"Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο" είναι ο τίτλος της έκθεσης, που θα περιλαμβάνει 562 αρχαία έργα, πέντε προπλάσματα, μερικά αντίγραφα και τρία αναπλασμένα πρόσωπα προερχόμενα από μουσεία όλης της χώρας.
Από τα κυκλαδικά ειδώλια και τις χρυσές προσωπίδες ως τις προτομές φιλοσόφων, το χρυσό στεφάνι της Μήδας από τους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας αλλά και τις περικνημίδες του Φιλίππου Β’ το σύνολο των έργων έχει στόχο να μιλήσει για την εξέλιξη του πολιτισμού και τα επιτεύγματα των ανθρώπων σε τεράστιο βάθος χρόνου.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί αρχικά στο Royal Ontario Museum, Τορόντο (Δεκέμβριος 2014 - Απρίλιος 2015) και στο Canadian Museum of Civilization, Οτάβα (Ιούνιος 2015 - Οκτώβριος 2015). Στην συνέχεια θα ταξιδέψει στις ΗΠΑ, αρχικώς στο Σικάγο, στο Field Museum (Δεκέμβριος 2015 - Απρίλιος 2016) και τέλος στο National Geographic Museum της Ουάσιγκτoν (Ιούνιος 2016 - Σεπτέμβριος 2016). Όλα τα έξοδα εξάλλου θα καλυφθούν από τους διοργανωτές.
Η έκθεση των Ελλήνων διαρθρώνεται σε εννέα θεματικές ενότητες, από αρχίζουν από τον «Άνθρωπο στο προϊστορικό Αιγαίο" με έργα από τη Νεολιθική Εποχή, όπως το χρυσό περίαπτο από την Αραβησσό αλλά και αντικείμενα που μαρτυρούν την παρουσία των κυκλαδιτών εμπόρων και ναυτικών, μέσω ταφών από την Αμοργό, τη Νάξο, την Πάρο. Τέλος θα παρουσιάζονται οι δυναμικές μορφές των Μινωϊτών που αναδεικνύουν την εμπειρία της ζωής, ειδώλια χάλκινα ή πήλινα, ευρήματα από ταφή στο Μόχλο, αγγεία καμαραϊκά ή πινακίδες Γραμμικής γραφής Α, όπως αναφέρουν σε ρεπορτάζ τους τα Ρεθεμνιώτικα Νέα.
"Ο Αγαμέμνων κι ο κόσμος των Μυκηναίων" είναι το θέμα της επόμενης ενότητας με τους βασιλικούς λακοκειδείς τάφους των Μυκηνών του 16ου π. Χ. αιώνα να δημιουργούν τη βάση για το μύθο των πολύχρυσων Μυκηνών του Ομήρου. Εν συνεχεία στους 'Ήρωες και Αριστοκράτες' περιγράφεται η μετάβαση από το ανάκτορο στην «πόλη-κράτος», οι μετακινήσεις ελληνικών φύλων, η ίδρυση αποικιών, νέων οικονομικών κέντρων και των συνεκτικών δεσμών του έθνους. Εδώ εξάλλου οι ήρωες του Ομήρου και οι αριστοκράτες αλληλοσυνδέονται με τους θεούς σε αυθύπαρκτη, δυνατή και κυρίαρχη ανθρώπινη μορφή με τεκτονική δομή.
Ιδιαίτερη ενότητα φυσικά συνιστούν οι 'Αθλητές και Ολυμπιακοί Αγώνες' που αρχίζουν από τη μυθολογία για να αναδείξουν στην συνέχεια το αγωνιστικό πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων όπως απεικονίζεται στην επιτύμβια στήλη του δισκοβόλου, σε χάλκινο δίσκο - ανάθημα αθλητή στο Ιερό του Διός στην Ολυμπία, κ.α.
Στην ενότητα 'Κούροι και Κόραι' περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων μία από τις Κόρες της Ακρόπολης και ο Κούρος από το Ιερό του Πτώου Βοιωτίας από το αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών ενώ ο «Λεωνίδας, ο βασιλιάς της Σπάρτης» είναι από μόνος του ολόκληρη ενότητα που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το αποδιδόμενο σε αυτόν άγαλμα από το μουσείο Σπάρτης αλλά και αιχμές βελών από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών. Ιδιαίτερη ενότητα είναι φυσικά και οι «Αθηναίοι και Δημοκρατία», όπου αναλύεται η δομή και η λειτουργία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας μέσα από επιγραφές, ανάγλυφα, όστρακα οστρακισμού, δικαστικές ψήφους και προπλάσματα από την Αγορά των Αθηναίων ενώ αναδεικνύονται βέβαια και τα επιτεύγματά τους στη Αρχιτεκτονική, στην Γλυπτική, τη Ζωγραφική, το Θέατρο, την Ιστορία, την Φιλοσοφία, τις Επιστήμες και την Εκπαίδευση κ.ά.
Έμφαση στην Μακεδονία δίνει η ενότητα «Ο Φίλιππος Β’ και ο Μέγας Αλέξανδρος» στην οποία παρουσιάζεται η πολιτική, στρατιωτική και οικονομική άνοδος των Μακεδόνων βασιλέων με τις συνέπειες στον τότε γνωστό κόσμο.
Εδώ θα παρουσιαστούν έργα πλαστικής, ζωγραφικής, κοροπλαστικής, κοσμηματοτεχνίας και τορευτικής από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης, Αιγών και Πέλλας, όπως αργυρά σκεύη από τον τάφο του Φιλίππου Β’, χρυσά στεφάνια από τις Αιγές, το χρυσό μετάλλιο της Ολυμπιάδος, η γυναικεία ταφή Δερβενίου και η ανδρική ταφή Σταυρουπόλεως, κεφαλή Αλεξάνδρου Πέλλας. Τέλος «Η αυγή ενός νέου κόσμου», με ελληνιστικά ειδώλια από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Πέλλας και Βεροίας σηματοδοτεί την εποχή των βασιλείων, διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου.
Να σημειωθεί ότι η έκθεση εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.