Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, στον "αέρα" είναι ακόμα η δυνατότητα μεταφοράς χιλιάδων μαθητών που διαμένουν σε μεγάλη απόσταση από το σχολείο τους.
Σε πυκνοδομημένες περιοχές της Ανατολικής Αττικής αλλά και της Θεσσαλονίκης εντοπίστηκαν ήδη προβλήματα με την κάλυψη δρομολογίων λόγω "φραγμών" στη χιλιομετρική απόσταση, όπως ορίζεται μέχρι τώρα από τις ισχύουσες ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί μεγάλος αριθμός παιδιών σε πιο απομακρυσμένα σημεία ενώ σε άλλες περιπτώσεις, σε όλη τη χώρα, παραμένουν αδιάθετα δρομολόγια λόγω μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος από λεωφορειούχους (άγονοι οι πρόχειροι διαγωνισμοί).
Η κυβέρνηση "τρέχει" για να κλείσει ανοιχτά μέτωπα, μια και δεν θέλει να βρεθεί, για μια ακόμα φορά, με το "καλημέρα" της σχολικής χρονιάς απέναντι στους μαθητές και τις οικογένειές τους για το ζήτημα της μεταφοράς.
Έτσι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών (κ.κ. Αργύρης Ντινόπουλος, Θεόφιλος Λεονταρίδης, Γιώργος Ντόλιος), ύστερα από συναντήσεις που είχε το προηγούμενο διάστημα με περιφερειάρχες και αντιπεριφερειάρχες, επιχειρεί να δώσει λύση με νέα ρύθμιση αλλά χωρίς να διαταραχθεί το… δημοσιονομικό κόστος που έχει οδηγήσει σε «σφιχτό» και, κατά πολύ πιο περιορισμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, κονδύλι για τη μεταφορά μαθητών.
Το 2010 προβλέπονταν 200 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά 196.000 μαθητών, ενώ τώρα προβλέπεται ποσό χαμηλότερο των 160 εκατ. ευρώ (πιο χαμηλός ο πήχυς, ακόμα και από πέρυσι) για τη μεταφορά περισσότερων από 210.000 μαθητών.
Η ρύθμιση
Ρύθμιση που θα περιλαμβάνεται σε τροπολογία, η οποία κατατίθεται από τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών κ. Λεονταρίδη στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας έχει διττό στόχο:
- να αρθούν γραφειοκρατικά προβλήματα στους διαγωνισμούς μεταφοράς μαθητών από τις αιρετές περιφέρειες
- να διευκολυνθούν μαθητές που μέχρι τώρα δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν λόγω του ότι τα δρομολόγια της περιφέρειας, με δημόσια ή δημοτική και υπεραστική συγκοινωνία, έχουν σχεδιαστεί με βάση ότι συνολικά η απόσταση των κατοικιών των μαθητών έως τη στάση επιβίβασης και την απόσταση της στάσης αποβίβασης έως τη σχολική μονάδα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα χιλιομετρικά όρια που θέτει η ΚΥΑ 24001/2013 (ΦΕΚ 1449 Β/14.6.2013).
Τι προβλέπει η τροπολογία
Με την τροπολογία αυτή, σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, ξεπερνιούνται τα όποια προβλήματα δημιουργήθηκαν εξαιτίας καθυστερήσεων, λόγω των πρόσφατων αυτοδιοικητικών εκλογών αλλά και της μακράς μεταβατικής περιόδου, μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων των νέων περιφερειαρχών.
Στην τροπολογία υπάρχει διάταξη που ορίζει ότι αν, μετά τον πρόχειρο διαγωνισμό, παραμένουν αδιάθετα δρομολόγια μπορεί, κατ' εξαίρεση, να προσφύγει η περιφέρεια στη διαδικασία της ελεύθερης διαπραγμάτευσης με λεωφορειούχους, ώστε να αντιμετωπισθεί άμεσα το ζήτημα της μεταφοράς.
Και αυτό γιατί; Ήδη έχει δοθεί νομοθετικά η δυνατότητα ανάθεσης του μεταφορικού έργου στους προσωρινούς μειοδότες για το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί μέχρι την ολοκλήρωση όλων των διαγωνιστικών διαδικασιών και την υπογραφή των συμβάσεων και όχι πέραν της 28ης Φεβρουαρίου 2015. Αν οι διαγωνισμοί δεν έχουν αναδείξει προσωρινούς μειοδότες, η Οικονομική Επιτροπή μπορεί να αναθέτει την εκτέλεση των δρομολογίων κατόπιν πρόχειρου διαγωνισμού για το ίδιο μέγιστο χρονικό διάστημα.
Όμως σε κάποιες περιοχές της χώρας, παρ' όλο που έγιναν πρόχειροι διαγωνισμοί για δρομολόγια, αυτοί κηρύχθηκαν άγονοι - δεν προσήλθαν ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν το μεταφορικό έργο. Έτσι, τώρα για να αντιμετωπισθεί το θέμα προχωρούν σε ρύθμιση, επιτρέποντας ελεύθερες διαπραγματεύσεις, εφόσον έχει κηρυχθεί άγονος ο πρόχειρος διαγωνισμός, με την εποπτεία και τον έλεγχο της περιφέρειας, ώστε να μπορέσουν οι μαθητές να πάνε στα σχολεία τους.
Υπάρχουν ολόκληρες ενότητες σε περιφέρειες που μένουν ακάλυπτες, μια και λεωφορειούχοι δεν εκδηλώνουν ενδιαφέρον, θεωρώντας ότι δεν τους συμφέρει οικονομικά - πέραν του ότι υπάρχουν ακόμα οφειλόμενα ποσά που δεν τους έχουν δοθεί, αν και περίπου το 80% έχει εξοφληθεί.
Επίσης στην τροπολογία, υπάρχει διάταξη που εξαιρεί από την ΚΥΑ 24001/2013 («Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες») ως προς τους χιλιομετρικούς «φραγμούς», με έμφαση στην Ανατολική Αττική και την ευρύτερη περιοχή του Νομού Θεσσαλονίκης.
Η νέα διάταξη προβλέπει ότι για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε αυτές τις περιοχές, εφόσον δεν εξυπηρετούνται από τα δημόσια συγκοινωνιακά μέσα ή ίδια μέσα μεταφοράς της Περιφέρειας, θα επιτρέπεται τα δρομολόγια -ύστερα από σύμφωνη γνώμη επιτροπής στην οποία μετέχουν εκπρόσωποι της περιφέρειας, του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών κ.ά.- να υπερβαίνουν τη χιλιομετρική απόσταση που τίθενται στην ΚΥΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την ισχύουσα ΚΥΑ οι Περιφέρειες μεταφέρουν δωρεάν τους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων οι οποίοι κατοικούν από τη σχολική τους μονάδα σε απόσταση μεγαλύτερη από την οριζόμενη ως εξής:
Α. με ειδικά μαθητικά δελτία (ΕΜΔ) και ίδια μέσα:
- 1.200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
- 2.500 μέτρα για μαθητές Γυμνασίων
- 4.000 μέτρα για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ
Β. με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών:
- 1.200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
- 3.000 μέτρα για μαθητές Γυμνασίων
- 5.000 μέτρα για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ
Ωστόσο, σύμφωνα με την ΚΥΑ, οι μαθητές αυτοί μεταφέρονται με δημόσια ή δημοτική αστική και υπεραστική συγκοινωνία, εφόσον η συνολική απόσταση η οποία περιλαμβάνει την απόσταση των κατοικιών των μαθητών έως τη στάση επιβίβασης και την απόσταση της στάσης αποβίβασης έως τη σχολική μονάδα, δεν υπερβαίνει τα παραπάνω όρια (1,2 χλμ. για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, 2,5 χλμ. για μαθητές Γυμνασίων, 4 χλμ. για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ).
Με τη νέα ρύθμιση, σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, θα καλυφθούν περισσότεροι μαθητές, μια και θα ενισχυθεί ο σχεδιασμός των δρομολογίων με μεγαλύτερη χιλιομετρική «ανάσα».
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα εξυπηρετηθούν, μεταξύ άλλων, περισσότερα από 12.000 μαθητές στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Μόλις πριν από λίγες ημέρες είχε σύσκεψη στην Αθήνα για το θέμα της μεταφοράς των μαθητών ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ντινόπουλος και ο αναπληρωτής υπουργός κ. Λεονταρίδης με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολο Τζιτζικώστα, τον αντιπεριφεριάρχη και αντιπροσωπεία δημάρχων της περιοχής.