Η απρόσκοπτη χρηματοδότηση για την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου εξασφαλίστηκε με το σύμφωνο συνεργασίας για τη χρηματοδότηση του έργου, που υπέγραψαν σήμερα ο υπουργός αναπληρωτής ΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης και ο περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός.
Μετά τη σημερινή συμφωνία, εντός τριμήνου πρόκειται να προκηρυχθεί διαγωνισμός, έτσι ώστε το έργο να έχει υλοποιηθεί εντός διετίας.
Το έργο «ανάπλαση της Πανεπιστημίου και επέκταση του τραμ με τις συναφείς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου», είναι προϋπολογισμού ύψους 78.500.000 ευρώ και περιλαμβάνει μια σειρά από βιοκλιματικές και κυκλοφοριακές επεμβάσεις μέχρι την πλατεία Αιγύπτου επί της οδού Πατησίων, με ταυτόχρονη επέκταση του τραμ από το Σύνταγμα μέχρι τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.
«Με τον συνδυασμό των παρεμβάσεων που χρηματοδοτούμε στοχεύουμε να αναβαθμίσουμε λειτουργικά και αρχιτεκτονικά τον δημόσιο χώρο της πόλης», δήλωσε κατά την τελετή υπογραφής ο υπουργός αναπληρωτής ΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης, επισημαίνοντας ότι «με την ολοκλήρωσή του, το έργο στοχεύει να επανεντάξει τις χαμένες εμπορικές χρήσεις, να αναζωογονήσει τις υφιστάμενες και θα ενθαρρύνει την επιστροφή της κατοικίας στο κέντρο της Αθήνας».
Στόχος του έργου, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι η ανάδειξη των εμβληματικών διατηρητέων κτιρίων και μνημείων και με την οργάνωση του δημόσιου χώρου.
Επενδύσεις πρόκειται να γίνουν επίσης σε βιοκλιματικές επεμβάσεις με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, με δενδροφυτεύσεις και χώρους πρασίνου, με συστήματα ηλιοπροστασίας, ώστε να βελτιωθεί το μικροκλίμα της περιοχής, ενώ πρόκειται να ενισχυθεί η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με μέσα σταθερής τροχιάς οικολογικής φιλοσοφίας ώστε να μειωθούν οι παραγόμενοι ρύποι σε σημαντικό βαθμό.
«Η ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας είναι υποχρέωσή μας. Η Αθήνα έχει μια ζωή χιλιάδων ετών και πρέπει να την προστατέψουμε», δήλωσε ο περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός.
Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό, «θα ακολουθήσουν και άλλες πράξεις από την περιφέρεια Αττικής για άλλους δρόμους και για άλλες συνοικίες», ενώ επισήμανε ότι «το συγκεκριμένο έργο αποτελεί τον πυρήνα ενός κεντρικού σχεδιασμού για το κέντρο της Αθήνας».
Εκ μέρους του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης, το οποίο συνεισέφερε με τη χρηματοδότηση των μελετών μέχρι σήμερα, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Αντώνης Παπαδημητρίου έκανε λόγο για «ένα έργο- καταλύτη για την πρωτεύουσα, το οποίο θα αλλάξει την καθημερινότητα των Αθηναίων», επισημαίνοντας ότι «οπουδήποτε στον κόσμο εκτελέστηκε αντίστοιχο έργο, υπήρξε ανάπτυξη και τόνωση της αγοράς».
Η πρώτη πράξη του έργου έχει τίτλο «αρχιτεκτονική και βιοκλιματική ενότητα», φορέα υλοποίησης και χρηματοδότησης το ΥΠΕΚΑ (ΕΠΠΕΡΑΑ) και προϋπολογισμό 37.974.000 ευρώ. Σε αυτή περιλαμβάνεται μικτή χρήση των δρόμων και ιδίως της Πανεπιστημίου, με ειδικές διαδρομές ταξί, λεωφορείων και άλλων οχημάτων, εξυπηρέτηση των ποδηλάτων σε έναν ειδικό ποδηλατόδρομο που εντάσσεται στο μητροπολιτικό δίκτυο, καθώς και το τραμ που επεκτείνεται από την Αμαλίας στην οδό Πατησίων.
Στο εγκάρσιο προς την Πανεπιστημίου οδικό δίκτυο και στη ζώνη μεταξύ των οδών Σταδίου και Ακαδημίας περιλαμβάνεται δίκτυο πεζοδρόμων/ οδών ήπιας κυκλοφορίας και η αναδιαμόρφωση των πλατειών Δικαιοσύνης και Ομονοίας και της οδού Πατησίων στο τμήμα από Πανεπιστημίου μέχρι την οδό Μάρνη, το οποίο αποδίδεται για χρήση στα δημόσια μέσα μετακίνησης και τους πεζούς με διεύρυνση των πεζοδρομίων και με προσθήκη στοιχείων ανάπλασης του αστικού χώρου μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο.
Η δεύτερη πράξη έχει τίτλο «επέκταση διπλής γραμμής Τραμ από Σύνταγμα μέχρι Πλατεία Αιγύπτου», με φορέα χρηματοδότησης το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΠΕΠ Αττικής» και προϋπολογισμό 40.526.00 ευρώ. Περιλαμβάνει την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου Τραμ της Αθήνας από το Σύνταγμα μέχρι την Πλατεία Αιγύπτου με διπλή γραμμή Τραμ μήκους 2,1 χλμ., μέσω των οδών Πανεπιστημίου και Πατησίων καθώς και των κυκλοφοριακών και συγκοινωνιακών ρυθμίσεων που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία της περιοχής. Επίσης, περιλαμβάνεται η κατασκευή τεσσάρων νέων στάσεων («Τριλογία», «Ρεξ», «ΕΜΠ» και «Πλατεία Αιγύπτου») και τη διαμόρφωση μιας νέας πλευρικής αποβάθρας στη στάση τραμ «Σύνταγμα».