Στα αζήτητα και πάλι η ιδέα για ελληνική σχεδίαση και κατασκευή
Όλο και πιο πυκνές είναι οι επαφές των αρμοδίων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με αντιπροσώπους από Γαλλία, ΗΠΑ και προσφάτως και Γερμανία, που ενδιαφέρονται να πουλήσουν στην Ελλάδα πολεμικά πλοία και πιο συγκεκριμένα φρεγάτες ή αντιτορπιλικά για το πολεμικό της Ναυτικό.
Γράφει ο Μαρίνος Γκασιάμης
Η Γαλλία που μέχρι πρόσφατα είχε το προβάδισμα καθώς η Αθήνα έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για τις φρεγάτες belh@rra, φαίνεται πως πλέον έχει ανταγωνιστές τις ΗΠΑ και την Γερμανία που μπαίνουν δυναμικά στο «παιχνίδι» καθώς το πρώτο πλοίο που προσφέρει το Παρίσι θα είναι έτοιμο το 2025.
Εκεί έχουν πατήσει οι Αμερικανοί και οι Γερμανοί και ψάχνουν τρόπους να προσφέρουν «λύσεις» για το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα. Το βασικό πρόβλημα για την Αθήνα σε κάθε περίπτωση είναι το... οικονομικό.
Αυτό που όμως δεν φαίνεται να είναι και πάλι στην ατζέντα είναι για μια ακόμη φορά, μια προσπάθεια αντίστοιχη με αυτή της Τουρκίας. Δηλαδή μια προσπάθεια για ένα ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής πολεμικό πλοίο.
Σχέδια εκπονήθηκαν στο παρελθόν και μάλιστα με αυτά ασχολήθηκαν το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) για την εκπόνηση διαφόρων μελετών, η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ), πρώην στελέχη του ΠΝ., εξειδικευμένοι οίκοι του εξωτερικού και του εσωτερικού στους διάφορους τομείς και άλλοι.
Από τα τέλη του 2009, έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές επαφές, παρουσιάσεις και συζητήσεις με το ΓΕΝ και το ΥΠΕΘΑ. Την ίδια χρονική περίοδο έχουν επίσης πραγματοποιηθεί δεκάδες παρουσιάσεις στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο καθώς επίσης και σε ορισμένα κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης. Παρουσιάσεις ενός εθνικού πλοίου έχουν επίσης πραγματοποιηθεί στο Εθνικό Πολεμικό Μουσείο, στο Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), κλπ
Πρόγραμμα μάλιστα, εξελισσόταν αδαπάνως για το ΥΠΕΘΑ, φθάνοντας έως του σημείου της κατάθεσης συγκεκριμένης οικονομοτεχνικής πρότασης για την ολοκλήρωση της σχεδίασης της Als® Class® 125, μέχρι του επιπέδου του Βασικού Σχεδιασμού.
Το πρόγραμμα αυτό το οποίο το 2013/2014 είχε προχώρησε σημαντικά σε επίπεδο αρχικής σχεδίασης και ενσωμάτωσης των παρατηρήσεων και απαιτήσεων του ΓΕΕΘΑ, ιδιαίτερα στο σκέλος της ικανοποίησης των επιχειρησιακών απαιτήσεών του στην ΝΑ Μεσόγειο, μετεξελίχθηκε στην συνέχεια, στην φρεγάτα περιοχής Als® Class 125, πλήρους εκτοπίσματος 5.000 τόνων. Ήταν μια προσπάθεια η οποία θεωρήθηκε πολύ σημαντική και η οποία θα απέδιδε το δικό μας «Εθνικό» πλοίο» προσαρμοσμένο στη νέα γεωπολιτική κατάσταση στη ΝΑ Μεσόγειο.
«Το 2015 και παρά την πρόθεση και δέσμευση του ιδίου του Πρωθυπουργού για την προώθηση του Εθνικού Πλοίου, η συνέχεια είναι μάλλον γνωστή και δυστυχώς, η αναμενόμενη στην Ελλάδα, το πρόγραμμα τελμάτωσε» τονίστηκε από τους ανθρώπους που ασχολήθηκαν με αυτό το πρόγραμμα στο news.gr.
Ιδιαίτερα υπό αυτές τις πιεστικές συνθήκες, η επινοητικότητα και η στροφή σε εγχώριες λύσεις χαμηλού κόστους ίσως να είναι μια διέξοδος.
Μια διέξοδος που αν μη τι άλλο δείχνει ότι είναι εφικτή, η τουρκική προσπάθεια. Αν μπορεί η γειτονική χώρα γιατί όχι και η Ελλάδα της ναυτοσύνης και του μεγάλου και ιδιαίτερα υψηλών δυνατοτήτων επιστημονικού δυναμικού.