Τι απαντά ο πραγματογνώμονας οικογενειών θυμάτων Κωνσταντίνος Λακαφώσης για την νέα έκθεση και τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Ανατροπή φέρνει το πόρισμα του Βρετανού εμπειρογνώμονα που όρισε η οικογένεια Πλακιά για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, αναφορικά με την έκρηξη μετά τη σύγκρουση, με το πόρισμα να αποδίδει την πυρόσφαιρα που προέκυψε μετά τη μοιραία σύγκρουση των τρένων, στα έλαια σιλικόνης.
Ο δρ. Paul Jowett, της συμβουλευτικής εταιρείας Burgoynes, στον οποίο απευθύνθηκαν ο Νίκος και ο Δημήτρης Πλακιάς, που έχασαν τα παιδιά τους το μοιραίο βράδυ της 28ης Ιανουαρίου 2023 στα Τέμπη, εκτιμά ότι είναι εύλογο να υποθέσει, πως η πυρόσφαιρα οφείλεται στα έλαια σιλικόνης. Ο εμπειρογνώμονας, σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, αναφέρει ότι η σύγκρουση είχε ως συνέπεια τη ρήξη των μετασχηματιστών των μηχανών, με αποτέλεσμα την απελευθέρωση και τη διασπορά ελαίου του μετασχηματιστή (PDMS), που ανεφλέγη παράγοντας την πυρόσφαιρα, καθώς και ότι το έλαιο αυτό μαζί με εύφλεκτα υλικά των μηχανών-βαγονιών και αυτά τροφοδότησαν τις πυρκαγιές που ακολούθησαν.
«Κατά τη γνώμη μου η υπόθεση με τα έλαια σιλικόνης είναι πλήρως εύλογη. Δεν έχω διαπιστώσει κανένα πειστικό στοιχείο, που να καταδεικνύει ότι η πυρόσφαιρα και οι πυρκαγιές που ακολούθησαν, προέκυψαν από τη μεταφορά αδήλωτων εμπορευμάτων. Ωστόσο, το ενδεχόμενο αυτό -αν και απίθανο κατά τη γνώμη μου- δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς», αναφέρει μεταξύ άλλων στο πόρισμά του ο Βρετανός εμπειρογνώμονας.
Στο ίδιο συμπέρασμα είχε καταλήξει και η αρχική έκθεση του Κράτους το 2023, η οποία απέδιδε τη φωτιά στη ρήξη των μετασχηματιστών των ατμομηχανών, με συνέπεια την απελευθέρωση εύφλεκτου πετρελαίου PDMS, το οποίο ανεφλέγη δημιουργώντας την πυρόσφαιρα. Μιλώντας στην εκπομπή «Ακόμα δεν είδες τίποτα» του MEGA ο πραγματογνώμονας οικογενειών θυμάτων, Κωνσταντίνος Λακαφώσης, είπε ότι πρόκειται για μία τεχνική έκθεση, η οποία είναι γνωστή εδώ και έναν χρόνο και ότι «δεν της δώσαμε ιδιαίτερη σημασία, γιατί είναι επιστημονικά αδύναμη σε κάποια συγκεκριμένα πράγματα». Επισημαίνει μάλιστα, ότι ο εν λόγω εμπειρογνώμονας έκανε πείραμα με έλαια συλικόνης αντοχής σε θερμοκρασίες έως 150 βαθμούς Κελσίου, ενώ τα έλαια συλικόνης των τρένων έχουν αντοχή σε θερμοκρασίες έως 300 βαθμούς Κελσίου.
Τον Απρίλιο το πόρισμα του ΕΜΠ
Εν το μεταξύ, ο εφέτης ανακριτής Λάρισας αναμένει μέσα στον Απρίλιο το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για την πρόκληση της πυρόσφαιρας. Ο επίκουρος καθηγητής της Σχολής Χηµικών Μηχανικών, Δημήτρης Καρώνης και η ομάδα του, θα πρέπει να δώσουν απαντήσεις για τον μηχανισμό που προκάλεσε την φωτιά μετά την σύγκρουση.
Η έκθεση αναμένεται να είναι λεπτομερής, καθώς θα συμπεριλαμβάνει τα αποτελέσματα των ερευνών της ειδικής ομάδας της πυροσβεστικής στο Κουλούρι, μαζί με τα συμπεράσματα από την δειγματοληψία που έκανε στον χώρο ο μεταλλουργός, απαντώντας έτσι και στο αν και πού εξαπλώθηκε η φωτιά. Επίσης, θα συμπεριλαμβάνει τα στοιχεία γνησιότητας των βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας τα οποία πιστοποιήθηκαν από τα εγκληματολογικά εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ.