Εκπρόσωπος του Λιμενικού Σώματος εξηγεί γιατί δεν έγινε επέμβαση - Μεγάλες αποκλίσεις στον αριθμό των επιβαινόντων που δίνουν οι διασωθέντες
Σοκ αλλά και πλήθος ερωτηματικών προκαλεί η τραγωδία στα διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου, με 78 νεκρούς, 104 διασωθέντες και άγνωστο μέχρι στιγμής αριθμό αγνοουμένων μεταναστών που επέβαιναν σε αλιευτικό σκάφος που απέπλευσε από το Ταρτούς της Λιβύης με προορισμό την Ιταλία.
Οι αρμόδιες Αρχές επιχειρούν να απαντήσουν στο ερώτημα, τι προκάλεσε το ναυάγιο. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του δημοσιογράφου των εφημερίδων «Το Βήμα» και «Τα Νέα», Βασίλη Λαμπρόπουλου, το αλιευτικό παραβίαζε τους κανόνες ασφάλειας ναυσιπλοΐας, που αφορούν και τους ίδιους τους επιβάτες του και τυπικά θα έπρεπε να ακινητοποιηθεί από τις Ελληνικές Αρχές. Σε συνομιλία που είχε ο δημοσιογράφος με τους λιμενικούς, του είπαν, ότι δεν επενέβησαν, καθώς συνεκτιμήθηκε πως μία προσπάθεια κινητοποίησης ή παρέμβασης, με την εύθραυστη ισορροπία τρόμου που υπήρχε, θα οδηγούσε πιθανώς σε ανατροπή.
Ωστόσο, τον Νοέμβριο του 2022 στη Παλαιοχώρα Χανίων είχε ρυμουλκηθεί ένα πλοίο με τουλάχιστον 400 μετανάστες σε άθλια κατάσταση. Το ίδιο είχε γίνει τον Οκτώβριο του 2021 και με ένα δεξαμενόπλοιο με 377 μετανάστες στη Ρόδο. Οι αξιωματικοί του Λιμενικού αναφέρουν, ότι άκουγαν φωνές και φασαρία, όταν έσβησαν οι μηχανές του αλιευτικού. Στην πορεία άκουσαν κραυγές και τις φωνές που είχαν παγιδευτεί, ενώ μιλούν για μία εφιαλτική κατάσταση, σύμφωνα με τον Βασίλη Λαμπρόπουλο.
Γιατί δεν επενέβη νωρίτερα το Λιμενικό
Ο κ. Αλεξίου αναφέρθηκε στον λόγο για τον οποίο το Λιμενικό Σώμα δεν επενέβη νωρίτερα, προκειμένου να σταματήσει το αλιευτικό. «Όταν έχεις ένα αλιευτικό πλοίο 30 μέτρα, στην κατάσταση που το βλέπεις στη φωτογραφία, φορτωμένο με ανθρώπους, με μέλημά τους να πάνε στην Ιταλία και καθόλη τη διάρκεια των επικοινωνών, όλη μέρα, διατυπώνουν ότι θέλουν να πάνε στην Ιταλία, δεν μπορείς να πας δια της βίας να το εκτρέψεις της πορείας του. Μιλάμε για διεθνή ύδατα, μπορείς να κάνεις ενέργειες, αναλόγως της πράξης, είναι θέματα δικαίου, που επιδέχονται ανάλυσης. Είναι ένα σκάφος, που πλέει υπό ειδικές συνθήκες. Υπάρχει κίνδυνος, οι ενέργειες που θα κάνεις, να φέρουν δυσχερέστερες συνέπειες, από αυτές που μπορείς να αποφύγεις».
Ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος τόνισε, ότι η πρώτη επιχείρηση του Λιμενικού για προσέγγιση του αλιευτικού, όταν πλέον αυτό βούλιαζε, δεν έχει καταγραφεί σε βίντεο. «Κατά τη διάρκεια που έγινε η προσέγγιση την τελευταία φορά, όταν έχουμε περιστατικό, προσπαθούμε να έχουμε τη δυνατότητα να επιχειρήσουμε απρόσκοπτα. Το να θέσεις μέλη του πληρώματος ανενεργά, για να τραβήξουν βίντεο, δεν είναι δόκιμο».
Το χρονικό του ναυαγίου
Ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, Νίκος Αλεξίου, μιλώντας στο MEGA είπε, ότι «11 παρά σκάφος του Λιμενικού προσέγγισε το αλιευτικό. Έγιναν επανειλημμένες προσπάθειες να επικοινωνήσει μαζί τους, έγιναν πολλές προσεγγίσεις. Ήμασταν κοντά, έτσι ώστε αν χρειαστεί, να δώσουμε βοήθεια». Σύμφωνα με τον ίδιο «περίπου 01:40 το αλιευτικό έχασε τη μηχανή του και λίγη ώρα αργότερα υπήρξε μετατόπιση του κόσμου και είχαμε το αποτέλεσμα της ανατροπής. Άρχισε να το προσεγγίζει (σ.σ. το σκάφος του Λιμενικού) μόλις χάλασε η μηχανή. Υπήρξε η επικοινωνία, γνωστοποιήθηκε ότι χάθηκε η μηχανή και άρχισε να το προσεγγίζει».
Μεγάλη απόκλιση στον αριθμό των επιβαινόντων
Όπως λέει ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, δεν υπάρχει σαφής εικόνα, για το πόσα άτομα επέβαιναν στο πλοίο του θανάτου, καθώς οι αριθμοί που δίνουν οι διασωθέντες «έχουν μεγάλες αποκλίσεις». «Στο πλαίσιο της προανακριτικής διαδικασίας, όταν λαμβάνομαι οι μαρτυρικές καταθέσεις, αξιολογούνται και στο τέλος της διαδικασίας θα υπάρξει αξιολόγηση» είπε.