Κι όμως, στην Ελλάδα του 2012, σε χώρα - μέλος της Ευρωζώνης, οι πολίτες εξακολουθούν να μην έχουν τα αυτονόητα, όπως υπηρεσίες υγείας.
Σε ερώτηση που κατέθεσαν χθες στη Βουλή τέσσερις βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς (Οδυσσέας Βουδούρης, Γιώργος Κυρίτσης, Αικατερίνη Μάρκου, Θωμάς Ψύρρας) μιλούν για την παλαιότητα των ασθενοφόρων. Χαρακτηρίζουν “πεπαλαιωμένο” το στόλο του ΕΚΑΒ και επισημαίνουν ότι έχει να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την αγορά νέων μοντέλων από το 2004.
O πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων Προσωπικού ΕΚΑΒ, Χρήστος Αγγελίδης, που μίλησε στο news.gr, επιβεβαιώνει τα όσα αναφέρονται στο κείμενο της ερώτησης των τεσσάρων βουλευτών. Όπως τονίζει, είναι απαραίτητο να γίνεται αντικατάσταση των ασθενοφόρων το πολύ κάθε τέσσερα χρόνια. “Σκεφτείτε ότι τα συγκεκριμένα οχήματα κυκλοφορούν και εξυπηρετούν τους πολίτες όλο το εικοσιτετράωρο, φορτωμένα το καθένα με 600.000 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο. Σκεφτείτε, επίσης, πόσοι διαφορετικοί οδηγοί και πλήρωμα αλλάζουν βάρδια και τι φθορές υφίσταται το ασθενοφόρο”.
Το πολυτιμότερο των αγαθών, η υγεία, φαίνεται ότι κοστίζει πολύ ακριβά στο ελληνικό Δημόσιο. Τόσο ακριβά, ώστε να αντιστοιχεί ένα ασθενοφόρο σε 75.000 κατοίκους, σύμφωνα με τον κύριο Αγγελίδη, και να μην υπάρχουν τα χρήματα για την αγορά καινούργιων.
Πηγές της διοίκησης του ΕΚΑΒ αναφέρουν ότι η αντιστοιχία ένα 1 προς 75.000 δεν ισχύει παρά μόνο στην περίπτωση επίσχεσης εργασίας από τους εργαζόμενους, όπως συμβαίνει την τελευταία εβδομάδα. Ο τελευταίος διαγωνισμός, σύμφωνα με την ίδια πηγή, είχε πραγματοποιηθεί το 2008, όταν υπουργός Υγείας ήταν ο Δημήτρης Αβραμόπουλος. Διαγωνισμός, που ακυρώθηκε καθότι ο μειοδότης έδινε προσφορά κατά 45% ακριβότερη του προϋπολογισμού για την αγορά νέων οχημάτων. Η μόνη ενίσχυση στο στόλο πραγματοποιήθηκε το 2010 και αυτή με δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οπότε αγοράστηκαν 110 ασθενοφόρα. Τονίζεται, μάλιστα, ότι έχει προκηρυχθεί ήδη νέος διαγωνισμός για την αγορά διακοσίων ακόμα.
Τα στοιχεία, όμως, τα οποία επικαλείται ο πρόεδρος των εργαζομένων, είναι ενδεικτικά. “Στην Αττική κυκλοφορούν 80 ασθενοφόρα, τη στιγμή που θα έπρεπε να κυκλοφορούν τουλάχιστον 120 για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Στην Κεντρική Μακεδονία υπάρχουν μόλις 23 ασθενοφόρα, με αναλογία ένα ασθενοφόρο ανά 81.000 πολίτες. Αρκεί να σημειώσουμε ότι - μέχρι το 2010 - την Αττική εξυπηρετούσαν 120 ασθενοφόρα. “Αρκεί να σας πω ότι το κόστος για ανταλλακτικά είναι το τριπλάσιο από αυτό, που θα χρειαζόταν ένα καλοσυντηρημένο και σχετικά καινούργιο όχημα”, λέει.
Όπως επισημαίνει ο κύριος Αγγελίδης, βασικές είναι οι ελλείψεις και σε διασώστες, καθώς βρίσκεται σε εκκρεμότητα η διαδικασία του ΑΣΕΠ από τον Ιανουάριο του 2012 και περιμένει την απόφαση του υπουργικού συμβουλίου για να προκηρυχθεί και επίσημα.
Στη χώρα, λοιπόν, που η υγεία είναι το ακριβότερο αγαθό σε χρήματα και όχι σε αξία της ανθρώπινης ζωής, οι παροχές ασφάλισης και ασθενείας βρίσκονται στα χέρια κάποιου αμφιβόλου ικανότητας διαχειριστή. Γιατί, όσο και αν αντιδρούμε στα οικονομικά μέτρα και στις ανατροπές, που έχει επιφέρει στη ζωή μας η οικονομική κρίση, αυτό που πρέπει όλοι να βάλουμε στο επίκεντρο της ζωής μας, είναι η αξιοπρεπής αντιμετώπισή μας όταν θα έρθει η λεγόμενη “δύσκολη” στιγμή.
Γιώργος Λαμπίρης