Η 5η Οκτωβρίου καθιερώθηκε το 1994 από την UNESCO ως η Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών, προκειμένου να τιμήσει πάνω από 60 εκατομμύρια μαχόμενους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης σε όλο τον κόσμο, που με το έργο τους συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη, την πρόοδο και την ευημερία των κοινωνιών.
"Ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Κι όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας τον μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες", έλεγε ο Νίκος Καζαντζάκης.
Στη δύσκολη σύγχρονη εποχή της κοινωνίας που δέχεται χιλιάδες ερεθίσματα και αποπροσανατολίζεται ο ρόλος που καλούνται να διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί παγκόσμια είναι σημαντικότερος από ποτέ.
Ο Γιάννης Αμανατίδης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και δάσκαλος, μοιράζεται κάπες από τις σκέψεις του για την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών με το news.gr.
"Oι μετανεωτερικές αντιλήψεις για την εκπαίδευση οδηγούν σε μεταρρυθμίσεις στα σχολεία με στόχο την εργαλειακή αξιοποίηση της γνώσης για την υπηρέτηση των αναγκών της αγοράς εργασίας, στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης αντίληψης για την εκπαίδευση", εξηγεί, αναφορικά με το σύγχρονο ρόλο του εκπαιδευτικού.
"Έτσι, παρά την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης και των συνθηκών εργασίας τους, την ανασφάλεια, το άγχος και τις πιέσεις που καθημερινά βιώνουν και την εκτίμηση από την κοινωνία απέναντι στο επάγγελμά τους που σταθερά φθίνει, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να μεταδώσουν ιδανικά και αξίες, να διαμορφώσουν κριτικά σκεπτόμενους πολίτες που θα αγωνιστούν για την παγκόσμια ειρήνη, για τη δημοκρατία, την ελευθερία, την ισότητα, την αλληλεγγύη, την κοινωνική δικαιοσύνη και όχι "εργαλεία κέρδους, ανταλλάξιμα, σε ελεύθερες αγορές, σε σκλαβοπάζαρα ανθρώπων, σε αρένες πάλης για μια θέση εργασίας, όπως έλεγε ο Ν. Ποταμιάνος", λέει.
"Για να παραφράσουμε τον τίτλο μιας πρόσφατης γαλλικής ταινίας («Le plus beau métier du monde»), το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι αναμφισβήτητα «το πιο ωραίο επάγγελμα στον κόσμο». Κανένας άλλος τομέας της ανθρώπινης ενασχόλησης δεν μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερη προσωπική ικανοποίηση, επηρεάζοντας, ταυτόχρονα και ριζικά, τη συμπεριφορά, το είδος σκέψης, τον τρόπο ζωής και τη θέση τόσο πολλών ανθρώπων στην κοινωνία. Όμως είναι και ένα από τα επαγγέλματα με τη μεγαλύτερη ευθύνη, επειδή μέσα από την εκπαίδευση που προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί στις νεότερες γενιές, παίρνει σάρκα και οστά το μέλλον των κοινωνιών, όπως έλεγε ο Dumitru Chitoran, ο οποίος αποτελεί Σύμβουλο της UNESCO για θέματα εκπαίδευσης".
"Οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά πληρώνουν βαριά το κόστος του μνημονίου και της κρίσης στη χώρα μας", συνεχίζει ο κ. Αμανατίδης.
"Σε πείσμα όμως των καιρών που ζούμε, κόντρα στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη για την παιδεία, οφείλουμε να προστατεύσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα από τις τρέχουσες οικονομικές πιέσεις και τους δημοσιονομικούς περιορισμούς", προσθέτει.
"Οφείλουμε όχι μόνο να ανατρέψουμε την καταστροφική συγκυβέρνηση αλλά και να εφαρμόσουμε μια Νέα Εκπαιδευτική Πολιτική, που θα επενδύσει στην εκπαίδευση για μια κοινωνία καμωμένη με τα ιδανικά του ανθρωπισμού και για ένα μέλλον αξιοπρέπειας και ίσων ευκαιριών για όλους", υπογραμμίζει ο κ. Αμανατίδης.