Τον προηγούμενο Μάρτιο υπήρχαν δεκάδες δημοσιεύματα σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο για την απόφαση του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ για τον αναλογικό διορισμό των εκπαιδευτικών. Το Γ’ Τμήμα είχε παραπέμψει στην Ολομέλεια το ζήτημα της αντιθέσεως στις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας του άρθρου 9 παρ. 1 του Ν. 3848/2010, κατά το μέρος που προβλέπει ότι οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών γίνονται σε ποσοστό 40% από ενιαίους πίνακες αναπληρωτών με αποτέλεσμα τον περιορισμό των διοριστέων του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, καθώς και της μη παραθέσεως κριτηρίων για τον καθορισμό του αριθμού των διοριστέων εκπαιδευτικών αναπληρωτών ή ωρομισθίων με τριακοντάμηνη ή εικοσιτετράμηνη πραγματική υπηρεσία.
Μελετώντας τα όσα αναφέρονται στην υπ’ αριθμόν 1175/2014 απόφαση του Γ τμήματος στεκόμαστε στην ακόλουθη αναφορά για τη μεταβατική διάταξη, που προβλέπει διορισμούς από το 40%, με αποτέλεσμα τον περιορισμό των διορισμών από τους πίνακες διοριστέων του διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π., αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας (άρθρα 4 παρ. 1 και 103 παρ. 7 Συντάγματος):
Ναι μεν ο διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών από πίνακες αναπληρωτών κατά το άρθρο 9 παρ. 1 του ν. 3848/2010 (σχόλιο news.gr: σε ποσοστό 40% από τους κατά την παράγραφο 2 ενιαίους πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών με πραγματική προϋπηρεσία) αποτελεί επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια (κατάταξη σε πίνακα αναπληρωτών με βάση την πραγματική προϋπηρεσία του εκπαιδευτικού), όπως δε έχει κριθεί (Σ.τ.Ε. 3593-3595/2008), η προϋπηρεσία και η εμπειρία συνιστούν προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια, ενόψει και του ότι έχουν αποκτηθεί από τους αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς κατά την εξυπηρέτηση σκοπών δημόσιου συμφέροντος, όπως τούτο προσδιορίζεται ειδικότερα στις ένατη και επόμενες σκέψεις? η πιο πάνω όμως νομοθετική ρύθμιση πάσχει λόγω του ότι η πρόσληψη εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών ή ωρομισθίων, η οποία αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την απόκτηση της κατά τα άνω προϋπηρεσίας, έχει γίνει με διάφορα διάσπαρτα στη νομοθεσία κριτήρια, κατά τα εκτεθέντα στις προηγούμενες σκέψεις, τα οποία δεν συνδέονται αναγκαίως με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας.
Με βάση τα πιο πάνω αντιλαμβανόμαστε ότι η προϋπηρεσία αποτελεί αντικειμενικό κριτήριο όμως η πρόσληψη των εκπαιδευτικών που εργάστηκαν ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι ώστε να αποκτήσουν την προϋπηρεσία, όπως αναφέρεται στο σκεπτικό του ΣτΕ, έγινε με διάσπαρτα νομοθετικά κριτήρια τα οποία δε συνδέονται αναγκαίως με τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας.
Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ αναμένεται με ενδιαφέρον από χιλιάδες εκπαιδευτικούς καθώς αν είναι σύμφωνη με αυτή του Γ΄ Τμήματος θα φέρει ανατροπές στους διορισμούς των εκπαιδευτικών.
Η παραπεμπτική απόφαση του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ συζητήθηκε ενώπιον της Ολομέλειας στις 6 Ιουνίου του 2014 όπως προκύπτει από έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας.
Καλόγηρος Βασίλειος