Αγαπητοί υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, γνωρίζουμε όλοι την προσπάθεια που καταβάλλετε αυτό το διάστημα, προκειμένου να ολοκληρώσετε την επανάληψη της εξεταστέας ύλης. Θα θέλαμε λοιπόν με αυτήν την επικοινωνία μας, να σας βοηθήσουμε να οργανώσετε την επανάληψη του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Πολλοί θεωρούν ότι η Έκθεση όπως αποκαλείται, δεν χρειάζεται διάβασμα. Αυτή όμως είναι μια λανθασμένη αντίληψη. Για να μπορέσετε να ανταποκριθείτε με επιτυχία στο μάθημα αυτό, είναι απαραίτητο να γνωρίζετε την σχετική θεωρία και να είστε ενήμεροι αναφορικά με τις νοηματικές ενότητες που θίγονται στο σχολικό βιβλίο (Έκφραση-Έκθεση Τεύχος Γ΄).
Αρχικά, λοιπόν, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε και είστε σε θέση να διακρίνετε τους τρόπους και τα μέσα πειθούς που εμπεριέχονται σε ένα κείμενο και το είδος της συλλογιστικής πορείας μιας παραγράφου ή ενός κειμένου. Επίσης, διαβάστε την αξιολόγηση επιχειρήματος, δίνοντας έμφαση στη θεωρία του επαγωγικού συλλογισμού. Μην αμελήσετε να δείτε τη θεωρία για τον έλεγχο της αξιοπιστίας των τεκμηρίων.
Στη συνέχεια, κάντε επανάληψη στα χαρακτηριστικά του πολιτικού λόγου, της προπαγάνδας, της διαφήμισης και του επιστημονικού λόγου. Διαβάστε ακόμη τα χαρακτηριστικά του δοκιμίου και τα είδη του. Επαναλάβετε τη θεωρία για το άρθρο και την επιφυλλίδα, έτσι ώστε να είστε σε θέση να διακρίνετε τα κειμενικά είδη μεταξύ τους.
Όσον αφορά την οργάνωση/δομή ενός κειμένου, δείτε ξανά ποια ονομάζονται βασικά του μέρη και πως χωρίζονται οι νοηματικές ενότητες. Επιπλέον θυμηθείτε τους τρόπους με τους οποίους αναπτύσσονται οι παράγραφοι, αλλά και ποια είναι τα δομικά στοιχεία. Δώστε ιδιαίτερη σημασία στην επανάληψη των τρόπων συνοχής ενός κειμένου και ειδικά στις διαρθρωτικές λέξεις/φράσεις και τι αυτές δηλώνουν (π.χ. αιτιολόγηση, έμφαση κ.τ.λ.).
Σχετικά με τα γλωσσικά στοιχεία ενός κειμένου, δείτε τη θεωρία που αφορά την ενεργητική – παθητική σύνταξη, την λειτουργία της γλώσσας (αναφορική-ποιητική) την σημασία των ρηματικών προσώπων, την χρήση του μακροπεριόδου ή μη λόγου, του παρατακτικού ή υποτακτικού λόγου, την σημασία των σημείων στίξης. Επίσης, μάθετε να χαρακτηρίζετε το ύφος ενός κειμένου.
Τέλος, δείτε τη θεωρία για την οργάνωση του διαγράμματος ενός κειμένου και την ανάπτυξη ή ανασκευή μιας φράσης του. Θεωρείται δεδομένη η ικανότητα πύκνωσης (=περίληψη) του κειμένου.
Για την προσέγγιση των διαφόρων θεματικών ενοτήτων που θίγονται στο σχολικό βιβλίο της Γ’ τάξης και με τις οποίες θα σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα το κείμενο που θα κληθείτε να συντάξετε στις πανελλήνιες εξετάσεις, προτείνουμε τα εξής :
• Να διαβάσετε προσεκτικά τις σημειώσεις που διαθέτετε, προσπαθώντας να συγκρατήσετε στο μυαλό σας το μεγαλύτερο μέρος από αυτές. Μην περιοριστείτε σε μια απλή ανάγνωσή τους, αλλά προσπαθήστε ακόμη, και να αποστηθίσετε μέρος τους.
• Να επιμείνετε στα σημεία εκείνα που θεωρείτε ότι μόνοι σας δεν θα μπορέσετε να σκεφθείτε αν σας ζητηθεί στα πλαίσια κάποιου θέματος.
• Να σημειώσετε - αν δεν το έχετε ήδη κάνει στη διάρκεια της χρονιάς - ωραίες εκφράσεις ή λέξεις που κρίνετε ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην έκθεση που θα συντάξετε στις εξετάσεις. Προσπαθήστε να τις μάθετε. Γενικότερα, κάντε επανάληψη σε λεξιλόγιο που έχετε συγκεντρώσει, κατά το διάβασμά σας, σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
• Μην αποκλείσετε ενότητες από το διάβασμά σας, με τη σκέψη ότι εξετάσθηκαν προηγούμενες χρονιές. Να θυμάστε ότι δεν υπάρχουν "SOS" θέματα.
Ολοκληρώνοντας, σας επισημαίνουμε την ανάγκη για διατήρηση της ψυχραιμία σας, σωστή διαχείριση του χρόνου σας και λογική κατανομή της ύλης που πρέπει να κάνετε επανάληψη μέσα στην ημέρα.
Καλό διάβασμα, λοιπόν.
Φροντιστήριο Σύγχρονο