Τα ελληνικά Μέσα Ενημέρωσης δεν τηρούν, στην πλειονότητά τους, τον οδηγό δεοντολογίας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, που αφορά τη δημοσιογραφική κάλυψη των αυτοκτονιών.
Τα αποτελέσματα έρευνας για την αποτύπωση και αναπαράσταση της αυτοκτονικής συμπεριφοράς από τα ελληνικά ΜΜΕ κατά το 2013, που παρουσιάστηκε από Έλληνες ερευνητές στο Παγκόσμιο Συνέδριο Κοινωνιολογίας της ISA (International Sociological Association), θεσμός που διοργανώνεται ανά τέσσερα έτη και φέτος διεξήχθη στην Γιοκοχάμα της Ιαπωνίας, δημοσιοποιούνται με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα κατά της Αυτοκτονίας.
Την ελληνική επιστημονική ομάδα, που συμμετείχε στο Συνέδριο απάρτισαν ο κοινωνιολόγος Επικοινωνίας Κώστας Αντ. Πετράκης, καθηγητής εφαρμογών του τμήματος Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, ο Σάββας Μακρίδης επιστημονικός συνεργάτης του ιδίου τμήματος, η κοινωνιολόγος, με ειδίκευση στη Ψυχολογία των ΜΜΕ, Αθανασία Μωραΐτη και ομάδα τελειόφοιτων του Τμήματος.
Όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση, η έρευνα αποτελεί μια πρώτη προσπάθεια συστηματικής καταγραφής του τρόπου αποτύπωσης της είδησης της αυτοκτονίας από τα ελληνικά ΜΜΕ και του κοινωνιο-ψυχολογικού της αντίκτυπου. Εστιάζει στο κατά πόσον τόσο οι εφημερίδες με την υψηλότερη αναγνωσιμότητα στην Ελλάδα και τα ελληνικά ηλεκτρονικά ΜΜΕ και ειδικότερα τα ειδησεογραφικά sites και portals υψηλής επισκεψιμότητας, τηρούν τον οδηγό δεοντολογικής παρουσίασης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), που αφορά την τήρηση συγκεκριμένων κανόνων κατά την παρουσίαση του γεγονότος μίας αυτοκτονίας από τους δημοσιογράφους και ο οποίος έχει μεταφραστεί στα ελληνικά από τη ΜΚΟ «Κλίμακα».
Η τήρηση της δεοντολογίας στην παρουσίαση των αυτοκτονιών, σύμφωνα με την ανακοίνωση, θεωρείται ιδιαιτέρως σημαντική, καθώς βάσει επιστημονικών ερευνών ύστερα από δημοσιεύματα που περιγράφουν λεπτομέρειες σχετικά με μία αυτοχειρία, οι απόπειρες αυξάνονται.
Κάποια άλλα συμπεράσματα που προκύπτουν μέσα από την έρευνα είναι τα εξής:
- Ποσοστό 66% των ιστοσελίδων περιγράφουν τον τρόπο διάπραξης της αυτοκτονίας, με κύρια μέσα τον πυροβολισμό, την κατάποση κάποιου φαρμάκου, ή τον απαγχονισμό, σε αντίθεση με τον οδηγό του ΠΟΥ, που αποτρέπει τα ΜΜΕ να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο έγινε.
- Ποσοστό 83% των δημοσιευμάτων δεν συμμορφώνονται με την οδηγία του ΠΟΥ να μην προτάσσουν στην επικεφαλίδα με πηχυαίους τίτλους τη λέξη «αυτοκτονία».
- Ουδεμία από τις 780 ιστοσελίδες, που μελετήθηκαν και αφορούσαν στην παρουσίαση περιστατικών αυτοκτονίας στην Ελλάδα κατά το έτος 2013, περιείχε τον τηλεφωνικό αριθμό στήριξης προς τους υποψήφιους αυτόχειρες και τους οικείους τους, ενώ υπάρχει επίσημα η γραμμή παρέμβασης 1018 από την «Κλίμακα» και λειτουργεί σε 24ωρη βάση.