Κερδισμένοι στη μάχη της Ειδικής Αγωγής είναι οι πτυχιούχοι του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής Βόλου και του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας καθώς με Υπουργική Απόφαση ορίστηκε και επισήμως ότι στους πίνακες που αφορούν δομές ειδικής αγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα προτάσσονται οι πτυχιούχοι των πιο πάνω τμημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη μεταξύ τους κατάταξη δεν θα μετράνε ούτε τα μεταπτυχιακά ούτε τα διδακτορικά αλλά η προϋπηρεσία ενώ σε περίπτωση ισοβαθμίας η κατάταξη θα γίνεται βάσει του χρόνου κτήσης του πτυχίου και, εφόσον ο χρόνος αυτός συμπίπτει για περισσότερους υποψηφίους, λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός του πτυχίου. Παράθετουμε και το σχετικό χωρίο της Υ.Α
"Στους πίνακες κατάταξης Νηπιαγωγών ΕΑΕ και Δασκάλων ΕΑΕ προηγούνται οι εκπαιδευτικοί κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71, αντίστοιχα, κατατασσόμενοι μόνο βάσει της προϋπηρεσίας."
Αντίθετα τα μεταπτυχιακά, διδακτορικά καθώς και τα σεμινάρια έχουν αντίκρισμα στα μόρια μόνο για τους πτυχιούχους παιδαγωγικών τμημάτων δασκάλων και νηπιαγωγών καθώς και για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τους οποίους δεν υπάρχουν τμήματα Ειδικής Αγωγής.
Δάσκαλοι και νηπιαγωγοί με μεταπτυχιακά και διδακτορικά στην Ειδική Αγωγή ενώ προπορεύονταν πλέον θα έπονται των πτυχιούχων των τμημάτων Ειδικής Αγωγής και με δεδομένο ότι κάθε χρόνο προστίθενται και νέοι απόφοιτοι από τα εν λόγω τμήματα οδηγούνται σταδιακά (ίσως σε 4 χρόνια) στον εργασιακό εξοβελισμό τους από τις δομές της Ειδικής Αγωγής.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι υπήρχαν μέχρι πέρσι 43 δάσκαλοι με μεταπτυχιακά και διδακτορικά στις θέσεις 1-120 του πίνακα αναπληρωτών και με τις αλλαγές θα βρεθούν κάτω από το 1700 δεδομένου ότι θα προστεθούν και νέοι απόφοιτοι. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι το 2013 υπήρχαν 1323 πτυχιούχοι τμημάτων Ειδικής Αγωγής του κλάδου ΠΕ71 και το 2014 αυξήθηκαν κατά 274 φθάνοντας τους 1597.
Ανακατατάξεις θα έχουμε και ανάμεσα στους αποφοίτους των τμημάτων Ειδικής Αγωγής καθώς υπήρχαν μέχρι και πέρσι 74 κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών που καταλάμβαναν τις πρώτες θέσεις του πίνακα και κάποιοι εξ αυτών με μικρές προϋπηρεσίες θα τοποθετηθούν αρκετά πιο χαμηλά από τις θέσεις που κατείχαν.
Όσον αφορά τους νηπιαγωγούς Ειδικής Αγωγής ο αριθμός τους μέχρι και το προηγούμενο έτος ήταν μικρός και έφθανε τους 26 καθώς νηπιαγωγοί Ειδικής Αγωγής αποφοιτούν μόνο από το τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και οι περισσότεροι φοιτητές επιλέγουν την ειδικότητα του δασκάλου και όχι του νηπιαγωγού της Ειδικής λόγω του μεγάλου αριθμού προσλήψεων στον κλάδο ΠΕ71. Με την αλλαγή στα κριτήρια κατάταξης πλέον έχει νόημα να επιλέξει κάποιος και την ειδικότητα του νηπιαγωγοί καθώς είναι ελάχιστοι οι απόφοιτοι. Σύμφωνα με τα αριθμητικά δεδομένα του αιρετού στο ΚΥΣΠΕ κ. Μπράτη το 2014 προσελήφθησαν 582 νηπιαγωγοί των κλάδων ΠΕ60.50 και ΠΕ 61.
Ακολούθως παρατίθενται τα όσα περιλαμβάνονται στην Υπουργική Απόφαση για την κατάταξη στους πίνακες αναπληρωτών.
Πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
1. Αν για οποιαδήποτε αιτία απουσιάζουν από ΣΜΕΑΕ Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εκπαιδευτικοί ή δημιουργηθούν έκτακτα λειτουργικά κενά κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, προσλαμβάνονται, με αίτηση τους, αναπληρωτές με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Αν οι προβλεπόμενες από το πρόγραμμα ώρες διδασκαλίας και ασκήσεων στο ίδιο σχολείο της ίδιας πόλης ή περιοχής μετάθεσης δεν δικαιολογούν την πρόσληψη αναπληρωτή πλήρους ωραρίου, προσλαμβάνονται αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία.
2. Η πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών στις ΣΜΕΑΕ Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γίνεται από οριστικούς πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών ΕΑΕ, οι οποίοι συντάσσονται ανά κλάδο ή ειδικότητα για κάθε σχολικό έτος από τις Διευθύνσεις Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αντίστοιχα, της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων .
Άρθρο 2
Πίνακες κατάταξης
1. Στους πίνακες κατάταξης Νηπιαγωγών ΕΑΕ και Δασκάλων ΕΑΕ προηγούνται οι εκπαιδευτικοί κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71, αντίστοιχα, κατατασσόμενοι μόνο βάσει της προϋπηρεσίας. Σε περίπτωση ισοβαθμίας η κατάταξη γίνεται βάσει του χρόνου κτήσης του πτυχίου και, εφόσον ο χρόνος αυτός συμπίπτει για περισσότερους υποψηφίους, λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός του πτυχίου. Στους παραπάνω πίνακες θα προηγούνται σε κάθε φάση πρόσληψης, οι εκπαιδευτικοί ΑΜΕΑ των κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71 των παρ.α και β της περ.2. ϋ του παρόντος άρθρου, σε ποσοστό 10%. Στη συνέχεια ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί κλάδων ΠΕ60.50 και ΠΕ 70.50 κατατασσόμενοι με βάση τα παρακάτω κριτήρια του παρόντος άρθρου.
2. Στους πίνακες κατάταξης των εκπαιδευτικών ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εντάσσονται οι εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ60.50 και ΠΕ 70.50, του κλάδου ΠΕ 11.01 (Καθηγητών Φυσικής Αγωγής ΕΑΕ) και των κλάδων ΠΕ (Καθηγητών Δευτεροβάθμιας ΕΑΕ) όλων των ειδικοτήτων, με τον ισχύοντα κωδικό τους και προέκταση « .50», με τα παρακάτω κριτήρια.
Κριτήρια ένταξης στους πίνακες και μοριοδότησή τους:
Α. Ακαδημαϊκά κριτήρια
α) διδακτορικό δίπλωμα στην ΕΑΕ ή στη σχολική ψυχολογία, έξι (6) μονάδες.
β) μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών στην ΕΑΕ ή στη σχολική ψυχολογία, τέσσερις (4) μονάδες.
Στις περιπτώσεις που υποψήφιος είναι κάτοχος διδακτορικού και μεταπτυχιακού τίτλου στο ίδιο αντικείμενο, μοριοδοτείται μόνον ο διδακτορικός τίτλος.
γ) τίτλος διετούς μετεκπαίδευσης στην ΕΑΕ στα Διδασκαλεία της ημεδαπής ή ισότιμου της αλλοδαπής, τρεις (3) μονάδες.
δ) κύρια ειδικότητα πτυχιούχων ΤΕΦΑΑ της παρ. 1.3 περ. γ του άρθρου 20 του ν. 3699/2008, δύο (2) μονάδες.
ε) Σεμινάρια αποδεδειγμένης ετήσιας διάρκειας τουλάχιστον τετρακοσίων (400) ωρών στην ΕΑΕ, που έχουν υλοποιηθεί μέχρι τις 30/08/2010, από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, μισή (0,5) μονάδα.
Β. Προϋπηρεσία μεγαλύτερη του ενός (1) διδακτικού έτους [δέκα (10) διδακτικών μηνών], η οποία αποκτήθηκε κατόπιν προσλήψεως στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
Επιπλέον μοριοδοτούνται:
i) Πραγματική εκπαιδευτική προϋπηρεσία σε δομές ΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ
Κάθε μήνας πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, μηδέν είκοσι (0,20) μονάδες.
ii) Κοινωνικά κριτήρια
α) Ποσοστό αναπηρίας 67% και μέχρι 80% με σχετική πιστοποίηση από το ΚΕΠΑ (ν. 3863/2010) εφόσον η αναπηρία δεν οφείλεται σε κανένα ποσοστό σε ψυχικές
διαταραχές, τρεις (3) μονάδες. Απαραίτητη προϋπόθεση οι υποψήφιοι να είναι ικανοί για εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με τα ισχύοντα κάθε φορά στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.
β) Ποσοστό αναπηρίας άνω του 80%, με σχετική πιστοποίηση από το ΚΕΠΑ (ν. 3863/2010) εφόσον η αναπηρία δεν οφείλεται σε κανένα ποσοστό σε ψυχικές διαταραχές, τέσσερις (4) μονάδες. Απαραίτητη προϋπόθεση οι υποψήφιοι να είναι ικανοί για εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με τα ισχύοντα κάθε φορά στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.
γ) Η επ' αόριστον αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω τέκνων, με σχετική πιστοποίηση από το ΚΕΠΑ (ν.3863/2010), δύο (2) μονάδες για το πρώτο, τρεις (3) μονάδες για το δεύτερο και πέντε (5) μονάδες για το τρίτο τέκνο.
Βεβαιώσεις πιστοποίησης ποσοστού αναπηρίας για τις περιπτώσεις α), β) και γ) που έχουν εκδοθεί από τις Α/βάθμιες υγειονομικές επιτροπές των νομαρχιών, της περιφέρειας ή των φορέων κοινωνικής ασφάλισης οι οποίες λειτουργούσαν μέχρι την έναρξη ισχύος των ΚΕΠΑ, μπορούν να χρησιμοποιούνται για κάθε νόμιμη χρήση επ' αόριστον, αν πρόκειται για επ' αόριστον κρίση ή άλλως μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους.
δ) Οι πολύτεκνοι υπό την έννοια του άρθρου 6 του ν. 3454/2006 (ΦΕΚ 75/07.04.2006 τ.Α΄), δύο (2) μονάδες.Στις διατάξεις του άρθρου 52 του ν.4115/2013 (ΦΕΚ 24/30.01.2013 τ.Α') ορίζεται ότι «Εξομοιώνονται με τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς, οι εκπαιδευτικοί, που τυγχάνουν γονείς δύο (2) αναπήρων τέκνων, με ποσοστό αναπηρίας 67% και, κατά συνέπεια, να έχουν την ίδια αντιμετώπιση που ο ν.3848/2010 επιφυλάσσει στους πολύτεκνους.»
ε) Η ύπαρξη τριών τέκνων υπό την έννοια του άρθρου 3, παρ. 1 του ν. 3454/2006, μία (1) μονάδα.
iii) Βαθμός του πτυχίου: για πτυχία με βαθμολογική κλίμακα από ένα (1) έως δέκα (10) υπολογίζεται μισή μονάδα (0,5) για κάθε βαθμό του πτυχίου πάνω από το βαθμό πέντε (5), καθώς και κλάσματα αυτής με αναγωγή στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο. Σε περίπτωση που η κλίμακα είναι διαφορετική, ο βαθμός υπολογίζεται με αναγωγή στην κλίμακα αυτή.
Άρθρο 3
Σειρά κατάταξης − Προσλήψεις
1. Οι υποψήφιοι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του κλάδου ΠΕ11.01 και όλων των κλάδων με τον ισχύοντα κωδικό τους και προέκταση « .50» κατατάσσονται με βάση το σύνολο των μορίων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 της παρούσης.
Σε περίπτωση ισοβαθμίας η κατάταξη γίνεται βάσει του χρόνου κτήσης του πτυχίου.
2. Οι εκπαιδευτικοί που έχουν απώλεια όρασης ή ακοής ή είναι τετραπληγικοί − παραπληγικοί με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, και είναι ικανοί για εκπαιδευτικό έργο σύμφωνα με τα ισχύοντα κάθε φορά στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα, προσλαμβάνονται ως αναπληρωτές πλήρους ή μειωμένου ωραρίου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου μόνο σε ΣΜΕΑΕ και στα Τμήματα Ένταξης.
3. Υποψήφιοι των κλάδων/ειδικοτήτων για τους οποίους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, απαιτείται Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια, προτάσσονται στους πίνακες κατάταξης, εφόσον είναι κάτοχοι αυτής.
4. Οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ, οι οποίοι διαθέτουν επιπλέον εξειδίκευση στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ) ή στην Ελληνική γραφή Braille (ΕΓΒ), τοποθετούνται ως αναπληρωτές πλήρους ή μειωμένου ωραρίου ή ως ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, κατά προτεραιότητα, σε σχολικές μονάδες κωφών και τυφλών. Καταρτίζονται δύο (2) πίνακες εκ των οποίων ο ένας περιλαμβάνει αυτούς που έχουν επάρκεια στην ΕΝΓ και ο άλλος αυτούς που έχουν επάρκεια στην ΕΓΒ. Η πιστοποίηση εξειδίκευσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ) γίνεται από την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος (ΟΜΚΕ) και στην Ελληνική γραφή Braille (ΕΓΒ) από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ).
Καλόγηρος Βασίλειος