Το πανεπιστήμιο
Georgia Tech (Georgia Institute of Technology) στην Ατλάντα σημειώνει άλματα προόδου στην ανώτατη εκπαίδευση, καθώς από το Μάιο ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει το
πρώτο online πτυχίο μάστερ στην επιστήμη των υπολογιστών, ενώ το κόστος του θα ανέλθει στο ένα τέταρτο του παραδοσιακού πτυχίου που διδάσκεται με φυσική παρουσία στο πανεπιστήμιο. Πολλά άλλα πανεπιστήμια πειραματίζονται με διάφορα διαδικτυακά προγράμματα, ωστόσο το Georgia Tech έχει θέσει πλέον πολύ ψηλά τον πήχη παρέχοντας ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα με όλα τα credits για τους ενδιαφερόμενους φοιτητές.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται στην κατάλληλη στιγμή, καθώς έχει αρχίσει να υπάρχει έλλειψη αποφοίτων μηχανικών υπολογιστών και υπολογίζεται από το υπουργείο Εμπορίου της Αμερικής ότι μέχρι το 2020 στην περιοχή Silicon Valley, θα υπάρχουν ένα εκατομμύριο κενές θέσεις για ανθρώπους με πτυχίο υπολογιστών.
Λόγω αυτού, η πρωτοβουλία του πανεπιστημίου Georgia Tech άλλαξε τα δεδομένα στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.
Πλέον, με περίπου 5.500 ευρώ μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα σπουδών σε ένα από τα πιο αξιοπρεπή και μεγάλα πανεπιστήμια της Αμερικής, ενώ η πρόθεση είναι τα δίδακτρα να πέσουν περίπου στα 800 ευρώ μέχρι το 2020, γεγονός που θα είναι ευτύχημα για τους φοιτητές αλλά και την οικονομία της χώρας.
Φυσικά την επιτυχία της online εκπαίδευσης την είχαν διαπιστώσει ήδη και άλλοι φορείς. Για παράδειγμα, μεγάλος ντόρος προκλήθηκε πέρσι στο πανεπιστήμιο San Jose όταν πραγματοποιήθηκε ένα δοκιμαστικό μάθημα στη μηχανική της ηλεκτρολογίας που χρηματοδοτήθηκε από το ίδρυμα Bill and Melinda Gates. Οι φοιτητές που δούλευαν με υλικό διαδικτυακά πέρασαν το μάθημα με υψηλότερο βαθμό από ό,τι εκείνοι που παρακολούθησαν το μάθημα στην τάξη, με τα ποσοστά τους να διαμορφώνονται στο 91% και 60% αντίστοιχα. Το μάθημα κρίθηκε τόσο επιτυχημένο που ο πρόεδρος του πανεπιστημίου αποφάσισε να επεκτείνει τα online προγράμματα, δίνοντας χώρο και στις ανθρωπιστικές σπουδές, που αναμένεται να προσφερθούν κι από άλλα πανεπιστήμια στο μέλλον.
Θα σκεφτόταν κανείς ότι οι καθηγητές θα καλωσόριζαν αυτές τις θετικές αλλαγές, ωστόσο ορισμένοι από αυτούς είναι σκεπτικοί με το συγκεκριμένο μοντέλο εκπαίδευσης, ενώ πάρα πολλοί καθηγητές βλέπουν μπροστά τους μια άμεση απειλή για το επάγγελμά τους. Στις 29 Απριλίου με μια ανοικτή επιστολή προς το πανεπιστήμιο, οι καθηγητές φιλοσοφίας του πανεπιστημίου San Jose έγραψαν: «Ας μην κοροϊδευόμαστε, οι υπεύθυνοι του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας ξεκινούν μια διαδικασία αντικατάστασης της σχολής ως έχει με τη φθηνή διαδικτυακή εκπαίδευση».
Τον Απρίλιο, μια επιτροπή από μια σχολή του πανεπιστημίου Amherst αποφάνθηκε κατά των διαδικτυακών μαθημάτων, θεωρώντας ότι αυτού του είδους τα μαθήματα δεν συνάδουν με την αληθινή έννοια της εκπαίδευσης που είναι να μαθαίνει κανείς δίπλα στον άλλον. Από ό,τι φαίνεται, οι καθηγητές του συγκεκριμένου πανεπιστημίου βρίσκονται στην έβδομη θέση μισθοδοσίας ανάμεσα στα κορυφαία πανεπιστήμια κι αυτό τους πειράζει. Φυσικά, δεν είναι κακό να αμείβεται καλά ένας καθηγητής, αρκεί να το αξίζει και να έχει δουλέψει πραγματικά για να παίρνει τα όποια χρήματα.
Η εργασία των καθηγητών δεν κινδυνεύει άμεσα, καθώς πάντοτε θα χρειάζεται η ανθρώπινη παρέμβαση για να τελειοποιήσει το αποτέλεσμα. Ακόμα και αν υπάρχουν κάμερες και μικρόφωνα αντί για τετράδια και μαυροπίνακες, θα υπάρχει θέση και ανάγκη για έναν πραγματικό δάσκαλο που θα διδάσκει τους φοιτητές. Αυτό που θα διαφοροποιηθεί σίγουρα είναι ο ρόλος των καθηγητών, καθώς θα γίνουν περισσότερο αρωγοί στην προσπάθεια των παιδιών κι όχι ρήτορες που κάνουν ατελείωτες διαλέξεις σε απέραντες αίθουσες. Η διαδικτυακή εκπαίδευση έχει ξεκινήσει και κανείς δεν μπορεί να ανακόψει την πορεία της, ωστόσο, οι έξυπνοι καθηγητές, δηλαδή οι καλοί στη δουλειά τους, θα πρέπει να αγκαλιάσουν αυτήν την αλλαγή κι όχι να την πολεμούν, γιατί οφείλουν να συμβαδίσουν με αυτά που φέρνει η εξέλιξη και το μέλλον.
Γενικότερα, η εκπαίδευση βρίσκεται σε φάση αλλαγής. Πολλά πράγματα θα διαφοροποιηθούν, διότι η αγορά εργασίας επεκτείνεται και χρειάζονται συνεχώς απόφοιτοι από διάφορες σχολές με ποικίλα αντικείμενα που θα μπορέσουν να ικανοποιήσουν τη ζήτηση που υπάρχει. Επίσης, οι νέοι άνθρωποι που παίρνουν ένα πτυχίο θα πρέπει να είναι ικανοί να δουλέψουν σε ομάδες, να συνεργαστούν με άλλους ανθρώπους αρμονικά, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να παίρνουν σωστές αποφάσεις. Η εκπαίδευση πλέον καλείται να παράγει τέτοιους αποφοίτους που θα εξυπηρετήσουν την κοινωνία και θα δημιουργήσουν έναν κόσμο με καλύτερες προϋποθέσεις για όλους.