Πού αποδίδει την πυρόσφαιρα η έκθεση του Βρετανού εμπειρογνώμονα που όρισε η οικογένεια Πλακιά
Ενδεικτικό της χαοτικής κατάστασης που επικρατούσε εκείνο το βράδυ που συγκρούστηκαν τα τρένα στα Τέμπη, είναι το νέο ηχητικό ντοκουμέντο που βλέπει το φως της δημοσιότητας.
Όπως θα ακούσετε, ούτε η σταθμάρχης στους Νέους Πόρους αλλά και ο προϊστάμενος κυκλοφορίας του ΟΣΕ, δε μπορούσαν να πουν με σιγουριά, τι διαδρομή ακολούθησαν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σταθμάρχης των Νέων Πόρων που ακούγεται στο ηχητικό ντοκουμέντο που παρουσίασε ο ΣΚΑΪ, ήταν στον τελευταίο σταθμό πριν τη Λάρισα. Η γυναίκα ακούγεται πολύ ταραγμένη – κάποιες φορές κλαίει- προσπαθώντας να καταλάβει τι ακριβώς συνέβη, μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Σταθμάρχης: Κύριε Δημήτρη, έγινε μετωπική
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Πω πω Χριστέ μου
Σταθμάρχης: Εγώ τι να κάνω;
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Αυτός όταν σου έδειξε το τρένο, τι σου είπε βρε;
Σταθμάρχης: Κύριε Δημήτρη μου είπε, η Λάρισα στους Νέους Πόρους, με το νούμερό του, ώρα τάδε, η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Σου είπε από ποια γραμμή; Όχι, τίποτα.
Σταθμάρχης: Όχι. Είχαμε αποκατάσταση όμως κύριε Δημήτρη. Δεν μου είπε να τηρήσω μονή γραμμή και του έδωσα και τρένο. Δεν αντέδρασε καν σε αυτό.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Αυτός, μισό λεπτό λίγο. Την αποκατάσταση ποιος την έδωσε; Ο… με τηλεγράφημα;
Σταθμάρχης: Όχι. Προφορικώς το έχει πει. Μου είπε ότι «πλέον Ελένη κυκλοφορούν τα τρένα σε διπλή γραμμή. Και υπάρχει και εκφώνησή μου σε τρένο.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ναι, εγώ που σου είπα που λέει πες το 63.
Σταθμάρχης: Είχαμε κύριε Δημήτρη διπλή γραμμή. Δεν ξέρω τι χειρισμό έκανε και το έβαλε σε μονή. Δεν έχω κάνει κανέναν χειρισμό και προφανώς δε θα έστελνα ποτέ τρένο πάνω σε τρένο.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Κοίταξε, προφανώς το πρώτο τρένο όταν δόθηκε η αποκατάσταση ήταν με το 63 που του είπαμε να πάει στη διπλή γραμμή. Ωραία; Ναι, από το 63 και μετά η γραμμή ήτανε διπλή.
Σταθμάρχης: Αυτό σας λέω κι εγώ. Και έχουμε; Ποιο από τα τρία κύριε Δημήτρη;, αφού έχουμε και τα 2597.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ναι, θέλω να σου πω ότι το 63, το πρώτο τρένο ρε παιδί μου που έφυγε από σένα που ήτανε νωρίτερα από το 2597.
Σταθμάρχης: Όπως τα λέτε.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ναι, νωρίτερα από το 2597 που σου λέω πες του ότι θα κινηθεί σε διπλή γραμμή.
Σταθμάρχης: Ακριβώς όπως το λέτε.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Και το 63 διπλή γραμμή και το 2597 στη διπλή γραμμή.
Σταθμάρχης: Αυτό σας λέω κι εγώ. Δεν υπάρχει πιθανότητα να είχαμε μονή γραμμή.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Το 93506 ποιος το έδωσε σε σένα;
Σταθμάρχης: Εεε…συγγνώμη τώρα δε θυμάμαι. Νομίζω ο Βασίλης κύριε Δημήτρη.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ε, το έστειλε, αυτό το έστειλε από την άνοδο.
Σταθμάρχης: Απ’ την άνοδο το έστειλε κύριε Δημήτρη, αυτό προσπαθώ να εξηγήσω σε όλους.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Δεν μπορεί να συμβαίνει αυτό το πράγμα.
Σταθμάρχης: Και ήταν και ενήμερος ο ρυθμιστής ότι το έχω σταθμεύσει λόγω μηχανικής βλάβης στον σταθμό μου. Δηλαδή το τρένο εγώ το είχα απέναντί μου στην άνοδο. Είχε σταθμεύσει για ολόκληρα 20 λεπτά.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Εγώ το κατάλαβα αυτό. Εάν σου έδωσε ο Βασίλης το πρώτο τρένο το 93506, αυτό πως το λένε, το κενού υλικού.
Σταθμάρχης: Ναι, το κενού υλικού πείτε για να συνεννοούμαστε.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Το κενού υλικού στο έδωσε ο Βασίλης και έφυγε από την άνοδο δεν μπορεί το ένα να το στέλνει από την άνοδο και το άλλο στην κάθοδο.
Σταθμάρχης: Ε, αυτό σας λέω κι εγώ.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Αυτός έβαλε μέσα το 2597.
Σταθμάρχης: Ναι.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Τι λέει η λογική τώρα;
Σταθμάρχης: Ναι.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Και πρέπει να έφυγε αυτός αντίθετα από διαγώνιο.
Σταθμάρχης: Να μπερδεύτηκε; Ναι, κύριε Δημήτρη. Τώρα εγώ βρίσκομαι τέρμα εκτεθειμένη.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Τέρμα εκτεθειμένη...Ελένη δε θα είσαι τέρμα εκτεθειμένη. Θα βάλουν τα πράγματα κάτω και θα φανεί ποιος έχει κάνει το λάθος. Δεν μπορείς να...πως να σου πω τώρα... Ότι μπερδεύεται η κατάσταση, μπερδεύεται.
Σταθμάρχης: Δεν είναι μόνο αυτό κύριε Δημήτρη. Μου έχει δώσει και προφορική αφήγηση του 2597.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Δεν παίζει ρόλο αυτό.
Σταθμάρχης: Δεν παίζει ρόλο αυτό.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Από πού το έδωσε; Από εδώ πέρα Από αυτό που μιλάμε;
Σταθμάρχης: Όχι από το άλλο.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Και απ' το άλλο. Δεν παίζει ρόλο.
Σταθμάρχης: Δεν παίζει.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Τι να σου πω; 2597 Ήρθες. Έπρεπε να σου πει, να ζητούσε γραμμή ρε παιδί μου. Κατάλαβες Τι Θέλω να σου πω.
Σταθμάρχης: Ναι, του είπα, μπορείς να το στείλω ελεύθερα; και μου λέει ναι στείλτο ελεύθερα και έφτασε κιόλας. Αφού μου είπε έφτασε, το
άλλο δεν έφτασε ποτέ το τρένο.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ποιο δεν έφτασε ποτέ; Το 2597;
Σταθμάρχης: Όχι. Το εμπορικό.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ναι το 2597, πρόσεξε
Σταθμάρχης: Έφτασε, έφτασε στη Λάρισα.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Αυτό Ναι.
Σταθμάρχης: Ναι.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Το 2597 έφτασε και μετά ξεκίνησε στο 62 από εκεί.
Σταθμάρχης: Κύριε Δημήτρη τι θα κάνω;
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Τι να σου πω τώρα Ελένη; Μπαίνεις σε ένα μεγάλο. Η αλήθεια είναι ότι μπήκε σε μεγάλο ζόρι ώσπου να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. Γιατί θα πρέπει.
Σταθμάρχης: Να ξέρετε κάτι κύριε Δημήτρη; Όμως εγώ είμαι με μπλοκάκι. Δε θα κάτσει να με υπερασπιστεί κανένας.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Μην το λες αυτό. Τα πράγματα είναι πολύ απλά για μένα. Έδιωξε ένα τρένο από την άνοδο και το άλλο το ένα άλλο το έδιωξαν την κάθοδο για λόγους άγνωστους δεν μπορείς να ξέρεις εσύ. Σαν να σε διώχνω εγώ, να τρώω τον άλλον και ο άλλος ανάποδα.
Σταθμάρχης: Ναι.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο το έκανε αυτό.
Σταθμάρχης: Ούτε κι εγώ δεν μπορώ να καταλάβω και με παίρνει και ο προϊστάμενος. Δεν ξέρω τι να του απαντήσω. Μου ρωτάει συνέχεια τα ίδια και τα ίδια πράγματα.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ό, τι πραγματικά έγινε.
Σταθμάρχης: Μα αυτό του λέω κι εγώ. Είναι σαν να μη με πιστεύει κανένας όμως. Καταλαβαίνετε;
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Μισό λεπτό λίγο. Εάν δεν ήσουν εσύ ενδιάμεσα, δε θα ήμουν εγώ εδώ;
Σταθμάρχης: Ναι.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Πως έδιωξες το τρένο εσύ; Δηλαδή για να σου διώξω εγώ το τρένο από δω πέρα; Πρόσεξε, η λογική, για να διώξω από δω το 63503 σε σένα, εγώ ξέρω ότι εσύ δεν μπορείς να χειριστείς τις αλλαγές. Σημαίνει ότι το τρένο μπορεί να φύγει από σένα.
Σταθμάρχης: Ναι.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Το θέμα τώρα είναι δηλαδή, κατάλαβες αυτοί που μπερδεύονται; ποια ήταν η συνεννόηση; Ας πούμε η δική σου με τον με τον Βασίλη;
Σταθμάρχης: Ναι
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ο Βασίλης τι λέει;
Σταθμάρχης: Εγώ δεν πήρα τον Βασίλη. Δεν έκανα καν τον κόπο να τον πάρω. Αλήθεια. Εγώ ξέρω μόνο ότι είχαμε τα τρένα σε διπλή γραμμή.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ακριβώς. Εγώ αυτό ξέρω.
Σταθμάρχης: Μα κι εγώ αυτό ξέρω. Και εγώ μάλωσα κιόλας με τον Νίκο όταν πήγε να μου στείλει το 63 και του λέω τι κάνεις; Λέω δε μου ζήτησες καν να τηρήσω γραμμή. Γιατί δε μου είχε δώσει κανένας την αποκατάσταση μέχρι τότε. Καταλάβατε;
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Κατάλαβα. Κατάλαβα. Κατάλαβα.
Σταθμάρχης: Δηλαδή δεν υπήρχε πιθανότητα δηλαδή να γνωρίζω κάτι τέτοιο και να το στείλω το τρένο.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Εγώ το κατάλαβα. Το κατάλαβα αυτό που μου λες.
Σταθμάρχης: Ναι, αλλά κανένας δεν πρόκειται να με καταλάβει.
Η σταθμάρχης φαίνεται να προβληματίζεται πολύ με τα όσα έγιναν εκείνο το βράδυ και αναρωτιέται ξανά και ξανά, αν θα βρεθεί εκτεθειμένη και αν θα χάσει τη δουλειά της.
Σταθμάρχης: Κύριε Δημήτρη, θα χάσω τη δουλειά μου;
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Ελένη μου, αυτό είναι το λιγότερο. Αν σκοτώθηκαν άτομα, γίνεται χαμός μετά.
Σταθμάρχης: Λέτε να σκοτώθηκαν; Δε θέλω να το σκέφτομαι αυτό.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Καλά ρε ο Βασίλης, τι έκανε; Πώς το έστειλε ο κερατάς;
Σταθμάρχης: Κύριε Δημήτρη μου, Δεν ξέρω.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Λοιπόν, μη σκέφτεσαι τίποτα προς το παρόν.
Σταθμάρχης: Δεν ξέρω τι να κάνω.
Πρ. κυκλοφ. ΟΣΕ: Τίποτα. Ο άντρας σου είναι εκεί πέρα; Άκουσε με λίγο βρε.
Σταθμάρχης: Δεν ξέρω τι να κάνω αλήθεια
Μετά την αποκάλυψη των συγκεκριμένων διαλόγων από το ΣΚΑΪ, η Μαίρη Χατζηκωνσταντίνου, δικηγόρος συγγενών θυμάτων, τόνισε: «Υπάρχουν καινούρια στοιχεία που προκύπτουν για τα οποία εμείς θα ζητήσουμε να κληθούν να καταθέσουν και άλλοι μάρτυρες, οι οποίοι να είναι πιθανόν και νέοι κατηγορούμενοι».
Πυρόσφαιρα
Στα έλαια σιλικόνης αποδίδει την πυρόσφαιρα το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων που όρισε η οικογένεια Πλακιά και αφορά την έκρηξη αμέσως μετά τη μοιραία σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Η έκθεση του Βρετανού πραγματογνώμονα, ο οποίος έχει εμπειρία 27 ετών σε τέτοιου είδους δυστυχήματα και έχει συμμετάσχει σε πολλές τέτοιες εκθέσεις.
Συμπερασματικά, αναφέρει ότι «η υπόθεση της κρατικής έκθεσης ότι η σύγκρουση είχε ως συνέπεια ρήξη των μετασχηματιστών των μηχανών με αποτέλεσμα την απελευθέρωση και διασπορά ελαίου του μετασχηματιστή (PDMS) που αναφλέγη παράγοντας την πυρόσφαιρα καθώς και ότι το έλαιο αυτό μαζί με εύφλεκτα στοιχεία των μηχανών-βαγονιών τροφοδότησαν τις πυρκαγιές που ακολούθησαν.
Κατά τη γνώμη μου η υπόθεση αυτή είναι πλήρως εύλογη. Δεν έχω διαπιστώσει κανένα πειστικό στοιχείο που να καταδεικνύει ότι η πυρόσφαιρα και οι πυρκαγιές που ακολούθησαν προέκυψαν από τη μεταφορά αδήλωτων εμπορευμάτων. Ωστόσο, αυτό το ενδεχόμενο, αν και απίθανο κατά τη γνώμη μου, δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς».