Η αποκάλυψη του ψηφιδωτού με θέμα την αρπαγή της Περσεφόνης στον τάφο της Αμφίπολης φαίνεται να επιβεβαιώνει τη θεωρία της επικεφαλής των ανασκαφών, Κατερίνας Περιστέρη, ότι ο τάφος χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ., ενώ υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι ο “ένοικος” μπορεί να είναι μέλος της βασιλικής μακεδονικής οικογένειας.
Πιθανόν αυτό να εννοούσε η Κατερίνα Περιστέρη στην πιο πρόσφατη ενημέρωση των δημοσιογράφων, όταν ανέφερε πως “χωρίς αμφιβολία ο νεκρός ήταν εξαιρετικά σημαντικός”, ενώ η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, επεσήμανε πως σκηνές όπως η αρπαγή της Περσεφόνης συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία -κάθοδος στον Άδη- καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. “Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών”, υπογράμμισε, και αναφέρθηκε σε πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών “Δημόκριτος” για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή αυτή έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του ”ενοίκου” του τάφου με τον μακεδονικό οίκο.
Διαβάστε: Αμφίπολη: Οι Μακεδόνες βασιλιάδες ήταν και αρχιερείς των μυστηρίων
Όπως δήλωσε στο news.gr η Αθηνά Σχοινά, ιστορικός τέχνης και επιστημονική συνεργάτης στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, το ψηφιδωτό έχει αρκετές ομοιότητες με την τοιχογραφία της Βεργίνας, ενώ η εκτίμησή της είναι ότι δεν πρόκειται για ρωμαϊκό ψηφιδωτό, αλλά για ένα που εντάσσεται στην ελληνιστική περίοδο, και ενδεχομένως το μνημείο της Αμφίπολης να είναι ένας βασιλικός τάφος.
Όπως λέει, στο ψηφιδωτό φαίνεται η προοπτική, η πλαστικότητα και αρκετά προοπτικά στοιχεία που διέθεταν στην τέχνη τους οι αρχαίοι Έλληνες, πριν την Αναγέννηση.
“Κάτι ανάλογο μάλιστα το βλέπουμε και σε άλλα ελληνιστικά έργα. Έναν ρεαλισμό εξαιρετικό, μία πλαστικότητα και τη διαμόρφωση όγκων και προοπτικών χωρίς υπερβολή. Σκοπός του καλλιτέχνη είναι να πείσει, παρουσιάζοντας μία αληθοφάνεια. Η αλληγορική και τελετουργική γλώσσα έπρεπε να πείσουν για την ισχύουσα δύναμη που είχαν αυτές οι παραστάσεις. Αφορά τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη αλλά και όλες τις δοξασίες γύρω από το θάνατο και τη ζωή, κάποιου ενδεχομένως επιφανούς".
Διαβάστε: Σχοινά: Δεν είναι ρωμαϊκό το ψηφιδωτό της Αμφίπολης
Φυσικά, το ενδεχόμενο να είναι πράγματι μέλος της βασιλικής οικογένειας της Μακεδονίας στον τάφο της Αμφίπολης δίνει ελπίδες και σε αυτούς που πιστεύουν ακόμα ότι ίσως πρόκειται για τον ίδιο τον Μέγα Αλέξανδρο, αν και οι πιθανότητες για κάτι τέτοιο θεωρούνται εξαιρετικά λίγες.