Γιατί απειλούν να τινάξουν στον αέρα τις εξετάσεις;

Του Βασίλειου Καλόγηρου

 

Άκαρπη απέβη η χθεσινή συνάντηση της ΟΛΜΕ με τον Υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο καθώς δεν υπήρξε κανένα σημείο επαφής ανάμεσα στις δύο πλευρές.  Η ΟΛΜΕ θα αποφασίσει σήμερα για τη στάση της,  ενώ γονείς και μαθητές παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις . Οι πανελλήνιες εξετάσεις υπό φυσιολογικές συνθήκες  ξεκινούν σε 8 μέρες και όλα πλέον είναι στον αέρα.
Ο Υπουργός Παιδείας έθεσε τους καθηγητές προ των ευθυνών τους, σε περίπτωση που υπάρξουν προβλήματα στην ομαλή πορεία της εξεταστικής διαδικασίας, δηλώνοντας "δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει παιδαγωγός που θα θέσει σε ομηρία τους μαθητές του, το μόχθο τους και τα όνειρά τους".

Τι όμως οδήγησε τους καθηγητές στο να απειλούν να τινάξουν στον αέρα τις πανελλήνιες; Στο παραπάνω ερώτημα υπάρχουν πολλές απαντήσεις. Το ωράριο ήταν το μέτρο που ξεχείλισε το ποτήρι για τον εκπαιδευτικό κόσμο. Μπορεί οι δύο ώρες την εβδομάδα ή οκτώ το μήνα να φαντάζουν λίγες, δημιουργούν όμως μια πληθώρα από προβλήματα που σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες που θα παρουσιαστούν ακολούθως προκαλούν ασφυξία στους εκπαιδευτικούς. Ας δούμε όμως τα θέματα με τη σειρά.

Τα δεινά του ωραρίου και οι υποχρεωτικές μετακινήσεις

Η αύξηση του ωραρίου προκαλεί τα ακόλουθα προβλήματα επιβεβαιώνοντας τη φράση "ενός κακού μύρια έπονται".

1.    Θα μειωθούν κατακόρυφα οι προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών οι οποίοι επί χρόνια καλύπτουν κενά στα σχολεία. Υπάρχουν μάλιστα αναπληρωτές που εργάζονται επί δεκαετία και με την αύξηση του ωραρίου θα βρεθούν στην ανεργία. Από τους 10.000-12.000 αναπληρωτές θα οδηγηθούμε περίπου στους 2000-3000.

2.    Λόγω της αύξησης ωραρίου θα προκύψουν υπεράριθμοι καθηγητές ιδίως στις ειδικότητες της πληροφορικής και των ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών. Οι καθηγητές αυτοί θα πρέπει να μετατεθούν υποχρεωτικά σε άλλα σχολεία πιθανόν και εκτός του νομού που διέμεναν χρόνια με αποτέλεσμα να ανατρέπεται ο οικογενειακός τους προγραμματισμός. Ακόμα και η υποχώρηση που ανακοίνωσε ο Υπουργός ότι όσοι δεν καλύπτουν το ωράριο τους θα δηλώνουν τρία σχολεία εντός της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης δεν ικανοποιεί τους εκπαιδευτικούς. Ο λόγος είναι ο ακόλουθος: Ένας εκπαιδευτικός από την Καβάλα εάν δεν καλύπτει το ωράριό του μπορεί να βρεθεί στην Ορεστιάδα,300 χιλιόμετρα από το σπίτι του, αφού και η Ορεστιάδα ανήκει στην περιφέρεια εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ελάχιστες μεταθέσεις

Στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε την επικείμενη συγχώνευση σχολικών μονάδων και το κλείσιμο των λυκειακών τάξεων. Με τα μέτρα αυτά οι οργανικές θέσεις των καθηγητών θα περιοριστούν δραστικά και μαζί τους θα περιοριστούν, σε συνδυασμό πάντα με το αυξημένο ωράριο και οι πιθανότητες για μετάθεση κοντά στον τόπο κατοικίας τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι το προηγούμενο έτος από τις 14856 αιτήσεις για μετάθεση που κατέθεσαν οι εκπαιδευτικοί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ικανοποιήθηκαν 2434, δηλαδή ποσοστό 16,38%. Με τα μέτρα που λαμβάνει το Υπουργείο το ποσοστό θα μειωθεί σε μονοψήφιο νούμερο και θα κινηθεί στα επίπεδα του 5-6%. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που βρίσκονται μακριά από τις οικογένειές τους 5-6 χρόνια. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε περίπτωση εκπαιδευτικού που βρίσκεται επί 5ετία στον Έβρο και ο σύζυγός της, επίσης εκπαιδευτικός, βρίσκεται στη Φθιώτιδα.

Υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου-αύξηση των μαθητών

Άλλο ένα θέμα που θέτουν οι εκπαιδευτικοί, άλλα έχει σκιαστεί από την αύξηση του ωραρίου, είναι η υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και της παρεχόμενης ποιότητας της εκπαίδευσης. Με το κλείσιμο σχολικών μονάδων οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, που στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 30. Μάλιστα το Υπουργείο Παιδείας ζήτησε για πρώτη φορά από τους διευθυντές των σχολείων να δηλώσουν τη χωρητικότητα που έχει η κάθε αίθουσα διδασκαλίας, υπολογιζόμενη με 1,5 τετραγωνικό ανά μαθητή, υποδηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο την απόφασή του να αξιοποιήσει πλήρως κάθε αίθουσα.

Η δεύτερη ανάθεση

Αντιδράσεις προκαλεί και η δεύτερη ανάθεση. Καθηγητές ξένων γλωσσών διδάσκουν ιστορία στους μαθητές και ίσως διδάξουν έκθεση και λογοτεχνία. Το πιο πάνω γεγονός προκαλεί μεγάλες αντιδράσεις στους φιλολόγους που με 5000 περίπου αποφοίτους το χρόνο από τα πανεπιστήμια και 17000 υποψήφιους αναπληρωτές, βλέπουν τις θέσεις εργασίας τους να μειώνονται δραστικά.

Χαμηλοί μισθοί

Οι εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται και για τους χαμηλούς μισθούς που σε συνδυασμό με το γεγονός ότι βρίσκονται μακριά από τις οικογένειές τους, τους οδηγεί στην απόγνωση. Πρωτοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός χωρίς παιδιά λαμβάνει 670 ευρώ, ενώ με δύο παιδιά 740 ευρώ. Σε περίπτωση λοιπόν που κάποιος έγγαμος με δυο παιδιά βρίσκεται μακριά από την οικογένειά του και έχει να πληρώσει ενοίκιο, έξοδα μετακίνησης, άλλα πάγια έξοδα, δε μπορεί με 740 ευρώ να συνεισφέρει στην οικογένειά του. Όλα θα άλλαζαν αν βρισκόταν στον τόπο κατοικίας του πράγμα που εξελίσσεται σε όνειρο θερινής νυκτός μετά τα μέτρα του Υπουργείου.

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση είναι ένα άλλο ζήτημα που προκαλεί αντιδράσεις. Η αξιολόγηση με βάση μετρήσιμους στόχους, διατείνονται οι εκπαιδευτικοί, θα οδηγήσει στο περιθώριο τα παιδιά των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων και των μεταναστών ενώ τα σχολεία θα μετατραπούν σε σχολεία δύο ταχυτήτων. Επίσης οι εκπαιδευτικοί ζητούν την αποσύνδεση της αξιολόγησης από τη βαθμολογική εξέλιξη.
Δεν είναι λοιπόν οι δυο ώρες που προκαλούν την τόσο έντονη αντίδραση των εκπαιδευτικών. Όπως παρουσιάστηκαν και πιο πάνω, είναι μια σειρά από παράγοντες που τους έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο και ίσως και στην απόφαση να χρησιμοποιήσουν το ύστατο μέσο για να πιέσουν το Υπουργείο Παιδείας, προκαλώντας όμως τη συνολική αντίδραση της κοινωνίας. Ας ελπίσουμε να πρυτανεύσει στο τέλος η σύνεση και Υπουργείο και εκπαιδευτικοί να βρουν λύσεις χωρίς όμως να θυματοποιήσουν τους μαθητές.