Το ένα τρίτο της μηχανής αποσπάστηκε απ' αυτής και κατέληξε κάτω από το βαγόνι κυλικείο του Intercity, που ήταν το μοναδικό που κάηκε
Το βίντεο της έκρηξης μετά της σύγκρουση της επιβατικής με την εμπορική αμαξοστοιχία το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη οδηγούν τους ειδικούς σε συμπεράσματα, καταρρίπτουν μια σειρά από εκτιμήσεις και σενάρια που αναπτύχθηκαν μετά την τραγωδία, αλλά μέχρι σήμερα ο μεγάλος γρίφος παραμένει.
Το ερώτημα αν υπήρχε λαθραίο φορτίο στην εμπορική αμαξοστοιχία κι αν ναι, πού ήταν κρυμμένη η καύσιμη ύλη που προκάλεσε την πυρόσφαιρα, παραμένει αναπάντητο. Τόσο οι πραγματογνώμονες που εργάζονται για τις οικογένειες των θυμάτων, όσο και οι επιστήμονες που συνέταξαν το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΣΑΜ, συμφωνούν πως την μεγάλη έκρηξη προκάλεσε μια άγνωστη για την ώρα καύσιμη ύλη. Το ποια ήταν όμως αυτή και κυρίως το πού ήταν κρυμμένη, μένει να φανεί.
Στη σελίδα 105 του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΣΑΜ, αναφέρεται πως βρέθηκαν ίχνη από διάφορους υδρογονάνθρακες, μεταξύ των οποίων και ξυλόλιο. Σε δεύτερη μάλιστα δειγματοληψία τον Οκτώβριο του 2023 στην ίδια περιοχή, δεν βρέθηκαν ίχνη από την ίδια χημική ουσία. «Αυτό υποδεικνύει ότι το ξυλόλιο δεν υπάρχει στο σημείο υπό φυσιολογικές συνθήκες, ως αποτέλεσμα ρύπανσης ή άλλων φυσικών αιτιών. Αυτό ενισχύει την μη φυσιολογική παρουσία ξυλολίου στο πρώτο δείγμα, που λήφθηκε μετά την σύγκρουση των δύο τρένων», όπως αναφέρει το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΣΑΜ.
Αν τα πλάνα της εμπορικής αμαξοστοιχίας που βρέθηκαν μετά από 2 χρόνια, αποδειχθούν γνήσια, η καύσιμη ύλη θεωρείται απίθανο να βρισκόταν σε ένα από τα ανοιχτά βαγόνια, που μετέφεραν λαμαρίνες. Ο πρόεδρος των εργαζομένων της Hellenic Train από την άλλη, θεωρεί αδύνατον να αποθηκεύτηκαν 2,5 τόνοι εύφλεκτου υγρού στο κόκπιτ της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Ωστόσο, το πίσω μέρος της μηχανής αυτής εξαφανίσθηκε, καθώς όπως φαίνεται αποκολλήθηκε και μια πιθανή εξήγηση είναι, ότι παρασύρθηκε στο σημείο που αργότερα βρέθηκε το επίκεντρο της φωτιάς, δηλαδή κάτω από το κυλικείο της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Το σενάριο για έκρηξη που προήλθε από τα έλαια σιλικόνης, όπως υποστηρίζει το Γενικό Χημείο του Κράτους και η Hellenic Train, φαίνεται πλέον να έχει αποκλειστεί και στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δίνεται εξήγηση. «Ακόμα κι αν η υπόθεση της ανάφλεξης και της δημιουργίας της αρχικής πυρόσφαιρας μπορούσε να γίνει αποδεκτή, το 2ο στάδιο της πυρόσφαιρας είναι πιο δύσκολο να εξηγηθεί με λάδι σιλικόνης ως καύσιμο: Η στήλη της φωτιάς παρατηρείται ότι βγαίνει από μια πηγή καυσίμου, που καίει ήδη έντονα, προφανώς χωρίς πρόσθετη πηγή θερμότητας και σε θερμοκρασία περιβάλλοντος», αναφέρει το πόρισμα.
Μια σειρά από ερωτήματα για τη φονική έκρηξη και την καύσιμη ύλη που φαίνεται να την προκάλεσε, περιμένουν απαντήσεις, με τον χρόνο που χάθηκε εκείνες τις πρώτες μέρες μετά την τραγωδία, να μην έχει επιτρέψει μέχρι στιγμής να βρεθεί η απάντηση σε έναν από τους πιο σημαντικούς γρίφους του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Ο εμπειρογνώμονας οικογενειών θυμάτων των Τεμπών σχολιάζοντας τα στοιχεία αυτά είπε μιλώντας στην εκπομπή Live News: «Την δεύτερη μέρα οι γερανοί σήκωσαν το βαγόνι του κυλικείου, το οποίο ήταν το μοναδικό που ήταν πάρα πολύ καμένο. Όταν ήρθε ο γερανός και σήκωσε το επίκεντρο της φωτιάς κανένας δεν έβγαλε σωστές φωτογραφίες, έστω να έχουμε φωτογραφίες τι έχουμε από κάτω».
Το εύφλεκτο υλικό μπορεί να προοριζόταν για... ποτά «μπόμπες»
Σύμφωνα με τον αστυνομικό συντάκτη Βασίλη Λαμπρόπουλο, το μυστικό της έκρηξης μπορεί να κρύβεται στο κόκπιτ της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας, που ήταν θεωρητικά άδειο καθ' όλη τη διάρκεια του ταξιδιού από την Θεσσαλονίκη μέχρι το σημείο της μοιραίας σύγκρουσης. Ο χώρος αυτός είναι μεν μικρός, έχοντας 3 μέτρα μήκος, 2-3 μέτρα ύψος και 2 μέτρα πλάτος, μπορεί δε να χωρέσει αρκετά μπιτόνια με υλικό.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες που επικαλείται ο αστυνομικός συντάκτης, εκφράζεται η υπόθεση, το εύφλεκτο υλικό να ήταν αιθυλική αλκοόλη, που σχετίζεται με νοθεία ποτών. Σημειώνεται, πως τέτοια κυκλώματα έχουν εντοπιστεί στον Ασπρόπυργο, όπου και καταλήγουν οι εμπορικές αμαξοστοιχίες.