Ένα έργο τέχνης προκαλεί και γίνεται αντικείμενο συζήτησης
«Θέμα συζήτησης» στο Ηράκλειο έχει γίνει τις τελευταίες ημέρες, ένα ζωγραφικό έργο το οποίο εκτίθεται σε Αίθουσα Τέχνης. Είναι περισσότερο από προφανής ο λόγος για τον οποίο ο συγκεκριμένος πίνακας, ακρυλικό σε καμβά για την ακρίβεια, έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις, γράφει το cretapost.gr.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας εμφανίζεται ως Θεόδωρος Κολοκοτρώνης σε μια προσωπογραφία με βαθύ συναισθηματικό φορτίο, που αναπόφευκτα προκαλεί. Τους μεν φιλότεχνους για να ανιχνεύσουν τις συμβολιστικές «δεύτερες αναγνώσεις» στο έργο του εικαστικού δημιουργού, τους δε υπόλοιπους για να εκφράσουν τη δυσαρέσκεια ή την ευαρέσκειά τους ανάλογα με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις ή ανάλογα με το πόσο εύθικτοι ή και ευάλωτοι αισθάνονται απέναντι σε τέτοιου είδους καλλιτεχνικά ερεθίσματα.
Ο πρωτότυπος τίτλος του έργου είναι «Tsipras as Kolokotronis» και ζωγράφος μια πολυσχιδής προσωπικότητα που ζει και δραστηριοποιείται στο Ηράκλειο. Ο Mathew Halpin, ο ζωγράφος του Τσίπρα – Κολοκοτρώνη, είναι ιδιαίτερα γνωστός στους καλλιτεχνικούς κύκλους της πόλης. Αυστραλός με καταγωγή από το Σίδνεϋ, ένας αληθινός πολίτης του κόσμου που επέλεξε να εγκατασταθεί στο Ηράκλειο και να δώσει το δικό του στίγμα στα πολιτιστικά δρώμενα του Μεγάλου Κάστρου.
Ο Halpin είναι καλλιτέχνης οπτικών εφαρμογών, εικαστικός, σκηνογράφος και έχει ασχοληθεί επίσης με το θέατρο, το χοροθέατρο και τον κινηματογράφο. Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις, και στο Ηράκλειο έγινε ευρύτερα γνωστός από τη συμμετοχή του στο «Lakkos Project».
Αιφνιδιασμός και αντιδράσεις
Γεγονός είναι πάντως πως οι επισκέπτες της έκθεσης αλλά και οι απλοί περαστικοί που ανύποπτοι βρίσκονται ξαφνικά μπροστά στην εικόνα του Α. Τσίπρα με την περικεφαλαία και το ύφος του Γέρου του Μοριά, αιφνιδιάζονται, χωρίς να λείπουν και οι εκδηλώσεις δυσαρέσκειας.
Ανάλογες αντιδράσεις έχει προκαλέσει το έργο σε όλες τις εκθέσεις που έχει συμμετάσχει. Όπως για παράδειγμα στα Χανιά στο πλαίσιο του προγράμματος «XANIaRT 2017 – Εικαστικές Διαδρομές στον Νομό Χανίων», στο οποίο εντάσσεται και η παρούσα έκθεση στο Ηράκλειο.
Έργο του 2015
Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 2015, σε μια χρονική συγκυρία, όπου η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων επιθυμούσε διακαώς μια δραματική αλλαγή στα πολιτικά πράγματα του τόπου. Ίσως οι συγκυρίες αυτές να έδωσαν και το έναυσμα στον Mathew Halpin να εμπνευστεί τον παραλληλισμό ανάμεσα στα δύο πρόσωπα. Υπενθυμίζεται πάντως, πως την ίδια ακριβώς περίοδο, ο νεοελληνιστής Ρόντρικ Μπίτον, διευθυντής του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στο Kings College του Λονδίνου, είχε υποστηρίξει με γνώμονα τον επαναστατικό χαρακτήρα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και την επιφυλακτικότητά του απέναντι στις Μεγάλες Δυνάμεις, πως αν ο Γέρος του Μοριά ζούσε στις μέρες μας θα ήταν αντιμνημονιακός!
Θα πρέπει ακόμη να σημειωθεί πως στις αρχές της ίδιας χρονιάς όταν ο Halpin ανακοίνωσε στους φίλους του στο Facebook το νέο έργο του και ανήρτησε φωτογραφία, δεν υπήρξαν αρνητικές αντιδράσεις. Το ίδιο έργο εξάλλου, φιλοξενήθηκε ως εξώφυλλο στην έκδοση της εφημερίδας «Athens Voice».
Ανεξάρτητα πάντως από το αποτέλεσμα, και το κατά πόσο ενοχλεί ή όχι το κοινό, φιλότεχνο και μη, το συγκεκριμένο έργο τέχνης, αναμφισβήτητα έχει πετύχει τον σκοπό του, αφού έγινε αντικείμενο συζήτησης, και «talk of the town» της καθημερινότητας.