Τι αλλάζει σε πρόστιμα και όρια κυκλοφορίας - Ποιοι θα πρέπει να δώσουν εκ νέου εξετάσεις
Η αντίστροφη μέτρηση για τις αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ξεκίνησε. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη κατατεθεί προς επεξεργασία στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, και μέσα στις επόμενες 10-15 ημέρες αναμένεται να έχει ψηφιστεί. Ορισμένες από τις διατάξεις του θα ισχύσουν άμεσα, μόλις το νομοσχέδιο δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεων, ενώ άλλες θα ενεργοποιηθούν μετά από την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων.
Οι αλλαγές που προβλέπονται στον ΚΟΚ είναι ριζικές, και αφορούν μεταξύ άλλων στα πρόστιμα, που άλλα μειώνονται και άλλα αυξάνονται, στα όρια κυκλοφορίας και στα όρια ηλικίας.
Ειδικότερα, το νομοσχέδιο προβλέπει μείωση 40% σε όλα τα πρόστιμα, με εξαιρέσεις παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και Stop, η επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού, η παράνομη προσπέραση, όπου τα πρόστιμα αυξάνονται ενώ παράλληλα εάν ο οδηγός μέσα σε πέντε χρόνια διαπράξει τρεις φορές κάποιες από τις παραπάνω παραβάσεις, του αφαιρείται για πάντα το δίπλωμα οδήγησης.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει τριπλάσια προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του κάθε οδηγού. Παράλληλα καταργείται η διάταξη με την οποία αν το πρόστιμο πληρωθεί εντός 10 ημερών μειώνεται στο μισό. Ο νέος νόμος ταξινομεί τις παραβάσεις του ΚΟΚ σε τρεις κατηγορίες: στις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας.
Πιο συγκεκριμένα, τα πρόστιμα για την πρώτη κατηγορία είναι μέχρι 100 ευρώ, για τη δεύτερη από 101 έως 300 ευρώ και για την τρίτη από 301 έως 600 ευρώ.
Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: της πολύ υψηλής συχνότητας και τις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
Σε παραβάσεις όπως η χρήση κινητού χωρίς ακουστικά, η ζώνη ασφάλειας, το κράνος, η μεταφορά παιδιών χωρίς ασφάλεια (πλην προσπεράσεων φορτηγών που η ποινή είναι οι 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) προβλέπονται διοικητικά μέτρα που είναι η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε έξι μήνες για τη χρήση κινητού και την ασφαλή μεταφορά παιδιών ο παραβάτης θα πρέπει να επαναλάβει τις εξετάσεις οδήγησης.
Από την κατηγορία της επιβολής προστίμων με εισοδηματικά κριτήρια εξαιρούνται μία σειρά από σοβαρές παραβάσεις όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων, κλπ.
Πινακίδες
Για τις πινακίδες προβλέπεται ότι κάθε πινακίδα οχήματος που αφαιρείται καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Σε ό,τι αφορά τους ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν καταθέσει τις πινακίδες τους, αυτές καταστρέφονται από τις αρμόδιες εφορίες μετά την πάροδο δύο συνεχόμενων ετών ακινησίας του οχήματος. Για την άρση της κατάστασης ακινησίας, προβλέπεται πληρωμή παραβόλου ύψους 30 ευρώ.
Τροποποίηση ορίων ταχύτητας
Δεδομένου ότι η κίνηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σε αυτοκινητοδρόμους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα, το κατώτατο όριο ταχύτητας ορίζεται τα 70 χιλιόμετρα την ώρα.
Όριο ηλικίας
Επίσης, από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής έρχονται σημαντικές αλλαγές και ανατροπές στα διπλώματα οδήγησης και στο όριο ηλικίας.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 65 του νέου ΚΟΚ τονίζεται πως: «Οι κάτοχοι οποιασδήποτε κατηγορίας άδειας οδήγησης, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 74 ετών υποχρεούνται ανά τρία έτη σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για κάθε κατηγορία που επιθυμούν να ανανεώσουν».
Έτσι είναι ξεκάθαρο ότι πλέον οι ηλικιωμένοι θα πρέπει ουσιαστικά να δώσουν ξανά εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μόλις συμπληρώσουν το 74ο έτος της ηλικίας τους. Μάλιστα θα πρέπει να μπαίνουν σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς (όπως ονομάζονται επίσημα οι εξετάσεις) κάθε τρία έτη, εκτός από τις ιατρικές βεβαιώσεις που προσκομίζουν.
Όσοι είναι πάνω από 80 ετών θα πρέπει να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα κάθε δύο χρόνια.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης και δεν θα δίνουν όλο το πρόγραμμα των εξετάσεων.