρούνται λιγότερα περιστατικά ανά την επικράτεια, αποδίδει το φαινόμενο στο γεγονός ότι έχει μειωθεί παράλληλα η κίνηση στους δρόμους. "Η οικονομική κρίση συνέβαλε σε αυτό. Στην πραγματικότητα έχει υποχρεώσει τους οδηγούς να κυκλοφορύν πιο συνετά και πιο αμυντικά, βάσει των αρχών του eco driving. Της ασφαλούς, αμυντικής και οικονομικής οδήγησης, προκειμένου να πετύχουν εξοικονόμηση καυσίμων, λόγω των υψηλών τιμών το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Έτσι, η οικονομία καυσίμου, ανέρχεται σε ποσοστό της τάξεως του 20%, όταν οδηγούμε πιο συνετά", συμπληρώνει ο κύριος Κορδολαίμης.
"Επίσης υπάρχει ένας στρατηγικός σχεδιασμός τόσο του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως όσο και των συνεργαζόμενων υπουργείων, καθώς έχουν αυξηθεί οι έλεγχοι στις επικίνδυνες παραβάσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα κλιμάκια της τροχαίας προέβησαν πέρυσι σε διαρκείς ελέγχους παραβάσων. Διαπίστωσε 459.000 επικίνδυνες παραβάσεις. Εξ' αυτών οι 180.000 αφορούσαν παραβιάσεις ορίου ταχύτητας, οι 12.190 παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και οι 35.600 μη χρήση ζώνης. Επίσης βεβαιώθηκαν 59.400 παραβάσεις για μη χρήση κράνους και ακόμα 30.000 παραβάσεις για υπερβολική χρήση αλκοόλ".
30.000 άτομα οδηγούσαν μεθυσμένα το 2013
Τέλος αναφέρει ότι συνολικά, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε 1.790.000 άτομα. "Σημαντικό ήταν το ποσοστό όσων οδηγούσαν υπό την επίρρεια μέθης, ποσοστό δηλαδή 1,7%. Δεν είναι λίγο αν σκεφτείτε ότι από 100 οδηγούς που βρέθηκαν στο δρόμο στη διάρκεια του 2013, οι δύο οδηγούσαν μεθυσμένοι, και 30.000 άνθρωποι συνολικά, κυκλοφορούσαν μεθυσμένοι στη διάρκεια του έτους", καταλήγει ο κύριος Κορδολαίμης.
Πάντως, πρόσφατο ρεπορτάζ του news.gr, βασισμένο στα στοιχεία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας της περιφέρειας Αττικής παρουσίαζε την αύξηση της κίνησης κατά το τρίμηνο Ιουλίου, Αυγούστου, Σεπτεμβρίου του 2014. Όπως ανέφερε ο συγκοινωνιολόγος, Θανάσης Τσιούτρας, υπεύθυνος δημοσίων δράσεων στο Ινστιτούτο Μεταφορών, "η εικόνα που έχουμε είναι ότι όντως υπάρχει αύξηση το τελευταίο διάστημα. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός της αυξημένης τουριστικής κίνησης του καλοκαιριού. Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η πτώση στις τιμές των καυσίμων το τελευταίο χρονικό διάστημα". Στην εκδήλωση του φαινομένου, εξέφραζε την ανησυχία του μπροστά στο ενδεχόμενο αύξησης των τροχαίων σε συνδυασμό με την αύξηση της κυκλοφορίας.
*Ο Ανδρέας Κορδολαίμης είναι αντιστράτηγος εν αποστρατεία, πρώην διευθυντής τροχαίας του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως και αναλυτής ατυχημάτων