Δεν είναι στην Αμφίπολη αλλά στη... Βεργίνα. “Δεν είναι συνηθισμένο σοβαροί επιστήμονες, όπως μερικοί θεωρούν την αφεντιά μου, για τα βυζαντινά πράγματα, να μπαίνουν στα χωράφια συναδέλφων τους άλλης ειδικότητας. Το τολμώ εδώ, έχοντας επίγνωση του παράδοξου του διαβήματός μου, μόνο και μόνο για να παρουσιάσω ένα πρόβλημα που με απασχολεί από καιρό. Εξηγούμαι: εννοώ την παρουσία της ελεφαντοστέινης κεφαλής του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον τάφο του πατέρα του, Φιλίππου...”.
Αυτή είναι η... ομολογία της διαπρεπούς βυζαντινολόγου Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ, στο νέο της βιβλίο, τις ολιγοσέλιδες “Εικασίες, Βεργίνα-Αμφίπολη”, όπου καταπιάνεται με τα μνημεία της Βεργίνας και της Αμφίπολης, αναζητώντας και αυτή την αλήθεια πίσω από τις εικασίες.
Όπως εξηγεί στην εισαγωγή του σύντομου έργου της, από καιρό την απασχολούσε “η παρουσία της ελεφαντοστέινης κεφαλής του Μεγάλου Αλεξάνδρου στον τάφο του πατέρα του, Φιλίππου”, η παρουσία ομοιώματος βασιλεύοντος βασιλέως σε τάφο ανάμεσα σε νεκρούς, και ήταν αυτό το παράδοξο που έδωσε την αφορμή για σκέψεις, τις οποίες μοιράστηκε με την αδελφική της φίλη Λένα Σαββίδη, η οποία και την ενθάρρυνε να τις δημοσιεύσει.
“Τι εμποδίζει να δεχτούμε ότι στον τάφο του πατέρα του, Φιλίππου, μεταφέρθηκαν -μετά την, πρόσκαιρη ίσως, ταφή του στην Αίγυπτο- τα οστά του Αλέξανδρου;”, διερωτάται για τον τάφο της Βεργίνας η συγγραφέας, πιθανολογώντας ότι τα οστά του μεγάλου στρατηλάτη φυγαδεύτηκαν από την Αίγυπτο και τάφηκαν σε μια σχεδόν ιδιωτική τελετή ταφής στον οικογενειακό τάφο του Φιλίππου Β', στη Βεργίνα, που κοσμήθηκε στη συνέχεια με τη ζωφόρο που παριστάνει τον Αλέξανδρο.