Η επιστήμη των μαθηματικών προσελκύει πολλούς μαθητές. Μπορεί να αποτελούν μια παραδοσιακή επιλογή άλλα ταυτόχρονα είναι και μια διαχρονική επιλογή με θετικές προοπτικές στην αγορά εργασίας, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία που παρατίθενται. Η πληθώρα των μεταπτυχιακών δίνουν προστιθέμενη αξία στο πτυχίο και ανοίγουν νέους δρόμους στην απασχόληση των αποφοίτων.
Βάσεις και ζήτηση
Υπάρχουν 6 τμήματα μαθηματικών στη χώρα μας. Οι βάσεις εισαγωγής κινούνται στη μεσαία βαθμολογική κλίμακα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ενώ στα τμήματα της επαρχίας κινούνται σε πιο χαμηλά επίπεδα. Αποτελούν μια καλή επιλογή για όσους δεν συγκεντρώσουν πολλά μόρια εισαγωγής. Το 2012/13, 2.318 μαθητές όλων των κατηγοριών είχαν ως πρώτη τους επιλογή ένα από τα τμήματα των μαθηματικών. Ιδιαίτερα αυξημένη ήταν η ζήτηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΤΜΗΜΑΤΑ |
ΒΑΣΕΙΣ ΓΕΝ.ΣΕΙΡΑ 2013
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
12.993
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΤΡΑΣ |
13.067
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΡΗΤΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) |
12.450
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΙΓΑΙΟΥ (ΣΑΜΟΣ) |
11.282
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
15.449
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ |
15.331
|
Χώροι εργασίας – επαγγελματικά δικαιώματα. Καλές προοπτικές στον ιδιωτικό τομέα- περιορισμένες στο δημόσιο
Οι περισσότεροι μαθηματικοί κατευθύνονται εργασιακά στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Θετικές είναι οι προοπτικές απασχόλησης ιδίως σε φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ώρες διδασκαλίας των μαθηματικών είναι αρκετές ενώ πολλοί είναι και οι μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες και κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα.
Γενικά, το 40% περίπου των ωρών διδασκαλίας στο πρόγραμμα ενός φροντιστηρίου καλύπτεται από τα μαθηματικά. Σε πολλές περιπτώσεις παραδίδουν μαθήματα μαθηματικών και φυσικοί λόγω έλλειψης μαθηματικών.
Ώρες διδασκαλίας μαθημάτων σε μαθητές γυμνασίου σε φροντιστήριο
|
Ώρες διδασκαλίας μαθηματικών
|
Ποσοστό μαθηματικών
|
28
|
11
|
39,3%
|
Ώρες διδασκαλίας μαθημάτων σε μαθητές Α λυκείου
|
Ώρες διδασκαλίας μαθηματικών
|
Ποσοστό μαθηματικών
|
12
|
4
|
33%
|
Ώρες διδασκαλίας μαθημάτων σε μαθητές Τεχνολογικής και Θετικής κατεύθυνσης Β-Γ λυκείου
|
Ώρες διδασκαλίας μαθηματικών
|
Ποσοστό μαθηματικών
|
65
|
26
|
40%
|
Στη δημόσια εκπαίδευση οι πιθανότητες εργασίας για έναν μαθηματικό είναι περιορισμένες. Το γεγονός οφείλεται στο Μνημόνιο και το μειωμένο αριθμό μαθηματικών στα δημόσια σχολεία. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι στους πίνακες του υπουργείου Παιδείας είναι εγγεγραμμένοι 3618 μαθηματικοί. Από αυτούς μόνο οι 500 κατάφεραν να εξασφαλίσουν μια θέση εργασίας ως συμβασιούχου στη δημόσια εκπαίδευση. Παραθέτουμε σχετικό πίνακα.
Αριθμός αναπληρωτών
|
Προσλήψεις αναπληρωτών μέχρι και 1-2-2013
|
Ποσοστό απορρόφησης στο δημόσιο
|
3618
|
501
|
13,85%
|
Άλλοι χώροι εργασίας
Η εκπαίδευση δεν είναι ο μοναδικό χώρος εργασίας των μαθηματικών. Μπορούν επίσης να εργαστούν σε εταιρείες πληροφορικής, χρηματοοικονομικών, ασφαλιστικές επιχειρήσεις, τράπεζες, εταιρείες έρευνας αγοράς και σε φορείς του δημοσίου όπως είναι η Ελληνική Στατιστική Αρχή. Επίσης ένας μαθηματικός μπορεί να γίνει και μετεωρολόγος πραγματοποιώντας μεταπτυχιακές σπουδές.
Πληθώρα μεταπτυχιακών
Τα μαθηματικά αποτελούν τη βάση για πολλές άλλες επιστήμες και γι αυτό ακριβώς το λόγο οι απόφοιτοι του μαθηματικού μπορούν να εκπονήσουν μεταπτυχιακά που αφορούν τους τομείς του περιβάλλοντος, της μηχανικής, των οικονομικών και της πληροφορικής
Επιμέλεια – επεξεργασία:
Καλόγηρος Βασίλειος