Ποιες συνήθειες άλλαξαν λόγω της πανδημίας οι πολίτες
Μειωμένες κατά 51% ήταν οι μετακινήσεις των Ελλήνων με οποιοδήποτε μέσο στη διάρκεια του lockdown λόγω πανδημίας, με τους μετακινούμενους να χρησιμοποιούν περισσότερο το ΙΧ και τα... πόδια τους και σημαντικά λιγότερο τις αστικές συγκοινωνίες, τόσο για να μεταβούν στην εργασία τους, όσο και για τις αγορές τους από καταστήματα τροφίμων.
Παράλληλα, αλλαγές επήλθαν στις συνήθειες των καταναλωτών, ως προς το από ποια καταστήματα προμηθεύονται τα προϊόντα για το νοικοκυριό τους βάσει απόστασης από το σπίτι, αλλά και στις ώρες και ημέρες μετακινήσεων για αγορές.
Αρκετές διαφοροποιήσεις κατεγράφησαν και στα μοτίβα μετακινήσεων μεταξύ των δύο φύλων, όπως προκύπτει από τα προκαταρκτικά αποτελέσματα πανελλαδικής έρευνας του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.260 ατόμων, στο χρονικό διάστημα από τις 23 Μαρτίου, οπότε τέθηκαν σε εφαρμογή τα μέτρα, μέχρι τις 4 Μαΐου, που καταργήθηκε η υποχρέωση αποστολής SMS για την έξοδο από το σπίτι.
Αναλυτικότερα, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων στις μετακινήσεις από και προς την εργασία, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι χρησιμοποίησαν το ΙΧ τους (χρήση ως οδηγός) κατά 58,4% στη διάρκεια των μέτρων, έναντι 54,5% πριν από το lockdown και ως επιβάτης κατά 6,5% έναντι 4,5%.
Δεύτερο πιο δημοφιλές «μέσο» για τις μετακινήσεις αποδείχτηκε στη διάρκεια των μέτρων τo... ανθρώπινο σώμα, αφού το περπάτημα από και προς τον εργασιακό χώρο αυξήθηκε στο 21,4%, έναντι 14,3% προ μέτρων.
Κάθετη ήταν η μείωση στη χρήση δημόσιας συγκοινωνίας (στο 5,2%, έναντι 14,9% πριν να τεθούν σε ισχύ τα μέτρα), ενώ σχετικά μικρές ήταν οι διαφορές στις μετακινήσεις με μοτοσικλέτα και ποδήλατο.
Σε ό,τι αφορά τις αγορές τροφίμων, κυριάρχησε η πεζοπορία, με μερίδιο 55,4%, έναντι 45,5% προ μέτρων, ενώ ακολούθησε το ΙΧ (χρήση ως οδηγός), με την προτίμηση προς αυτό, όμως, να είναι σημαντικά μειωμένη στη διάρκεια της πανδημίας (χρήση 36,8%, έναντι 44% προ μέτρων), ενώ η δημόσια συγκοινωνία ήταν η επιλογή μόνο του 0,3%, έναντι 3,9% προ κρίσης. Το 81% των ερωτηθέντων πραγματοποιούσε μια μετακίνηση από/προς το σπίτι στη διάρκεια κάθε ημέρας, το 17% συνδύαζε δύο και το 2% τρεις.