Το δρόμο για τις σχολικές αίθουσες των ειδικών αλλά και γενικών σχολείων, όπου υπάρχει μαθητής με αναπηρία, παίρνει το εκπαιδευτικό υλικό όλων των μαθημάτων της Α’ και της Β’ Δημοτικού.
Η Μελέτη Περιβάλλοντος, τα Μαθηματικά, το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων και η Γλώσσα, χάρη στις νέες τεχνολογίες γίνονται προσβάσιμα, επεξεργάσιμα και εύκολα στη χρήση για τους μαθητές των δύο πρώτων τάξεων του Δημοτικού με οποιαδήποτε αναπηρία, αλλά και για τους δασκάλους τους.
Πρόκειται για έργο Ελλήνων επιστημόνων και είναι καλαίσθητο, σύγχρονο, ελκυστικό για τους χρήστες. «Η τελική παράδοση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού στα σχολεία αναμένεται έως τα μέσα Νοεμβρίου, αλλά ήδη το περιεχόμενο ανεβαίνει στο διαδίκτυο», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Βασίλης Κουρμπέτης, επιστημονικός υπεύθυνος της Πράξης «Σχεδιασμός και Ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες», την οποία υλοποιεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Πρόκειται για έργο με τεράστιο όγκο που περιλαμβάνει όχι μόνο τα βιβλία για τους μαθητές αλλά και βιβλία-οδηγούς για τους εκπαιδευτικούς. Ενδεικτικά, για τα παιδιά με νοητική υστέρηση, έχουν ετοιμαστεί βιβλία με απλοποίηση του κειμένου μέσω μεθόδου που ονομάζεται "κείμενο για όλους" ή "easy to read". Επίσης, για παιδιά με αυτισμό τα βιβλία περιλαμβάνουν κείμενα τα οποία συνδυάζουν απλές λέξεις, σκίτσα, φωτογραφίες και πικτογράμματα/εικονογράμματα.
«Υπάρχουν περίπου 30 χιλιάδες μαθητές σε όλη την Ελλάδα που έχουν κάποια ειδική εκπαιδευτική ανάγκη, από δυσλεξία μέχρι πολλαπλές αναπηρίες» τονίζει ο κ Κουρμπέτης και επισημαίνει: «Έως σήμερα το μάθημα στα σχολεία όπου φοιτούν μαθητές με αναπηρίες γινόταν με τα βιβλία που προορίζονται για όλα τα παιδιά με συνέπεια το εκπαιδευτικό περιεχόμενο να μην είναι προσβάσιμο σε όλους».
Τις επόμενες δύο εβδομάδες το ΙΕΠ διοργανώνει επιμορφωτικά σεμινάρια με τίτλο «Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση». «Πέρυσι, ενημερώσαμε και επιμορφώσαμε σχολικούς συμβούλους που γίνονται πολλαπλασιαστές της γνώσης και περίπου τρεις χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Το επόμενο διάστημα, στα σεμινάρια, θα γίνει ενημέρωση όλων των στελεχών της εκπαίδευσης, σχολικών συμβούλων , εκπαιδευτικών, αλλά και γονέων, μαθητών, τοπικών φορέων» αναφέρει ο κ Κουρμπέτης. Τα σεμινάρια θα εστιάσουν στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών που παρουσιάζουν προβλήματα όρασης, ακοής, κινητικά προβλήματα των άνω άκρων, μέτρια και ελαφριά νοητική καθυστέρηση, αυτισμό, προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης. Σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει ανακοινωθεί, τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στα Ιωάννινα (12/10), στο Βόλο (15/10), στην Αλεξανδρούπολη (19/10) και στη Ρόδο (24 /10).
Μετά τη βράβευση του έργου «Σχεδιασμός και Ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες» από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο ως ένα από τα 11 καλύτερα το υπουργείου Παιδείας και ένα από τα 30 καλύτερα της χώρας, «στόχος μας είναι με το νέο ΕΣΠΑ έως το 2020, να κάνουμε όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση προσβάσιμη. Βασικός στόχος είναι να μην υπάρχει ούτε ένα παιδί που δεν θα έχει πρόσβαση στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο» υπογραμμίζει ο ίδιος.
Μπορεί με το συγκεκριμένο έργο να αντιμετωπίζεται ένα από τα προβλήματα για τους μαθητές με αναπηρία, όμως οι μεγάλες ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία ειδικής αγωγής δεν διασφαλίζουν εκπαίδευση για όλους. Όπως παρατηρεί ο κ Κουρμπέτης, «δεν είναι δυνατόν να είναι 7 Οκτωβρίου και να μην έχουν αρχίσει τα μαθήματα. Στα σχολεία αυτά πρέπει να υπάρχει μόνιμο προσωπικό που θα επιλέγεται με συγκεκριμένα κριτήρια».
Πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό που αναρτάται στην ιστοσελίδα μπορεί να έχει, χωρίς κωδικούς ή άλλες προϋποθέσεις, όποιος το επιθυμεί. Επίσης, όσοι ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος στα σεμινάρια θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα.