Το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο μπορούν να το διδάσκουν και δάσκαλοι, υπό προϋποθέσεις, σύμφωνα με έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό μπορεί να συμβεί στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει δυνατότητα στελέχωσης του σχολείου με εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ 32 ή εκπαιδευτικούς του κλάδου 18.41.
Στην περίπτωση αυτή, το διδακτικό αντικείμενο της Θεατρικής Αγωγής θα μπορούσε να διδάσκεται από εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ 70, με σχετική εισήγηση του οικείου Σχολικού Συμβούλου και απόφαση του Περιφερειακού Δ/ντή Εκπ/σης, εφόσον δεν παραβιάζεται το εργασιακό και διδακτικό ωράριό τους, λαμβάνοντας υπόψη και τις εξής περιπτώσεις :
1. Να είναι κάτοχοι διδακτορικού ή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο του εν λόγω μαθήματος.
2. Να είναι κάτοχοι πτυχίου τμήματος θεατρικών σπουδών ή εναλλακτικά δραματικής σχολής, αναγνωρισμένης από το Υπουργείο Πολιτισμού.
3. Να έχουν παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια με αντικείμενο τη Θεατρική Αγωγή ή τη δραματική τέχνη, ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας από φορείς αναγνωρισμένους από το Υ.ΠΑΙ.Θ. ή το Υπουργείο Πολιτισμού.
4. Να έχουν παρακολουθήσει σχετικά με τη Θεατρική Αγωγή σεμινάρια.
Το υπουργείο Παιδείας στο έγγραφο του αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα του μαθήματος καθώς αναφέρει ότι το διδακτικό αντικείμενο της Θεατρικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο αποτελεί μέσο γνώσης, ψυχαγωγίας και αισθητικής καλλιέργειας. Η διάρθρωση των σκοπών και στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος, μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και την δημιουργική επαφή των μαθητών με την τέχνη του θεάτρου τόσο μέσα από τα δραματουργικά κείμενα όσο και μέσα από την σκηνική έκφρασή τους, την αισθητική καλλιέργεια και δημιουργική έκφραση, στοιχεία τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.
Από την άποψη αυτή, είναι σημαντικό το σχολείο μέσω και της Θεατρικής Αγωγής να συμβάλλει στην αισθητική ανάπτυξη των παιδιών, αποφεύγοντας απλουστεύσεις περί καλαισθησίας και προσεγγίσεις που περιορίζουν την τέχνη και εν προκειμένω το θέατρο, στην προετοιμασία και παρουσίαση θεατρικών παραστάσεων στο πλαίσιο εορταστικών επετείων και άλλων εκδηλώσεων του σχολείου.
Ως εκ τούτων, είναι σημαντικό να καταβάλλεται κάθε προσπάθεια, ώστε το διδακτικό αντικείμενο της Θεατρικής Αγωγής να στελεχώνεται από κατάλληλα καταρτισμένους εκπαιδευτικούς για την διδασκαλία του.
Έντονες αντιδράσεις από τους θεατρολόγους
Βέβαια, όπως προειπώθηκε, σε περίπτωση που δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ32 και ΠΕ18.42, τότε το μάθημα μπορούν να το διδάξουν και δάσκαλοι. Έντονη ήταν η αντίδραση του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων καθώς σε ανακοίνωσή τους αναφέρουν ότι: «σε δύο παραγράφους που θυμίζουν γενικόλογη έκθεση ιδεών, το Υπουργείο Παιδείας, αφού παραδέχεται τη σημασία της Θεατρικής Αγωγής στην «αισθητική ανάπτυξη των παιδιών», ευθαρσώς διευρύνει την ανάθεση της διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος σε εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ70, που, είτε έχουν παρακολουθήσει σεμινάρια ετήσιας διάρκειας, είτε -άκουσον, άκουσον- έχουν απλώς παρακολουθήσει σεμινάρια! Εξισώνει, με άλλα λόγια, τις πανεπιστημιακές σπουδές με την κατ’ ελάχιστον επιμόρφωση!»
Ο Σύλλογος των Θεατρολόγων θεωρεί απαράδεκτη τη ρύθμιση καθώς υπάρχει πληθώρα αποφοίτων στις ειδικότητες ΠΕ31 και ΠΕ18.41. Ο Σύλλογος συνδέει τη ρύθμιση και με τον περιορισμό των δαπανών για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Χαρακτηριστικά αναφέρουν ότι «το 2015 η στρόφιγγα των προγραμμάτων ΕΣΠΑ κλείνει. Κανείς ως τώρα δε μας έχει πει επίσημα αν και πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία ΕΑΕΠ στην μετά ΕΣΠΑ εποχή. Ίσως η εγκύκλιος αυτή να προετοιμάζει το έδαφος και να σκιαγραφεί ένας μέρος του τοπίου που οι λίγοι ονομάζουν «έξοδο απ’ την κρίση» και οι πολλοί το βιώνουν ως ατέρμονη πορεία στο τούνελ της εργασίας χωρίς δικαιώματα ή ως είσοδο στο τούνελ της ανεργίας».
Ο Σύλλογος ζητά την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου για τη διδασκαλία του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής.
Καλόγηρος Βασίλειος