Guardian: Ο Μπλερ εξέταζε «μακροπρόθεσμο δανεισμό» των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα – Ποιο θα ήταν το αντάλλαγμα

Guardian: Ο Μπλερ εξέταζε «μακροπρόθεσμο δανεισμό» των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα – Ποιο θα ήταν το αντάλλαγμα

Όσα αποκαλύπτει η βρετανική εφημερίδα

Ο Τόνι Μπλερ εξέτασε το ενδεχόμενο ενός «μακροπρόθεσμου δανείου» των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με την ελπίδα να υποστηριχθεί η υποψηφιότητα του Λονδίνου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012, όπως αποκαλύπτουν πρόσφατα δημοσιοποιημένα έγγραφα, σύμφωνα με τη βρετανική Guardian.

«Είκοσι χρόνια πριν ο Ρίσι Σούνακ ακυρώσει συνάντηση με τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, για το ζήτημα της ιδιοκτησίας των Γλυπτών, η Ελλάδα ασκούσε πιέσεις στον Μπλερ, τον τότε πρωθυπουργό, για ένα μακροπρόθεσμο δάνειο, παρακάμπτοντας το ζήτημα της ιδιοκτησίας», σημειώνει το δημοσίευμα.

«Το ελληνικό σχέδιο “επανένωσης” προέβλεπε την τοποθέτησή τους στο ακόμα τότε σχεδιαζόμενο μουσείο της Ακρόπολης – “με θέα τον ιερό βράχο από τον οποίο προήλθαν”. Ένα σχέδιο, το οποίο θα ήταν έτοιμο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004, σύμφωνα με την πρόταση που παραδόθηκε στον Τόνι Μπλερ από τον τότε έλληνα πρωθυπουργό, Κώστα Σημίτη, κατά τη διάρκεια συνάντησής τους τον Οκτώβριο του 2002», συνεχίζει η Guardian.

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η θέση της βρετανικής κυβέρνησης ήταν ότι το θέμα αφορούσε αποκλειστικά στους διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου και η τότε υπουργός Πολιτισμού, Τέσα Τζάουελ, είχε συμβουλεύσει τον Μπλερ ότι οποιοσδήποτε δανεισμός θα ήταν σε «μακροπρόθεσμη και μάλιστα μόνιμη» βάση.

 

 

«Με το Λονδίνο να σκέφτεται, όμως, να διεκδικήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012 και την Ελλάδα να έχει αναλάβει την προεδρία της ΕΕ το 2003 και να πρόκειται να διοργανώσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η σύμβουλος Πολιτισμού του Μπλερ, Σάρα Χάντερ, τού έγραψε τον Απρίλιο του 2003 ότι υπήρχαν “καλοί λόγοι να αλλάξει στάση” και να “ενθαρρύνει” ιδιωτικά και δημόσια το Βρετανικό Μουσείο να βρει μια “διευκόλυνση”» συνεχίζει το άρθρο της Guardian.

«Η ελληνική υπόθεση έχει γίνει πιο λεπτή – υποστηρίζοντας τον δανεισμό και όχι την αποκατάσταση της κυριότητας – και έρχεται σε αντίθεση με την εθελοτυφλούσα αδιαλλαξία του Βρετανικού Μουσείου να εξετάσει οποιονδήποτε συμβιβασμό» είχε γράψει τότε η σύμβουλος του Μπλερ βάσει των αρχείων που αποχαρακτηρίστηκαν την Παρασκευή.

«Τα Γλυπτά θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί στην ψηφοφορία της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για την υποψηφιότητα (του Λονδίνου) για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012. Η δημοσιότητα που συνδέεται με αυτή την κίνηση θα μπορούσε να εξασφαλίσει την ελληνική ψήφο και να βοηθήσει στη συγκέντρωση και αρκετών άλλων ψήφων της ΔΟΕ, αν και θα πρέπει να έχουμε κάποια άμυνα από άλλα κράτη, που θα ζητούσαν παρόμοιες ενέργειες» συμπλήρωνε στην επιστολή της η Χάντερ.

«Φαίνεται λογικό: η ορθολογική χάραξη πολιτικής ευνοεί τους Έλληνες. Αλλά αυτή δεν είναι μια επιλογή που εμπίπτει στις δικές μας αρμοδιότητες: μόνο οι διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου έχουν την καταστατική εξουσία να προχωρήσουν σε δανεισμό και η απαρχή μιας προσπάθειας άσκησης κυβερνητικής πίεσης, ενώ το Βρετανικό Μουσείο γιορτάζει τα 250 χρόνια του, θα προκαλέσει αντιδράσεις», συνέχιζε την επιχειρηματολογία της η σύμβουλος του Τόνι Μπλερ.

Από την πλευρά του, ο τότε πρωθυπουργός της Βρετανίας στη χειρόγραφή απάντησή του εμφανιζόταν θετικός, γράφοντας «Ναι, γιατί να μην αναθέσουμε στον Ντέιβιντ Όουεν (σ.σ. ο τότε υπουργός Εξωτερικών της Βρετανίας) την ευθύνη της διαπραγμάτευσης; Θα την ενισχύσει, έχει επιρροή, και θα μπορούσε πιθανώς να βοηθήσει με το Βρετανικό Μουσείο, δίνοντας μια απόσταση από την κυβέρνηση».

Ο Όουεν είχε μεταφέρει προς το υπουργικό συμβούλιο, αναφέρει το δημοσίευμα, ότι «η διοργανώτρια χώρα συμβουλεύεται εκτενώς τη ΔΟΕ σχετικά με την καταλληλότητα των μελλοντικών υποψηφίων και δεν θα ήταν δύσκολο να πείσουμε τους Έλληνες να υποστηρίξουν την υποψηφιότητα του Λονδίνου για το 2012 ως αντάλλαγμα…».

Ωστόσο, ο επικεφαλής του πολιτικού σχεδιασμού της κυβέρνησης του Τόνι Μπλερ, Άντριου Άντονις, επισήμανε σε χειρόγραφο σημείωμά του ότι «αυτό χρειάζεται προσεκτικό χειρισμό: ας μιλήσουμε. Δεν νομίζω ότι πρέπει να κινηθούμε καθόλου μέχρι να ξεκαθαριστεί τι κάνουμε σχετικά με την προσφορά μας».

«Τελικά και το μουσείο δεν ολοκληρώθηκε μέχρι το 2007 και ο Λόρδος Όουεν θεωρείται ότι δεν προσεγγίστηκε, για να διαπραγματευτεί τυχόν δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα» καταλήγει το δημοσίευμα της Guardian.