Τη δημοπράτηση της νέας γραμμής του Μετρό, της περιβόητης Γραμμής 4, που φιλοδοξεί να γίνει γνωστή ως η κίτρινη γραμμή ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοίδης.
Η νέα γραμμή θα έχει 14 σταθμούς αντί για 9, όπως είχε αρχικά εξαγγελθεί.
Πιο συγκεκριμένα, εκτός από το τμήμα Ευαγγελισμός – Άλσος Βεΐκου, πρόκειται να κατασκευαστεί ταυτόχρονα και το τμήμα Ευαγγελισμού – Γουδή, το οποίο περιλαμβάνει σταθμούς στο Παγκράτι, την Καισαριανή, τα Άνω Ιλίσια και του Ζωγράφου.
Εκτιμάται ότι η νέα Γραμμή του μετρό θα εξυπηρετεί 220.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι θα περιλαμβάνει και την Πανεπιστημιούπολη και την Πολυτεχνειούπολη, οι οποίες δεν εξυπηρετούνται μέχρι σήμερα με μέσο σταθερής τροχιάς κι ενώ η πλειονότητα των φοιτητών κινείται ούτως ή άλλως με μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η σήραγγα του μετρό για την πλήρη λειτουργία της γραμμής, όπως προγραμματίζεται να κατασκευαστεί, θα εκτείνεται σε 11,9 χιλιόμετρα, συν 800 μέτρα συνδετήριας σήραγγας με τις Γραμμές 2 και 3.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά θετική εξέλιξη για το επιβατικό κοινό, η οποία προέκυψε μετά από τις πρόσφατες συζητήσεις του υπουργείου Υποδομών και της Αττικό Μετρό με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανεβαίνει πλέον στο 1,2 δισ. ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα καταβάλλει 800 εκατ. ευρώ, ποσό για πρώτη φορά μεγαλύτερο του 50% του συνολικού κόστους ενώ το υπόλοιπο θα καλυφθεί από το νέο ΕΣΠΑ και εθνικούς πόρους.
Η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την κατασκευή θα προκηρυχθεί έως τον Δεκέμβριο, με στόχο να ζητηθεί η κατάθεση οικονομικών προσφορών από τις εταιρείες που θα προκριθούν δέκα μήνες αργότερα. Στον προϋπολογισμό περιλαμβάνεται και η αγορά 17 αυτόματων συρμών χωρίς οδηγούς.
Σημειώνεται ότι υπήρξε μία μικρή αλλαγή σε σχέση με τον σχεδιασμό των σταθμών. Ο σταθμός Πανεπιστήμιο αντικαταστάθηκε από τον σταθμό Ακαδημία, ο οποίος θα κατασκευαστεί πίσω από τα κτίρια της Αθηναϊκής Τριλογίας, και θα συνδέεται με υπόγεια σήραγγα με τον υφιστάμενο σταθμό Πανεπιστήμιο. Επίσης προστέθηκε ο σταθμός Νήαρ Ηστ μεταξύ Καισαριανής και Ιλισίων.
Ο χρόνος κατασκευής είναι επτά χρόνια από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, δηλαδή εφόσον δεν υπάρχουν καθυστερήσεις, έως το τέλος του 2022.
Οι διευθύνσεις όπου θα κατασκευαστούν οι νέοι σταθμοί του Μετρό:
Σταθμός Άλσος Βεΐκου: Διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων.
Σταθμός Γαλάτσι: Διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου.
Σταθμός Κυψέλη: Πλατεία Κυψέλης.
Σταθμός Δικαστήρια: Διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
Σταθμός Αλεξάνδρας: Διασταύρωση Μουστοξύδη και Αλεξάνδρας.
Σταθμός Εξάρχεια: Πλατεία Εξαρχείων.
Σταθμός Ακαδημία: Διασταύρωση οδών Ακαδημίας και Σίνα.
Σταθμός Κολωνάκι: Πλατεία Κολωνακίου.
Σταθμός Ευαγγελισμός: Διασταύρωση οδών Βασιλίσσης Σοφίας, Ριζάρη και Βασιλέως Κωνσταντίνου.
Σταθμός Καισαριανή: Υμηττού και Εθνικής Αντιστάσεως.
Σταθμός Νήαρ Ηστ: Λεωφόρος Εθνικής Αντιστάσεως.
Σταθμός Ιλίσια: Πλατεία Κύπρου.
Σταθμός Ζωγράφου: Πλατεία Γαρδένια.
Σταθμός Γουδή: Πλατεία Ελευθερίας.
Με το νέο του σχεδιασμό, το έργο θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας, καθώς θα συνδέσει για πρώτη φορά με μέσο σταθερής τροχιάς πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπως το Κολωνάκι, την Κυψέλη, το Γαλάτσι και το Παγκράτι.
"Το μετρό είναι η ραχοκοκαλιά της πολιτικής μας για τις συγκοινωνίες, είναι το πιο αξιόπιστο και οικολογικό μέσο που έχουμε. Διασχίζει την καρδιά της πόλης, μικραίνει τις αποστάσεις από τη μία γειτονιά στην άλλη, δίνοντας καλύτερη ζωή στους πολίτες", δήλωσε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, κατά την εκπόνηση της προμελέτης των έργων διαπιστώθηκε ότι οι εν λόγω επεκτάσεις δεν ήταν τεχνικά εφικτό να αποτελέσουν κλάδους υφισταμένων Γραμμών, καθώς το ενδεχόμενο αυτό θα παρουσίαζε σημαντικές κατασκευαστικές και λειτουργικές αδυναμίες (διακοπή λειτουργίας της γραμμής, σύνθετη κατασκευή, υψηλό κόστος, συχνότητα των δρομολογίων και άλλες παραμέτρους.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Αττικό Μετρό Α.Ε. προχώρησε στην εξέταση της σύνδεσης των εν λόγω επεκτάσεων μεταξύ τους και την ανάπτυξή τους ως μία νέα αυτόνομη Γραμμή 4 σε σχήμα U.
"Η γραμμή αυτή καλύπτει ένα εμφανές κενό", δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, σημειώνοντας την ανάγκη να υπάρξει διαβούλευση στα επόμενα στάδια του έργου.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο κ. Χρυσοχοίδης, απέκλεισε κατηγορηματικά οποιαδήποτε αλλαγή στη χωροθέτηση των σταθμών, καθώς αυτό θα οδηγούσε σε μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου.
Εξάλλου, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας, σημείωσε ότι για πρώτη φορά θα επιδιωχθεί τα έργα του μετρό να συνοδευτούν από έργα ανάπλασης στις περιοχές όπου θα γίνουν οι σταθμοί.
Υπενθυμίζεται ότι η δημιουργία της Γραμμής 4 προβλέφθηκε για πρώτη φορά με το "σχέδιο ανάπτυξης μετρό" το 1995-1999, αλλά ως δύο χωριστοί κλάδοι δηλαδή της Γραμμής 2 (Πανεπιστήμιο - Εξάρχεια - Αλεξάνδρας - Δικαστήρια - Κυψέλη - Γαλάτσι - 'Αλσος Βεΐκου) και της Γραμμής 3 (Πανόρμου - Φάρος - Σίδερα -ΟΑΚΑ - Παράδεισος - Μαρούσι).