Η «κλοπή του αιώνα» έγινε τον Ιανουάριο του 2012 και εξιχνιάστηκε εννέα χρόνια αργότερα
Η κινηματογραφική κλοπή τριών έργων ανεκτίμητης αξίας από την Εθνική Πινακοθήκη αναβιώνει σήμερα στην αίθουσα του Μονομελούς Εφετείου Κακουργημάτων στο εδώλιο του οποίου κάθεται ένας 50χρονος ελαιοχρωματιστής .
Ο «art-freak», όπως αποκαλείται, κατηγορείται για διακεκριμένη περίπτωση κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής αξίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένη σε κοινή θέα σε δημόσιο οίκημα άνω των 120.000 ευρώ σε βάρος ΝΠΔΔ.
Η «κλοπή του αιώνα» έγινε τον Ιανουάριο του 2012 και εξιχνιάστηκε εννέα χρόνια αργότερα βάζοντας στο «κάδρο» τον 50χρονο ο οποίος επέστρεψε δύο από τα τρία έργα που απέσπασε, ισχυριζόμενος ότι κατέστρεψε το τρίτο.
Το «Γυναικείο κεφάλι», με αριθμό έργου 1.357, αναφορά του Πικάσο στη μούσα του, Ντόρα Μάαρ, το οποίο φιλοτέχνησε το 1939, το έργο «Μύλος» του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης των αρχών του δέκατου έβδομου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο ήταν τα έργα που έκανα …φτερά από την Πινακοθήκη μέσα σε ένα βράδυ.
Απέναντι από τον κατηγορούμενο βρίσκεται η Εθνική Πινακοθήκη η οποία έχει δηλώσει παράσταση προς υποστήριξη της κατηγορίας στην υπόθεση. Στο σχετικό έγγραφο γίνεται λόγος για περιουσιακή ζημιά αλλά και «εξαιρετικά μεγάλη ηθική βλάβη» ενώ αμφισβητεί τον ισχυρισμό ότι καταστράφηκε το έργο του Μονκάλβο. Στον κατηγορούμενο η Πινακοθήκη αποδίδει πως προκάλεσε μεγάλη δυσλειτουργία στον προγραμματισμό του μουσείου , στη διοργάνωση των εκθέσεων και εξέθεσε σε ανεπανόρθωτο κίνδυνο την ακεραιότητα των έργων προκαλώντας βαρύτατο πλήγμα στο κύρος και τη φήμη της.
Ο 50χρονος είχε ισχυριστεί πως κατέστρεψε το «χαμένο» έργο από λάθος όταν σκούπισε το ματωμένο χέρι του κατά την προσπάθεια διαφυγής του από την Πινακοθήκη και στη συνέχεια το πέταξε στη λεκάνη μιας τουαλέτας. Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο του 2019 ένα πανομοιότυπο σχέδιο εμφανίστηκε στον ηλεκτρονικό κατάλογο του οίκου δημοπρασιών Pandolfini στη Φλωρεντία σημαίνοντας συναγερμό στο υπουργείο Πολιτισμού που έκανε σειρά κινήσεων χωρίς, όμως, αποτέλεσμα.
Στην απολογία του ο κατηγορούμενος, ο οποίος αρχικά προφυλακίστηκε αλλά στη συνέχεια αφέθηκε ελεύθερος με βραχιολάκι ηλεκτρονικής επιτήρησης, φέρεται να ομολόγησε την κλοπή των πινάκων και να δήλωσε μετανιωμένος. Μάλιστα, υπέδειξε στους αστυνομικούς το σημείο όπου βρίσκονταν οι πίνακες. «Δεν είχα αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνα αλλά μόνο ότι ήθελα να πάρω κάποιο», είχε ισχυριστεί επιμένοντας πως η επιλογή ήταν τυχαία.
Ο 50χρονος περιέγραψε πολυήμερες παρακολουθήσεις αλλά και πώς σαν άλλος ήρωας ταινίας δράστης πήδηξε μάντρες και τοίχους καταφέρνοντας να ξεγελάσει τον φύλακα αλλά και την Αστυνομία που έφτασε αργότερα. Όπως είπε, εκείνο το βράδυ βρήκε καταφύγιο σε μια ξύλινη αποθήκη στο πάρκο, από την οποία πέρασε η Αστυνομία, αλλά δεν άνοιξε την πόρτα…