Ο τόπος καταγωγής και η μειονοτική προέλευση των θυμάτων είναι δύο από τις βασικές αιτίες της ενδοσχολικής βίας, σύμφωνα με έρευνα του Παρατηρητηρίου κατά της Βίας του υπουργείου Παιδείας που παρουσιάστηκε σήμερα. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, τρεις στους δέκα μαθητές έχουν πέσει θύματα βίας ή έχουν ασκήσει βία.
Από τις απαντήσεις των 61.000 μαθητών που συμμετείχαν στην πανελλήνια έρευνα, προκύπτει ότι η βία ασκήθηκε σε ένα ποσοστό 33% λόγω του τόπου καταγωγής του θύματος, 19% επειδή ανήκε σε άλλη ομάδα-παρέα, 11% επειδή ανήκε σε μειονότητα, 4% λόγω του φύλου του και 33% για κανέναν από τους παραπάνω λόγους.
Παράλληλα, το 32% αξιολογεί τις σχέσεις μεταξύ συμμαθητών καλές, το 34,69% απαντά ότι έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, ενώ το 65,11% απαντά αρνητικά. Στην ερώτηση «έχεις ασκήσει βία;», το 34,01% απαντά θετικά και το 65,69% αρνητικά.
Ενδιαφέρον για συμμετοχή σε προγράμματα διαχείρισης συγκρούσεων εκδηλώνει το 51,63% των ερωτηθέντων. Μόνο ένα 28% θέλει «αρκετά» να συμμετάσχει σε ένα πρόγραμμα διαχείρισης συγκρούσεων για την καταπολέμηση της βίας, ένα 23% απαντάει «πολύ», ένα 20% «λίγο», ένα μεγάλο ποσοστό, 19%, απαντάει «καθόλου» και ένα 10% «πολύ λίγο».
Ως προς τον τόπο του επεισοδίου, το 56% απαντάει ότι το περιστατικό βίας συνέβη στο προαύλιο του σχολείου, το 18% εκτός σχολείου κατά τη διάρκεια περιπάτου ή εκδρομής, το 13% σε άλλο σημείο, το 9% στην αίθουσα διδασκαλίας και από 2% απαντούν στο εργαστήριο και στο γραφείο των καθηγητών.
Διχασμένοι εμφανίζονται όμως οι μαθητές ως προς το ποιες ενέργειες θα τους έκαναν να νιώθουν ασφαλείς. Σε ένα ποσοστό 45% απαντούν «ναι» στην πρόταση ο διευθυντής και οι καθηγητές να είναι πιο αυστηροί σε θέματα βίας, σε ποσοστό 33% συμφωνούν στο ότι οι κανονισμοί του σχολείου πρέπει να τηρούνται αυστηρά, σε ένα 32% λένε «ναι» στο ότι οι μαθητές πρέπει να εκπαιδευτούν να λύνουν με ειρηνικό τρόπο τις διαφορές τους και μόνο ένα 17% συμφωνεί με την πρόταση να ορισθεί ένας υπεύθυνος για τα περιστατικά βίας σε κάθε σχολείο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Παιδείας με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού.
Σε σύντομη παρέμβασή του, ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου αναφέρθηκε στα μέτρα που έχει αναλάβει η Πολιτεία για τον περιορισμό του φαινομένου. Ανάμεσα σε αυτά είναι ο ορισμός υπεύθυνου εκπαιδευτικού σε κάθε σχολική μονάδα, ώστε κάθε παιδί αλλά και γονέας να γνωρίζει ότι μπορεί να απευθυνθεί για να συζητήσει μαζί του οτιδήποτε σχετικό τον απασχολεί.
Επίσης έχει δοθεί πιο ενεργός ρόλος στο Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού μέσω και των δεκατριών Συντονιστών Δράσης που ορίστηκαν, ενώ διοργανώνονται διαρκώς εκδηλώσεις και ημερίδες για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας και δράσεις με μαθητές, αλλά και επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και ενημερώσεις συλλόγων γονέων.
Παράλληλα ενισχύθηκε η συνεργασία με φορείς που διαθέτουν εμπειρία και πολύτιμη τεχνογνωσία στην πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου, όπως «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου.
Τέλος, αναβαθμίστηκε ο δικτυακός τόπος του Παρατηρητηρίου, τον οποίο επισκέπτονται πολλοί χρήστες για να αντλήσουν από τις χρήσιμες πληροφορίες που περιλαμβάνει για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.
Στην εκδήλωση βραβεύθηκαν τα σχολεία που διαγωνίστηκαν στη δράση «+δημιουργώ» και διακρίθηκαν για τα έργα -αφίσα και λογότυπο- που δημιούργησαν για το Παρατηρητήριο.
«Με χαρά είδαμε τα σχολεία να ανταποκρίνονται στη δράση "+δημιουργώ", συμμετέχοντας με πρωτότυπες αφίσες και λογότυπα που απεικονίζουν τη φιλοσοφία του Παρατηρητηρίου για θετικά πρότυπα συμπεριφοράς. Που δεν αφήνουν χώρο στη βία και τον εκφοβισμό στο σχολείο. Ξέρω ότι πίσω από κάθε ζωγραφιά υπάρχει ένας εκπαιδευτικός που νοιάστηκε, που συζήτησε, που ευαισθητοποίησε. Και υπάρχουν και οι μαθητές που με χρώματα, φαντασία και δημιουργικότητα επέλεξαν να μη σιωπήσουν μπροστά στη βία» ανέφερε ο κ. Κεδίκογλου.
Τα έργα αυτά θα συμμετάσχουν σε ηλεκτρονική ψηφοφορία μέσω του δικτυακού τόπου του Παρατηρητηρίου για να υπάρξει οριστική επιλογή.