Επίσκεψη της Δόμνας Μιχαηλίδου σε σχολεία στη Θεσσαλονίκη και συνάντηση με τους διευθυντές εκπαίδευσης
Μία ολιστική προσέγγιση στη χαρτογράφηση των εκπαιδευτικών αναγκών των σχολικών μονάδων για την κάλυψη των κενών, που παραδοσιακά υπάρχουν στην έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς θα επιχειρήσει το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού εισάγοντας από φέτος το καλοκαίρι ένα σύστημα αντίστροφης διαχείρισης και συγκέντρωσης της πληροφορίας για τα κενά, η οποία μέχρι σήμερα έχει αφετηρία τη σχολική μονάδα, από εκεί πηγαίνει στον διευθυντή εκπαίδευσης, τον περιφερειακό διευθυντή, με τελικό αποδέκτη το υπουργείο.
«Από τη νέα σχολική χρονιά το υπουργείο θα είναι σε θέση να εντοπίσει και να καταγράψει το ίδιο τα κενά και επί του πρακτέου, αντί να γίνεται η τρίτη κατανομή (σ.σ. των αναπληρωτών εκπαιδευτικών) τον Νοέμβριο, θα δίδονται οι θέσεις από το τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς και η τρίτη κατανομή θα γίνεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Άρα, αντί να κατανέμονται στην αρχή της σχολικής χρονιάς από τη σχολική μονάδα στη Διεύθυνση και μετά στο υπουργείο, τα κενά θα ορίζονται με μια πλήρη χαρτογράφηση από το υπουργείο και θα υπάρχει κατανομή των εκπαιδευτικών από το τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς», δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δόμνα Μιχαηλίδου, η οποία πραγματοποίησε σήμερα επισκέψεις σε σχολεία της Θεσσαλονίκης και συναντήθηκε με τους διευθυντές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλων των περιφερειακών ενοτήτων της Κεντρικής Μακεδονίας και με τον περιφερειακό διευθυντή Αλέξανδρο Κόπτση.
Το νέο σύστημα θα εστιάσει στην πολυπλοκότητα της στελέχωσης των σχολείων όλης της Ελλάδας, δεδομένων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχουν να κάνουν με τη νησιωτικότητα, τις απομακρυσμένες και ορεινές περιοχές, τις ανάγκες παράλληλης στήριξης, αλλά και με τη δυναμική κατάσταση στη δημιουργία κενών, καθώς πέρα από τις συνταξιοδοτήσεις, που είναι εκ των προτέρων γνωστές, προκύπτουν -από την έναρξη και καθ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους- κενά από νόμιμες αποσπάσεις εκπαιδευτικών, άδειες για λόγους υγείας, άδειες μητρότητας κ.λπ.
«Είμαστε μέσα στις πέντε πρώτες χώρες -στην κορυφή της Ευρώπης, σε σχέση με το πόσους εκπαιδευτικούς έχουμε για τα παιδιά μας. Η πυκνότητα εκπαιδευτικών ανά παιδί στην Ελλάδα είναι στις πέντε υψηλότερες της Ευρώπης [...] Αυτό, όμως, δεν αποτυπώνεται στην πραγματικότητα, η οποία δείχνει ότι έχουμε κενά, κάθε σχολική χρονιά», παρατήρησε η υφυπουργός, για να εξηγήσει τη φιλοσοφία του προγράμματος. Διευκρίνισε, περαιτέρω, πως στόχος είναι η ολιστική προσέγγιση σε ό,τι αφορά και τις κατηγορίες των εκπαιδευτικών αναγκών. «Αυτή τη στιγμή η παράλληλη στήριξη καταλαμβάνει μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών αναγκών, όταν έχουμε 20.000 εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης σε σύνολο 140.000 εκπαιδευτικών. Οπότε σκοπός είναι και αυτό το υψηλό ποσοστό να περιλαμβάνεται, με ένα νέο σύστημα ειδικής αγωγής, στο οποίο μελετούμε επίσης πώς θα καλύπτονται οι εξατομικευμένες ανάγκες αναπηρίας ή διαφορετικών μαθησιακών αναγκών των παιδιών, από εκπαιδευτικούς στο σχολείο», σημείωσε.
Σχετικά με την τρέχουσα τοποθέτηση εκπαιδευτικών για την αναπλήρωση κενών, η υφυπουργός είπε ότι «η τρίτη κατανομή των εκπαιδευτικών έγινε στις αρχές του Νοέμβρη, πολύ πιο νωρίς από τις προηγούμενες χρονιές», ενώ «έχουμε ακόμη κάποιους διορισμούς αναπληρωτών να γίνουν στο κομμάτι του Ειδικού Βοηθητικού προσωπικού».
Σε ό,τι αφορά την ατζέντα της σύσκεψης με τους διευθυντές εκπαίδευσης η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι «συζητάμε τα ζητήματα της στελέχωσης, καθώς και τα ζητήματα που είτε έχουν προκύψει, είτε έχουν αντιμετωπιστεί στο κτηριακό των σχολείων».
Τεχνογνωσία από την Αμερικανική Γεωργική Σχολή στα Δημόσια Επαγγελματικά Λύκεια
Η υφυπουργός Παιδείας επισκέφθηκε την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις της και συναντήθηκε με τη διοίκησή της δηλώνοντας πως «ακούμε πάρα πολλά ως προς το κομμάτι της έρευνας που γίνεται εδώ, της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της διασύνδεσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την αγάπη για τη γη», καθώς «είναι μια σχολή που χρόνια προσφέρει στον τόπο μας, μια σχολή που μπορεί και συνδυάζει την έρευνα με την πρακτική εργασία και που πλέον έχει εξελιχθεί όχι απλά σε επαγγελματική σχολή αλλά και γενική σχολή εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο, στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο, το Λύκειο».
Ειδικά σε ό,τι αφορά το Επαγγελματικό Λύκειο της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής σημείωσε ότι «στο κομμάτι της αμιγώς δημόσιας εκπαίδευσης έχουμε να μάθουμε πολλά ως προς το πώς κινητροδοτούμε παραπάνω τα παιδιά μας γι’ αυτό που τόσο χρειαζόμαστε στη χώρα, την επαγγελματική εκπαίδευση».
Σχετικά με την δυνατότητα της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής να συνδράμει με τεχνογνωσία το δημόσιο επαγγελματικό λύκειο, ο πρόεδρός της Jeff Lansdale, εξήγησε ότι στόχος είναι η τόνωση του ενδιαφέροντος των νέων για το αγρόκτημα και τη φύση, με την προοπτική της επαγγελματικής εκπαίδευσης και αποκατάστασης. Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε πως είναι σημαντικό να αλλάξει η κουλτούρα στην Ελλάδα «ώστε την επαγγελματική εκπαίδευση να τη βλέπουμε όχι ως δεύτερης κατηγορίας εκπαίδευση, αλλά και σαν κάτι πολύ σημαντικό […] και είναι πάρα πολύ σημαντικό, καθώς είναι πολύ σημαντικός ο πρωτογενής τομέας στη χώρα μας. Είναι πολύ σημαντικό να μπορούν να μένουν τα παιδιά στα χωριά τους, να ασχολούνται με τη γη. Είναι αυτός ο ρόλος της σχολής».
«Θα δουλέψουμε μαζί (σ.σ. με την ελληνική πολιτεία) γιατί επίσης οι εταιρείες που απασχολούν εργαζομένους στη γεωργία δυσκολεύονται σήμερα να βρουν υπαλλήλους. Δεν υπάρχουν».
Η υφυπουργός, σύμφωνα με το ΑΠΕ ΜΠΕ, ξεκίνησε την περιοδεία της στη Θεσσαλονίκη από το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης όπου, όπως δήλωσε, «πραγματικά εξεπλάγην τρομερά θετικά με το πόσο πολυμήχανοι είναι οι εκπαιδευτικοί, αλλά πλέον και τα παιδιά, με 20 διαφορετικούς ομίλους, έναν καταπληκτικό όμιλο ρομποτικής, που βάζει τα παιδιά μας από την ηλικία του δημοτικού να αναπτύσσουν δεξιότητες, της ομαδικής δουλειάς, της τεχνολογίας, της δημιουργικής σκέψης και του κομματιού της τεχνολογίας στην καθημερινότητα, σε βαθμό που ούτε εμείς οι ίδιοι μπορούμε να ανταποκριθούμε σε αυτά που φτιάχνουν τα δικά μας τα παιδιά».