Την κατάργηση όλου του πειθαρχικού νομοθετικού πλέγματος που υπονομεύει τη δημοκρατική λειτουργία της εκπαίδευσης ζητά η ΟΛΜΕ, ενώ τονίζει ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να καταργηθούν άμεσα οι διατάξεις που θέτουν τον εκπαιδευτικό σε αργία με την απλή παραπομπή του στο πειθαρχικό συμβούλιο και μάλιστα για το σύνολο των αδικημάτων καθώς και αυτής που ορίζει ως αδίκημα την "αναξιοπρεπή ή ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας".
Με δελτίο Τύπου της η ΟΛΜΕ τονίζει ότι με την αυστηροποίηση του πειθαρχικού δικαίου στοχεύεται η κατασκευή ενόχων, η τρομοκράτηση των εκπαιδευτικών και γενικότερα των εργαζομένων στο Δημόσιο και η επίτευξη του στόχου για ΕΠΙΠΛΕΟΝ απολύσεις στο Δημόσιο, στο πλαίσιο της σχετικής συμφωνίας της κυβέρνησης με την Τρόικα, και όχι η απονομή δικαιοσύνης.
Η ΟΛΜΕ υπογραμμίζει ότι με το Ν. 4093 θεσμοθετήθηκε η περαιτέρω αυστηροποίηση και διεύρυνση του πειθαρχικού δικαίου των δημόσιων υπαλλήλων, λίγους μήνες μετά από την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου (ψήφιση του Ν. 4057/2012).
Οι ρυθμίσεις αυτές, υποστηρίζει η ΟΛΜΕ, είναι καταφανώς αντισυνταγματικές, δεδομένου ότι προσκρούουν ευθέως στη διάταξη του άρθρου 103 του Συντάγματος, αφού δίνεται η δυνατότητα, π.χ., στο διοικητικό όργανο να θέσει υπάλληλο σε αργία ακόμα και χωρίς τη γνωμοδότηση του αρμόδιου πειθαρχικού συμβουλίου, απλώς και μόνο με την άσκηση πειθαρχικής δίωξης για οποιοδήποτε πειθαρχικό παράπτωμα, ακόμα και ήσσονος σημασίας, βάλλοντας ευθέως κατά της μονιμότητας των δημόσιων υπαλλήλων.
Παράλληλα, οι εν λόγω διατάξεις έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το -συνταγματικά κατοχυρωμένο και προβλεπόμενο από διεθνείς συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρα μας- τεκμήριο της αθωότητας.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο πειθαρχικό παράπτωμα της "αναξιοπρεπούς ή ανάρμοστης ή ανάξιας για υπάλληλο συμπεριφοράς εντός ή εκτός υπηρεσίας", η οποία δεν εξειδικεύεται καθόλου από το κείμενο του νόμου (ν. 4057/2012), ενώ οι συνέπειες που μπορεί να επισύρει είναι ολέθριες για τον υπάλληλο: συγκαταλέγεται μεταξύ των παραπτωμάτων που, εφόσον ο υπάλληλος παραπεμφθεί στο συμβούλιο, επισύρουν αυτοδίκαιη αργία, ενώ ανήκει στο ένα από τα δύο παραπτώματα που μπορούν να επισύρουν πρόσθετη διοικητική κύρωση και μάλιστα της υψηλότερης κλίμακας (10.000 έως 100.000 ευρώ), εφόσον έχει οικονομικής φύσης προεκτάσεις. Η αοριστία στην περιγραφή της συμπεριφοράς που αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα, με τη χρήση γενικών ρητρών, είναι ο κατεξοχήν παράγοντας που ευνοεί φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας από την πλευρά των πειθαρχικών οργάνων.
Η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι στη δημόσια εκπαίδευση, από το 2013, που τέθηκαν σε πλήρη ισχύ οι νέες διατάξεις περί αυτοδίκαιης αργίας, έχουν καταγραφεί αρκετά περιστατικά εκπαιδευτικών λειτουργών οι οποίοι τέθηκαν σε αργία μετά από την παραπομπή τους στο αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο με το αιτιολογικό της "ανάρμοστης συμπεριφοράς εκτός υπηρεσίας" ή και άλλα "αδικήματα".
Ανάμεσα στις περιπτώσεις αυτές υπάρχουν εκπαιδευτικοί που κατηγορήθηκαν για "αντίσταση κατά της αρχής" σε ειρηνικές διαδηλώσεις, εκπαιδευτικοί με συνδικαλιστική δράση, εκπαιδευτικοί που άσκησαν το καθήκον τους με ιδιαίτερη κοινωνική ευαισθησία (περίπτωση Γιαννιτσών), εκπαιδευτικοί που αδίκως κατηγορήθηκαν για αδικήματα, ακόμα και για προσωπικές, κοινωνικές ή οικονομικές διαφορές που δεν είχαν σχέσεις με τα υπηρεσιακά τους καθήκοντα. Σε πολλές περιπτώσεις αργότερα αθωώθηκαν από τα δικαστήρια, αλλά το "στίγμα" που δημιουργείται εναντίον τους από την σχολική κοινότητα παραμένει.
Με το όλο αυτό νομοθετικό πλαίσιο, τονίζει η ΟΛΜΕ, διευρύνεται σημαντικά το πεδίο των παραπτωμάτων που μπορούν να αποκλείσουν από την εκπαίδευση δημόσιους λειτουργούς οι οποίοι στο πλαίσιο της άσκησης των καθηκόντων τους έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες καταστάσεις για την εκπαιδευτική διαδικασία και που πολλές φορές οφείλονται σε εξωγενή αίτια (για παράδειγμα, ενδοσχολική και εξωσχολική βία και άλλα). Επιπλέον, μπορούν να στοχοποιηθούν εκπαιδευτικοί για γεγονότα και συμβάντα τα οποία ουδεμία σχέση έχουν με την υπηρεσία τους (για παράδειγμα, αδικήματα εκτός υπηρεσίας και άλλα) για εξαιρετικά χαμηλής έντασης αδικήματα.
Όπως προειπώθηκε η ΟΛΜΕ, ζητά την κατάργηση όλου του πειθαρχικού νομοθετικού πλέγματος που υπονομεύει τη δημοκρατική λειτουργίας της εκπαίδευσης και ιδίως των διατάξεων που θέτουν τον εκπαιδευτικό σε αργία με την απλή παραπομπή του στο πειθαρχικό συμβούλιο και μάλιστα για το σύνολο των αδικημάτων και αυτής που ορίζει ως αδίκημα την "αναξιοπρεπή ή ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας.
Καλόγηρος Βασίλειος