Μόνιμο πρόβλημα για τη χώρα μας είναι το εκπαιδευτικό σύστημα. Στην έρευνα του ιδρύματος Varkley η χώρα μας καταλαμβάνει την 20 θέση σε σύνολο 21 χωρών. Αυτή η αρνητική πρωτιά οφείλεται στο εκπαιδευτικό της σύστημα που βαθμολογείται με 4.3 περίπου με άριστα το 10. Το μοναδικό εκπαιδευτικό σύστημα που είναι χειρότερο από αυτό της Ελλάδας είναι της Αιγύπτου που βαθμολογείται από τους ερευνητές με 4/10. Στον αντίποδα το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα το έχει η Φιλανδία με βαθμολογία που αγγίζει το 8 και ακολουθούν Σιγκαπούρη, Ελβετία, Ιαπωνία.
Εν τω μεταξύ, τη δεύτερη θέση στον κόσμο ως προς το κοινωνικό στάτους καταλαμβάνουν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ενώ καταγράφεται ιδιαίτερα μεγάλος σεβασμός για τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας σε αντίθεση με τους διευθυντές των σχολείων που βρίσκονται πιο χαμηλά. Παράλληλα στην ίδια έρευνα το εκπαιδευτικό σύστημα βαθμολογείται με 4.3/10 γεγονός που φέρνει την Ελλάδα στην προτελευταία θέση.
Πιο αναλυτικά Έλληνες εκπαιδευτικοί συγκέντρωσαν βαθμολογία 73.7 ( κλίμακα 1-100) που τους έφερε στη δεύτερη θέση παγκοσμίως και στην πρώτη στην Ευρώπη πίσω από τους εκπαιδευτικούς της Κίνας (βαθμολογία 100). Από εκεί και πέρα την 3η θέση κατέλαβαν οι Τούρκοι εκπαιδευτικοί και την 3η οι Νοτιοκορεάτες. Αρκετά πιο χαμηλά ήταν οι εκπαιδευτικοί της Φιλανδίας που κατατάχθηκαν στην 13η θέση σε σύνολο 21 χωρών της έρευνας ενώ την τελευταία θέση κατέλαβαν οι εκπαιδευτικοί του Ισραήλ. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ερευνητές προχώρησαν και σε μια βαθμολόγηση του σεβασμού των εκπαιδευτικών σε μια κλίμακα από το 1(χαμηλότερο) έως το 14 (υψηλότερο). Στην κλίμακα αυτοί οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας είχαν βαθμολογία που άγγιζε το 9.5 με τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας να προηγούνται βραχεία κεφαλή έναντι των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας ως προς το σεβασμό της κοινωνίας. Αντίθετα οι προϊστάμενοι- διευθυντές των σχολείων της χώρας μας βρίσκονται πιο χαμηλά από τους εκπαιδευτικούς ως προς το σεβασμό που αποπνέουν γεγονός (βαθμολογία 8.5/14 και 8η θέση παγκοσμίως) που το σχολιάζουν και οι ερευνητές καθώς μόνο σε Ελλάδα και Κίνα παρατηρείται οι διευθυντές να βρίσκονται χαμηλότερα από τους εκπαιδευτικούς. Στην εν λόγω έρευνα καταγράφονται και τα επαγγέλματα που είναι πιο κοντά σε αυτό του εκπαιδευτικού. Για τη χώρα μας το 50% των ερωτηθέντων υποστήριξε ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι παραπλήσιο με αυτό του κοινωνικού λειτουργού και το 10% το παραλλήλισε με αυτό του γιατρού. Όσον αφορά στην εμπιστοσύνη προς τους εκπαιδευτικούς για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης η Ελλάδα κατατάσσεται στην 15η θέση σε σύνολο 21 χωρών με βαθμολογία κοντά στον μέσο όρο (6.1 έναντι 6.3 μ.ο)
Εκπαιδευτικούς θα ήθελαν τα παιδιά τους 2 στους 3 γονείς
Στην εν λόγω έρευνα οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν αν θα ενθάρρυναν τα παιδιά τους να ακολουθήσουν το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Όσον αφορά τη χώρα μας το 70% των ερωτηθέντων υποστήριξε ότι θα ωθούσε τα παιδιά του στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Το ποσοστό αυτών που σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελαν τα παιδιά τους να γίνουν εκπαιδευτικοί ανέρχονταν σε 9%. Το υψηλό ποσοστό όμως όσων επιθυμούν να γίνουν εκπαιδευτικοί δε συνάδει με τη στάση των παιδιών καθώς μέσα από την ανάλυση των στοιχείων των πανελληνίων εξετάσεων διαπιστώνεται ότι όλο και περισσότεροι μαθητές στρέφουν την πλάτη τους στα άλλοτε κραταιά παιδαγωγικά τμήματα λόγω της ανεργίας του κλάδου.
Σεβασμός μαθητών προς εκπαιδευτικούς: 11η θέση για την Ελλάδα
Οι ερευνητές κατέγραψαν και το σεβασμό που δείχνουν οι μαθητές προς τους εκπαιδευτικούς. Η χώρα μας κατατάχθηκε στην 11η θέση καθώς το 21% των ερωτηθέντων έχει την πεποίθηση ότι τα παιδιά σέβονται τους εκπαιδευτικούς . Την 1η θέση στον κόσμο ως προς τον σεβασμό των μαθητών προς τους εκπαιδευτικούς καταλαμβάνει η Κίνα (73% περίπου) και ακολουθεί η Τουρκία (53%). Αξίζει να σημειωθεί ότι στη χώρα μας το 43% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι μαθητές δε σέβονται τους εκπαιδευτικούς ποσοστό που δεν είναι αρκετά υψηλό αν συγκριθεί με άλλες χώρες αφού όπως προειπώθηκε η χώρα μας καταλαμβάνει την 11η θέση σε σύνολο 21 χωρών.
Μισθός εκπαιδευτικών και επιδόσεις μαθητών
Ένα από τα ερωτήματα της έρευνας καταγράφει τις απόψεις του δείγματος για το αν οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ανταμείβονται με βάση τα αποτελέσματα των μαθητών τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλες τις χώρες η πλειονότητα των ερωτηθέντων συμφωνεί ότι πρέπει να υπάρχει σύνδεση των απολαβών των εκπαιδευτικών με τις επιδόσεις των μαθητών. Το υψηλότερο ποσοστό καταγράφεται στους ερωτηθέντες από την Αίγυπτο με ποσοστό 91% και στο χαμηλότερο στους Ισπανούς με 59%. Σύμφωνα με τους μελετητές ο μέσος όρος όσων συμφωνούν με τη σύνδεση απολαβών και επιδόσεων μαθητών φθάνει το 75%. Για τη χώρα μας οι 7 στους 10 συμφωνούν στην πιο πάνω θέση (12 η θέση)
Βασίλειος Καλόγηρος