Λεπτομερείς διευκρινίσεις για το σχέδιο “Αθηνά”, που αφορά στο νέο ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, δίνει μέσω τηλεοπτικής συνέντευξης στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.
Απαντώντας, μεταξύ άλλων, σε ερώτηση για το τι θα γίνει με τους ήδη φοιτούντες σε τμήματα που συγχωνεύονται και είναι αναγκασμένοι από του χρόνου να μετακινηθούν, απάντησε ότι θα τους δοθεί επιδότηση, ενώ τα κτίρια που θα μείνουν άδεια, σημείωσε, θα χρησιμοποιηθούν για τη λειτουργία σχολείων ή για άλλους κοινωφελείς σκοπούς. Συγχρόνως, τονίζει ότι το υπουργείο προσπαθεί να βρει τρόπους ώστε να στηριχθεί και οικονομικά η εφαρμογή του σχεδίου, κάνοντας λόγο για κονδύλια από το ΕΣΠΑ, αλλά και από την έρευνα. Επισημαίνει εξάλλου ότι με το διάλογο, που θα διαρκέσει 45 ημέρες, θα διορθωθούν και ενδεχόμενα λάθη, παραλείψεις ή αβλεψίες του σχεδίου.
Παράλληλα, ο κ. Αρβανιτόπουλος τονίζει ότι το πλαφόν της βάσης του δέκα δεν θα εφαρμοστεί φέτος, καθώς αναμένονται τα αποτελέσματα της εφαρμογής του σχεδίου, ενώ επιμένει ότι η μείωση του αριθμού εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δε θα είναι περί τις 12.000 υποψηφίους, όπως υπολογίζουν ορισμένοι, αλλά δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 4-5%.
Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός τόνισε ότι το σχέδιο “Αθηνά” και ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης απευθύνονται “κατ’ αρχήν στους νέους και τις νέες μας, που θα έχουν την ευκαιρία να φοιτήσουν σε πιο ανταγωνιστικά ιδρύματα. Τα πτυχία τους θα αναβαθμιστούν για να ανταποκριθούν στην αγορά εργασίας. Και όχι μόνον. Θα αποκτήσουν εφόδια ικανά για να εισέλθει ένας άνθρωπος στο στίβο της ζωής”.
Ο υπουργός αναφέρθηκε λεπτομερώς στην άναρχη κατάσταση που παρατηρείται σήμερα στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με τη λειτουργία πολλών τμημάτων και σχολών, τονίζοντας ότι “όλο αυτό το μοντέλο παρουσίασε παθογένειες, στρεβλώσεις που όλοι αναγνωρίζουμε και που οδηγούσαν σε πτυχία ανεργίας”. Αναγνωρίζοντας μάλιστα τις ευθύνες που έχει το πολιτικό σύστημα, αλλά και η πανεπιστημιακή κοινότητα γι’ αυτή την κατάσταση, δε δίστασε να πει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ιδρύθηκαν τμήματα και λειτουργούσαν ως “συνοικιακά φροντιστήρια”.
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι στόχος είναι τα ιδρύματα να αποτελούν “παράθυρο στην ουσιαστική γνώση και την επαγγελματική αποκατάσταση”, ενώ τόνισε ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα δοθούν και τα επαγγελματικά δικαιώματα όπου δεν έχουν δοθεί. Συγκεκριμένα, είπε ότι σε όσες περιπτώσεις συγχωνεύονται δύο γνωστικά αντικείμενα με διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα θα δημιουργηθούν κατευθύνσεις, για να υπάρχει αντιστοίχιση στα διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα.
Ο κ. Αρβανιτόπουλος ανέφερε, επίσης, ότι με το σχέδιο δεν απογυμνώνεται η περιφέρεια. Κι αυτό, συμπλήρωσε, γιατί σε κάθε περιφέρεια θα υπάρχει μία σχολή με τουλάχιστον δύο ή τρία τμήματα με ομοειδή αντικείμενα. Στόχος είναι, υπογράμμισε, να τονωθεί και η τοπική παραγωγή, όπως γίνεται, για παράδειγμα, στο Μεσολόγγι, όπου συγκεντρώνονται τα τμήματα ιχθυοκαλλιέργειας.
Αναφερόμενος στο Ομόσπονδο Πανεπιστήμιο “Αδαμάντιος Κοραής”, που θα περιλαμβάνει τα πέντε πανεπιστήμια Πάντειο, Γεωπονικό, Οικονομικό, Πειραιώς και Χαροκόπειο, τόνισε ότι αυτά τα πανεπιστήμια δε χάνουν την αυτοτέλεια τους και δεν αλλάζουν τα προγράμματα σπουδών τους, όμως τους δίνεται η δυνατότητα συνεργειών, με τη λογική “η ισχύς εν τη ενώσει”. Σε αυτό το πλαίσιο, διευκρίνισε ότι θα δημιουργηθούν δυνατότητες κινητικότητας ανάμεσα σε μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού, ανάμεσα σε φοιτητές, ενώ ενδεχομένως θα μπορέσουν να αναπτύξουν και κοινά μεταπτυχιακά.
Μιλώντας για τις επαφές που είχε ο ίδιος με τα πολιτικά κόμματα, ο υπουργός ανέφερε: “Πήγαν άριστα. Νομίζω ότι γίνεται σοβαρός διάλογος και υπάρχει πολύ καλή διάθεση. Νομίζω ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι είμαστε σε πολύ βαθιά κρίση, είναι η 12η ώρα, δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο”.
Σε ερώτηση αν το σχέδιο εφαρμοσθεί σε δύο φάσεις, απάντησε ότι “αυτό θα το δούμε στην πράξη. Θα δούμε δηλαδή πού μπορούν να γίνουν βελτιώσεις, πού υπάρχουν αστοχίες ή λάθη για να τα διορθώσουμε”.
Ο κ. Αρβανιτόπουλος τόνισε ότι το υπουργείο θα επιδιώξει και θα προσπαθήσει να έχει επιπλέον χρηματοδότηση για την εφαρμογή του σχεδίου, τονίζοντας: “Προσπαθούμε να βρούμε και τρόπους να μπορέσουμε να δώσουμε επιπλέον χρηματοδότηση και μέσω κονδυλίων ΕΣΠΑ και μέσω των ερευνητικών κονδυλίων, κάνουμε προσπάθειες γιατί το μέλλον κάθε λαού είναι συνυφασμένο με το επίπεδο του εκπαιδευτικού του συστήματος”.