Ο μουσουλμανικός πληθυσμός που βρίσκεται στην Ελλάδα προέρχεται κυρίως από τις χώρες της Βόρειας Αφρικής, τη Μέση Ανατολή, την Κεντρική και Νότια Ασία και τα Βαλκάνια. Στο μουσουλμανικό πληθυσμό της Ελλάδας ανήκουν και οι Μουσουλμάνοι, κυρίως της Θράκης και των Δωδεκανήσων.
Από αυτούς οι περισσότεροι ανήκουν στον σουνίτικο κλάδο της θρησκείας ενώ οι προερχόμενοι από το Ιράν, το Ιράκ, τη Συρία και το Πακιστάν ενδέχεται να είναι Σιίτες.
Ποιά είναι όμως η κύρια διαφοροποίησή τους;
Η κύρια διαφοροποίησή τους αφορά στο ποιόν αποδέχονται ως διάδοχο του προφήτη Μωάμεθ.
Έτσι, οι Σουνίτες πιστεύουν ότι η εντολή της διαδοχής είναι πολιτική ενώ οι Σιίτες πιστεύουν ότι η διαδοχή γίνεται μέσω οικογενειακών δεσμών του Μωάμεθ με τους επιγόνους του.
Ποιά είναι όμως η πραγματικότητα στην Ελλάδα όσον αφορά στη μουσουλμανική κοινότητα;
Όσον αφορά στην Ελλάδα, στη Θράκη λειτουργούν τρεις Μουφτείες με έδρες 1) την Ξάνθη, 2) την Κομοτηνή και 3) το Διδυμότειχο με επικεφαλής μουφτήδες που είναι δημόσιοι υπάλληλοι.
Ο μουφτής είναι αφενός ο επικεφαλής ιερωμένος που προΐσταται των ιμάμηδων, των ιερέων δηλαδή που τελούν θρησκευτικές τελετές αφετέρου επιτελεί και το ρόλο του δικαστή (καδή), ο οποίος έχει την εξουσία να κρίνει σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο (Σαρία, όπως λέγεται ο ισλαμικός νόμος), υποθέσεις που αφορούν κυρίως στο οικογενειακό δίκαιο και κληρονομικές υποθέσεις.
Θέματα που προκύπτουν στα πλαίσια της Δημόσιας Διοίκησης είναι τα εξής:
1.Η νομική αναγνώριση πράξεων ισλαμικού δικαίου
Ειδικότερα, οι επίσημοι μουφτήδες του ελληνικού κράτους δικάζουν με βάση τον ισλαμικό νόμο οικογενειακές και γενικότερα κληρονομικές υποθέσεις που αφορούν τους μουσουλμάνους της Θράκης.
Οι πράξεις που εκδίδουν οι μουφτήδες (δηλαδή οι επικεφαλείς ιερωμένοι) ισχύουν αφού εγκριθούν από το Μονομελές Πρωτοδικείο, το οποίο κρίνει εάν εμπίπτουν στο πλαίσιο της αρμοδιότητας του μουφτή και εάν συνάδουν με το Σύνταγμα της Ελλάδας.
2.Κάλυψη γυναικών στην Ελλάδα
Παραδοσιακά, οι μουσουλμάνες γυναίκες καλύπτουν κάθε μέρος του σώματος τους είτε με το “Hejab” (χετζάμπ) που είναι το κεφαλομάντηλο ή με “niqab” (νικάμπ) που είναι η κάλυψη όλου του προσώπου που αφήνει μόνο τα μάτια ελεύθερα.
Η “burqa” (μπούρκα) χρησιμοποιείται για να καλύπτονται και τα μάτια με δικτυωτό υφασμάτινο πλέγμα. Μπορεί λοιπόν να προκύψει ζήτημα εάν υφίσταται ανάγκη αναγνώρισης του προσώπου μίας γυναίκας με κάλυμμα. Σε αυτές λοιπόν τις περιπτώσεις, συνήθως είναι αποδεκτό ο έλεγχος να γίνεται από γυναίκες ή τουλάχιστον να υπάρχει γυναίκα στον χώρο κατά τη διάρκεια του σχετικού ελέγχου.
3.Ταφή Μουσουλμάνων στην Ελλάδα
Μουσουλμανικά νεκροταφεία λειτουργούν στην Ελλάδα μόνο στην Θράκη και στα Δωδεκάνησα. Ένας μουσουλμάνος που αποβιώνει σε άλλο μέρος της χώρας μπορεί είτε να μεταφερθεί σε αυτές τις περιοχές είτε στην χώρα καταγωγής του στην περίπτωση που είναι αλλοδαπός. Στην περίπτωση που προκύπτουν προβλήματα όσον αφορά στην ταφή, θα πρέπει να επιδιώκεται η συνεργασία κάποιας Μουφτείας ή της αντίστοιχης κοινότητας στην οποία ανήκε ο αποβιώσας.
4. Πολυγαμία στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η Πολυγαμία δεν ισχύει και δεν εφαρμόζεται ενώ στους μετανάστες από τις μουσουλμανικές χώρες επιτρέπεται η οικογενειακή συνένωση μόνο με μια σύζυγο και τα παιδιά που έχουν αποκτήσει με αυτή.
Χρύσα Τσιώτση
Νομικός
[email protected]