«Δυσάρεστο γεγονός» που «μας έχει φέρει όλους σε δύσκολη θέση και αμηχανία» χαρακτήρισε ο πρύτανης του ΑΠΘ Ι. Μυλόπουλος, την άρνηση του τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ, να δεχτεί ως φοιτητή, αριστούχο τυφλό μαθητή της τρίτης λυκείου, με διακρίσεις σε μαθητικούς διαγωνισμούς.
Ο κ. Μυλόπουλος δήλωσε ότι θα φέρει για συζήτηση το θέμα στη Σύγκλητο και θα υποστηρίξει τη θέση ότι «στην παιδεία δε θα πρέπει να υπάρχουν αποκλεισμοί».
Η απόρριψη της αίτησης φοίτησης του αριστούχου μαθητή αποφασίστηκε στο πλαίσιο των γενικών κριτηρίων που ορίστηκαν από το τμήμα, στο πλαίσιο του εσωτερικού του κανονισμού, που αποκλείει την εισαγωγή φοιτητών με ανικανότητα και των δύο άνω άκρων και ολική απώλεια όρασης, με το αιτιολογικό ότι «το 30% των σπουδών είναι εργαστήρια».
«Υποχρεούμαι να σεβαστώ τις προβλέψεις του εσωτερικού κανονισμού των τμημάτων, σε ό,τι αφορά το τυπικό. Σε ό,τι αφορά, το ουσιαστικό, σε μια εποχή, όπου ο διάσημος αστροφυσικός, ο Στήβεν Χόκινγκ, έχει τα γνωστά κινητικά προβλήματα και εξακολουθεί και είναι φυσικός και σε μια εποχή που οι μέθοδοι της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έφτασαν στο σημείο να εκπαιδεύονται φοιτητές στην ιατρική σε χειρουργικές επεμβάσεις, μέσω διαδικτύου, δεν μπορώ να φανταστώ ότι ένας τυφλός φοιτητής πρέπει να αποκλειστεί από το τμήμα φυσικής γιατί δε μπορεί να συμμετέχει στα εργαστήρια» δήλωσε ο κ. Μυλόπουλος.
«Θεωρώ -πρόσθεσε- ότι πρέπει να ανανεωθούν και να εκσυγχρονιστούν οι εσωτερικοί κανονισμοί των τμημάτων και επίσης πιστεύω ότι πρέπει τα ομοειδή τμήματα σε όλη τη χώρα να έχουν ενιαία κριτήρια και προϋποθέσεις. Δεν νοείται το τμήμα Φυσικής Θεσσαλονίκης να έχει άλλες προβλέψεις και τα τμήματα Φυσικής στην Αθήνα και στα Ιωάννινα να έχουν άλλες, διότι στα δύο τελευταία δεν αποκλείουν ανθρώπους με αναπηρία, το κάνουν μόνο στο δικό μας τμήμα».
Ο κ. Μυλόπουλος σημείωσε ότι θεωρεί τη συγκεκριμένη πρόβλεψη του κανονισμού «απολίθωμα» άλλων εποχών, που στη σημερινή εποχή «πρέπει να ξεπεραστεί και θα ξεπεραστεί». Έφερε ως παράδειγμα συνάντησης της εθελοντικής συνεργασίας με την τεχνολογία για την εξυπηρέτηση φοιτητών με ειδικές ανάγκες, την εθελοντική δράση φοιτητών του ΑΠΘ, που από το 2010 και μετά, χάρη στην αγορά και των δύο ειδικά διαμορφωμένων αυτοκίνητων, βοηθούν στη μετακίνηση 25 φοιτητών με προβλήματα κινητικότητας από το σπίτι στο πανεπιστήμιο και αντίστροφα.
Στην αίθουσα της Συγκλήτου, όπου έγιναν οι δηλώσεις, είχε προγραμματιστεί συνέντευξη Τύπου για άλλο θέμα και με αφορμή το περιστατικό τοποθετήθηκαν και καθηγητές άλλων τμημάτων.
«Τα πειράματα μπορούν να γίνουν και περιγραφικά και με προσομοίωση. Ένας που έχει ταλέντο στη φυσική και μπορεί να κάνει θεωρητική φυσική μπορεί να κάνει τους υπολογισμούς με το νου του και να έχει αποτελέσματα καινοτόμα. Δεν μπορούμε να στερήσουμε από έναν τέτοιο άνθρωπο τη δυνατότητα» τόνισε ο καθηγητής του τμήματος Μαθηματικών Ιωάννης Αντωνίου.
Την ύπαρξη αξεπέραστων προβλημάτων σε ορισμένες περιπτώσεις παραδέχθηκε ο καθηγητής και πρόεδρος του τμήματος Ιατρικής Αλέξανδρος Γαρύφαλλος, αλλά σημείωσε ότι «το Πανεπιστήμιο έχει ευαισθησία» και ότι «κάποιες ατυχείς αποφάσεις» πιθανόν να μπορούν να διευθετηθούν μέσα στο πλαίσιο αυτού του πνεύματος κατανόησης.
Η καθηγήτρια του τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ Δέσποινα Βώκου σημείωσε ότι το περιστατικό αναδεικνύει το ευρύτερο θέμα ότι ακόμη και η πόλη δεν είναι όσο φιλική θα έπρεπε για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, που παραβρέθηκε στην αίθουσα, συμφώνησε ότι στον τομέα αυτό ο Δήμος δεν έχει αντιμετωπίσει με επιτυχία το πρόβλημα της κάλυψης των αναγκών των ατόμων με ειδικές ανάγκες, παρά τις προσπάθειες και τις ειδικές δράσεις, λόγω και της αντίληψης μερίδας συμπολιτών για τον σεβασμό του κοινόχρηστου χώρου και της αδυναμίας αποτελεσματικού ελέγχου, ειδικά από τότε που καταργήθηκε η δημοτική αστυνομία.
«Χθες, πήραμε μια απόφαση για τη δυνατότητα ελέγχων από ορισμένους υπαλλήλους του Δήμου. Το θέμα μας απασχολεί και θα μας απασχολήσει ακόμη πιο έντονα» τόνισε ο δήμαρχος.