ΟΙΕΛΕ: Πεδίο ανομίας και ασυδοσίας ο χώρος πιστοποίησης προσόντων

Για επιλεκτική επιλογή συνομιλητών από το Υπουργείο Παιδείας για τα ζητήματα πιστοποίησης γλωσσομάθειας κάνει λόγο η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών σε ανακοίνωσή της στην οποία τονίζει ότι ο χώρος της  πιστοποίησης είναι ένα τεράστιο πεδίο ανομίας και ασυδοσίας και χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση και τόλμη, ώστε να συγκρουστεί κανείς με κατεστημένα συμφέροντα δεκαετιών. 

Τρανό παράδειγμα αδιαφάνειας και διαφθοράς, σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ, είναι ο χώρος της πιστοποίησης προσόντων για την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Ομάδες συμφερόντων εκμεταλλεύονται το νομοθετικό κενό που υπάρχει (ακόμη και σήμερα η υπάρχουσα νομοθεσία για την πιστοποίηση προσόντων για τις ξένες γλώσσες είναι προκατοχική) και εκδίδουν αμφίβολης νομιμότητας «τίτλους».  

Για την επιλεκτική επιλογή συνομιλητών η ΟΙΕΛΕ αναφέρει ότι  το «Υπουργείο Παιδείας για ζητήματα πιστοποίησης της γλωσσομάθειας προτιμά, από όλους τους κοινωνικούς εταίρους, να έχει ως μοναδικούς συνομιλητές ορισμένους από τους μεγαλοϊδιοκτήτες κέντρων ξένων γλωσσών και πιο συγκεκριμένα τη EUROPALSO. 

Η ΟΙΕΛΕ διατυπώνει μια σειρά από ερωτήματα όπως: 

«Γιατί αυτή η επιλεκτικότητα; Μήπως επειδή το συγκεκριμένο εργοδοτικό σωματείο «έστησε» με άθλιες διαδικασίες δήθεν σωματείο εργαζόμενων ελεγχόμενο από το ίδιο, ώστε να υπογραφεί η ελεεινή ψευδοσύμβαση της ντροπής που προβλέπει ωρομίσθιο 2,92 ευρώ την ώρα (250 ευρώ το μήνα για τους «τυχερούς» που έχουν πλήρες ωράριο;) Μήπως επειδή κάποιοι επιδιώκουν στην εκπαίδευση να εξαπλωθούν τέτοιου τύπου εργασιακές σχέσεις σε ολόκληρο το φάσμα της εκπαίδευσης και να επωφελούνται ελάχιστοι επιτήδειοι και «ημέτεροι» επιχειρηματίες εις βάρος χιλιάδων εργαζόμενων και της κοινωνίας;» 

Η ΟΙΕΛΕ υπενθυμίζει ότι για τα χρονίζοντα προβλήματα στο χώρο της εκπαίδευσης είχε συσταθεί  ομάδα εργασίας από την τότε Υπουργό Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου που είχε καταλήξει σε μια πολύ σημαντική εισήγηση. Τα πορίσματα της έρευνας της ομάδας εργασίας αποκαλύπτουν σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα που συνοψίζεται σε δύο βασικούς άξονες:

  • Τα δήθεν «πτυχία» καλής γνώσης ξένης γλώσσας εκδίδονται συχνά από οργανισμούς εγχώριους μη πιστοποιημένους από την ελληνική και τη διεθνή νομοθεσία, ενώ η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας παρέκαμπτε τον αρμόδιο οργανισμό για την πιστοποίηση φορέων (τον ΕΟΠΠΕΠ) και έδινε απευθείας άδεια σε οποιονδήποτε να εκδίδει πιστοποιητικά προσόντων χωρίς ουσιαστικό έλεγχο, εκμεταλλευόμενη φωτογραφική διάταξη που επέτρεπε την αδιαφανή αυτή λειτουργία (Ν. 4250/2014, άρθρο 5, παρ. 3).
  • Ορισμένοι εξ αυτών των τίτλων (πχ το Proficiency) αυθαίρετα χρησιμοποιούνται ως πιστοποιήσεις επάρκειας διδασκαλίας ξένης γλώσσας. Όμως εδώ οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι άλλο είναι η πιστοποίηση καλής χρήσης μιας ξένης γλώσσας και άλλο η επάρκεια διδασκαλίας της. Διότι στη δεύτερη περίπτωση αυτός που θέλει να διδάξει μια ξένη γλώσσα θα πρέπει να έχει πρώτα απ’ όλα πιστοποιητικό διδακτικής επάρκειας, όπως ορίζεται από την ισχύουσα νομοθεσία. Η εισροή χιλιάδων κατόχων απλών πιστοποιητικών (αμφίβολης νομιμότητας, επαναλαμβάνουμε) καλής γνώσης ξένης γλώσσας στο χώρο της διδασκαλίας ξένων γλωσσών αφενός μεν καταδικάζει τους καθ’ ύλην αρμόδιους για να διδάξουν ξένες γλώσσες πτυχιούχους των ξένων φιλολογικών τμημάτων, ή των παιδαγωγικών τμημάτων στην ανεργία, ή στη μισθολογική υποβάθμιση, αφετέρου δε ναρκοθετεί την ποιότητα των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, τις οποίες οι πολίτες πληρώνουν ακριβά, καθώς μεγάλο μέρος των εκπαιδευτών δεν διαθέτουν ακαδημαϊκά την παιδαγωγική επάρκεια.

«Τα οργανωμένα συμφέροντα που δρουν στο χώρο δεν είχαν επιτρέψει στο Υπουργείο Παιδείας να νομοθετήσει με βάση τα πορίσματα της ομάδας εργασίας, καθώς η τότε πολιτική ηγεσία είχε προφανώς υποκύψει σε πιέσεις. Σήμερα βλέπουμε την ιστορία να επαναλαμβάνεται. Όπως προαναφέρθηκε, στο διάλογο για την πιστοποίηση συστημάτων γλωσσομάθειας αποκλείστηκαν όλοι οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών και, πέρα από κάποιους υπηρεσιακούς παράγοντες, συμμετέχουν μόνο οι «σερίφηδες» του χώρου, οι μεγαλοϊδιοκτήτες που εκμεταλλεύονται με μαφιόζικες μεθόδους τον κόπο χιλιάδων εργαζόμενων και εξαπατούν την ελληνική κοινωνία» αναφέρει η ΟΙΕΛΕ. 

Η Ομοσπονδία των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών κλείνει την ανακοίνωση της ως εξής: 

«Τι θα πράξει, άραγε, ο Υπουργός Παιδείας; Θα τολμήσει να συγκρουστεί με τα κατεστημένα, συντεχνιακά συμφέροντα μιας ολιγομελούς ομάδας επιχειρηματιών που λυμαίνονται το χώρο; Θα τολμήσει την κάθαρση στο χώρο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και της πιστοποίησης προσόντων σ’ αυτήν, ή  θα αποδειχθούν οι πρόσφατες τοποθετήσεις του περί καταπολέμησης της ανομίας επικοινωνιακά τρικ και έπεα πτερόεντα;»

 

Καλόγηρος Βασίλειος