Σε τρεις φάσεις θα υλοποιηθεί η «τράπεζα θεμάτων» όπως έχει γράψει το news.gr σε σχετικό του άρθρο. Η πρώτη φάση έχει ήδη ξεκινήσει καθώς τα χρονικά της πλαίσια είναι από την 1η Φεβρουαρίου έως και την 31 Μαΐου. Στη φάση αυτή θα δημιουργηθούν θέματα για 27 γνωστικά αντικείμενα με τα 15 εξ αυτών να αφορούν τα μαθήματα των Γενικών Λυκείων και τα 12 των Επαγγελματικών Λυκείων.
Η νομοθεσία ορίζει ότι οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄ και Β΄ Εσπερινού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Η βαθμολόγηση των θεμάτων πραγματοποιείται από τον οικείο διδάσκοντα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδα το «ΒΗΜΑ», το οποίο επικαλείται ενημέρωση από ανώτατα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, τα θέματα δεν θα είναι κοινά για όλα τα σχολεία αφού κάθε σχολείο έχει διαφορετικό πρόγραμμα εξετάσεων. Για παράδειγμα σε ένα σχολείο μπορεί οι μαθητές να εξετάζονται στα αρχαία και στο γειτονικό σχολείο σύμφωνα με το πρόγραμμα να εξετάζονται στα μαθηματικά. Οι καθηγητές του σχολείου οι οποίοι θα βάζουν το 50% των θεμάτων, όπως προειπώθηκε, θα κληρώνουν το υπόλοιπο 50% από την «Τράπεζα θεμάτων» η οποία αναμένεται να περιλαμβάνει 300 ερωτήσεις ανά μάθημα.
Ήδη δημιουργείται το πληροφοριακό σύστημα το οποίο και θα τροφοδοτηθεί με τις ερωτήσεις στα πρώτα 27 μαθήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι την περίοδο λειτουργίας του συστήματος και συγκεκριμένα τον Ιούνιο και το Σεπτέμβριο θα λειτουργεί helpdesk που θα δίνει απαντήσεις σε ερωτήσεις των εκπαιδευτικών.
Στο φλέγον ερώτημα πολλών εκπαιδευτικών ως προς το χρόνο γνωστοποίησης των θεμάτων το «ΒΗΜΑ» αναφέρει ότι θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο μια εβδομάδα πριν τις εξετάσεις και τα θέματα θα είναι προσβάσιμα σε όλους. Αυτό το χρονικό σημείο επιλέχθηκε για να μην μετατραπεί το σχολείο σε φροντιστήριο αλλά και για να μην τροφοδοτηθεί η παραπαιδεία, τονίζει το «ΒΗΜΑ» λόγω του άγχους των μαθητών.
Σύμφωνα με το «ΒΗΜΑ», τα θέματα δεν θα είναι διαβαθμισμένα. Διαβάθμιση θα υπάρχει στα υποερωτήματά τους ενώ οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν τόσο σε ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών όσο και σε ερωτήσεις ανάπτυξης.
Πάντως πολλοί εκπαιδευτικοί κατηγορούν το Υπουργείο για προχειρότητα καθώς όπως έχει δημοσιεύσει το news.gr σε πολλά μαθήματα η εξεταστέα ύλη που ανακοινώθηκε είναι διαφορετική από τη διδακτέα ύλη, ενώ πρόβλημα υπάρχει και στα μαθήματα των ξένων γλωσσών όπου υπάρχει η περίπτωση οι μαθητές να κληθούν να εξεταστούν σε θέματα που δεν έχουν διδαχθεί αφού δίνεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν την ύλη και στο επόμενο σχολικό έτος.