Η εκπαίδευση στην εποχή του μνημονίου

Τη Δευτέρα 22 Οκτωβρίου δόθηκαν στη δημοσιότητα στοιχεία που παρουσιάζουν την κατάσταση στην εκπαίδευση έτσι όπως εξελίχθηκε μετά την είσοδο της χώρας στο μνημόνιο. Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της ΟΛΜΕ οι δημόσιες δαπάνες μειώθηκαν κατά 33% το διάστημα 2009-2013, ενώ αν θεωρηθεί έτος αναφοράς το 2006 τότε η μείωση ανέρχεται στο 47%. Παράλληλα περαιτέρω μείωση αναμένεται στον προϋπολογισμό των επόμενων ετών για τον τομέα της εκπαίδευσης. Το 2013 ο προϋπολογισμός για την εκπαίδευση ήταν 2.51% του ΑΕΠ και μέχρι το 2016 θα μειωθεί στο 2.15% του ΑΕΠ.

Όπως γίνεται αντιληπτό οι μειώσεις έχουν επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό έργο και τους μαθητές. Όπως αναφέρει σε έγγραφό της η ΟΛΜΕ οι σχολικές μονάδες που έκλεισαν σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια ξεπέρασαν τις 1.200, ενώ τα τελευταία μέτρα για την επαγγελματική εκπαίδευση έχουν οδηγήσει στην παύση λειτουργίας 102 Επαγγελματικών Σχολών.

Σημαντική είναι και η μείωση των μισθών αφού ο πρωτοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός λαμβάνει 640 ευρώ χωρίς να έχει τη δυνατότητα να εργαστεί στον τόπο κατοικίας του αν προέρχεται από την ηπειρωτική Ελλάδα λόγω των μειωμένων μεταθέσεων και αποσπάσεων.

Επίσης, η ΟΛΜΕ δεν έλειψε να αναφερθεί και στην αύξηση του διδακτικού ωραρίου που έχει οδηγήσει στον χαρακτηρισμό ως υπεράριθμών χιλιάδων μόνιμων εκπαιδευτικών. Το παραπάνω μέτρα συντέλεσε και στην ανεργία πολλών αναπληρωτών καθώς έχουν πραγματοποιηθεί για τη γενική παιδεία μόλις 320 προσλήψεις αναπληρωτών όταν πέρσι μόνο στους φιλολόγους είχαν προσληφθεί περισσότερα από 1.000 άτομα.

Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ η μείωση στους αναπληρωτές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη γενική παιδεία ανέρχεται σε 91 ποσοστιαίες μονάδες με έτος αναφοράς το 2012. Άλλες επιπτώσεις είναι το κλείσιμο υποστηρικτικών δομών όπως είναι αυτές του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού άλλα και οι μετατάξεις 5.000 εκπαιδευτικών από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η ΟΛΜΕ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη διαθεσιμότητα των 2.122 εκπαιδευτικών της επαγγελματικής εκπαίδευσης και στους 20.000 μαθητές που δε μπορούν να επιλέξουν τις ειδικότητες του τομέα υγείας που πλέον έχουν καταργηθεί.

Επίσης, χιλιάδες μαθητές σύμφωνα με την ΟΛΜΕ αναγκάζονται να μετακινούνται σε άλλα σχολεία ενώ ο αριθμός των μαθητών μπορεί πλέον να φθάνει τους 30 με ότι αυτό συνεπάγεται για το εκπαιδευτικό έργο.

Τέλος, η ΟΛΜΕ στηλιτεύει την επερχόμενη αξιολόγηση καθώς αυτή θα συνδέεται με τις επιδόσεις των μαθητών και θα καθορίζει τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη.  Η ΟΛΜΕ δεν παραλείπει να αναφερθεί και στο "νέο Λύκειο" που το χαρακτηρίζει καθαρά εξετασιοκεντρικό γεγονός που θα αυξήσει τη διαρροή των μαθητών άλλα και την ανάγκη για φροντιστηριακή εκπαίδευση.

Καλόγηρος Βασίλειος