Αν και δεν είναι άμεσα συνδεδεμένο με την εύρεση εργασίας φαίνεται ότι είχε σημαντική επίδραση στην ψυχολογία τους
Ένα πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή, δίνοντας σημαντική ελπίδα σε ανθρώπους που την χρειάζονται: το πρόγραμμα αφορά άστεγους που κάθονται ξανά στα θρανία, προκειμένου να αποκτήσουν προσόντα και να μπορέσουν να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας.
Τα μαθήματα του προγράμματος είναι διάρκειας τριών εβδομάδων, στα αντικείμενα της πληροφορικής, οικονομίας, τεχνολογίας, εκπαίδευσης και επαγγελματικού προσανατολισμού, αλλά και αγγλικής γλώσσας.
Όπως αναφέρει στο Μακεδονικό Πρακτορείο η Κωνσταντινιά Αντωνίου, υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με αφορμή την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του σχετικού πιλοτικού προγράμματος του Πανεπιστημίου, του Δήμου Θεσσαλονίκης και της ΜΚΟ Praksis, σε διημερίδα με θέμα "Σπουδές στο ΑΠΘ και στον κόσμο τον 21ο αιώνα".
"Το πρόγραμμα φάνηκε να ακουμπάει κάπως στους αστέγους, να ταιριάζει στα ενδιαφέροντά τους. Είναι άνθρωποι που θέλουν να παραμείνουν ενεργοί, να επανασυνδεθούν με τον κοινωνικό ιστό. Όσοι βρέθηκαν στο τελευταίο μάθημα και συμμετείχαν στην τελική αξιολόγηση ζήτησαν να επαναληφθεί το πρόγραμμα σε μια μακράς διάρκειας μορφή και σε μεγαλύτερη σύνδεση με τον επαγγελματικό στίβο. Άμεσο αίτημά τους είναι να επανέλθουν στον κόσμο της δουλειάς και τελικά να βρουν ένα σπίτι που να μπορούν να συντηρήσουν μόνοι τους", σχολιάζει η κ. Αντωνίου και μεταφέρει την επιθυμία τους για σύνδεση τέτοιων προγραμμάτων με το επάγγελμα.
Το πρόγραμμα δεν είναι πρόγραμμα κατάρτισης, ή μαθητείας, αντίστοιχο με εκείνα του ΟΑΕΔ και επισημαίνει πως κανείς δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα φέρει και επαγγελματική αποκατάσταση.
Σε ό,τι αφορά τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα, στην κορυφή των προτιμήσεών τους βρέθηκαν οι ενότητες της πληροφορικής, της επαγγελματικής συμβουλευτικής και της οικονομίας. Η ενότητα που δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον τους και μάλιστα σε κάποιες στιγμές τους προκάλεσε αμηχανία, ήταν η ενότητα "ψυχολογική στήριξη και διαχείριση του άγχους", ενδεχομένως λόγω του τρόπου διδασκαλίας και της πιθανής προτίμησής τους για μια προσωπική επικοινωνία.
Για την επόμενη φάση, η επιστημονικά υπεύθυνη του προγράμματος, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Βασιλική Καραβάκου, έχει δηλώσει ότι στόχος είναι ο σχεδιασμός της με ακόμη περισσότερα άτομα. "Θα λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη το ζήτημα της σύνδεσης με το επάγγελμα και προσπαθούμε να δούμε με ποια φόρμουλα θα γίνει αυτό εφικτό", σημειώνει η κ. Αντωνίου και τονίζει: "θέλουμε, όταν επαναληφθεί το πρόγραμμα, να γίνει ακριβώς όπως το έχουμε ονειρευτεί, με την προοπτική της ουσιαστικής ελπίδας για κάποιους ανθρώπους. Σίγουρα δεν είναι εφικτό να ικανοποιηθούν όλοι από ένα πρόγραμμα, όμως το καλύτερο δυνατόν θα ήταν να βοηθήσουμε όσο γίνεται περισσότερους".