"Κάθε ίδρυμα και ιδιαίτερα τα περιφερειακά ιδρύματα προσφέρουν, αλλά πρέπει να προσφέρουν με έναν τρόπο ο οποίος να ανταποκρίνεται σε πραγματική αναπτυξιακή στρατηγική, όχι δηλαδή να φτιάχνουμε τμήματα ατάκτως ερριμμένα, για να μπορούμε να ικανοποιούμε ενοικιαζόμενα δωμάτια ή κάποια εστιατόρια τα οποία πρόσκαιρα αναπτύσσουν έναν τζίρο".
Τα παραπάνω ανέφερε στη βουλή ο κ. Αρβανιτόπουλος ενώ τόνισε ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να είναι μέριμνα και η υποχρέωση μίας πολιτείας.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στις μελέτες ΠΙΑ, PISA, ΟΟΣΑ που δείχνουν δύο πράγματα, "ότι πρέπει να γίνει μία αντιστοίχιση των προσόντων και των δεξιοτήτων των εκπαιδευόμενων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με αυτά τα οποία η πραγματικότητα πλέον, η οποία αλλάζει με γοργούς ρυθμούς, απαιτεί. Πρέπει πάντοτε να γίνεται αυτή η αντιστοίχιση".
Βέβαια, ο κ. Αρβανιτόπουλος τόνισε ότι "δεν πρέπει η εκπαίδευση να είναι υποσύνολο των αναγκών της εργασίας, κάθε άλλο, γνώση είναι πάντοτε και μία διαδικασία η οποία πρέπει να οδηγεί τον άνθρωπο στην αγωγή, στην αρετή, στην προσπάθεια για την τελείωση ως ατόμου, ως ανθρώπου. Όμως, δεν μπορούμε να αποκόψουμε τα δύο".
Ο υπουργός επισήμανε ότι εκτός των κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών θα πρέπει να δοθεί ανάπτυξη σε επιμέρους επιστήμες και τέχνες. Προς την κατεύθυνση αυτή στοχεύουν και οι αναδιαρθρώσεις στο μηχανογραφικό δελτίο.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα τμήματα που οδηγούν στα λεγόμενα καθηγητικά επαγγέλματα λέγοντας, "βλέπουμε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει μία οροφή όσον αφορά τις ανάγκες του δημοσίου στην είσοδο των εκπαιδευτικών γιατί βλέπουμε ότι υπάρχουν πολλοί αδιόριστοι ακόμη. Άρα πρέπει να πούμε στους νέους και τις νέες μας ότι μπορεί να το έχεις αυτό ως όνειρο, αλλά δες και την πραγματικότητα η οποία δείχνει ότι την επόμενη πενταετία αν σε ωθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση, είναι πολύ πιθανό να σε εισάγουμε σε ένα τούνελ ανεργίας".