Ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ οι επεκτάσεις και οι νέες γραμμές που σχεδιάζονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Νέα έργα συνολικού προϋπολογισμού που ξεπερνά τα 4 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Θεόδωρος Παπαδόπουλος.
Ειδικότερα, όσον αφορά τα εν εξελίξει έργα, οι πρώτοι τρεις σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιάο αναμένεται να λειτουργήσουν στο τέλος του 2019, ενώ τα έργα στη γραμμή θα ολοκληρωθούν το καλοκαίρι του 2021. Όσον αφορά το Μετρό της Θεσσαλονίκης, η λειτουργία της βασικής γραμμής αναμένεται στο τέλος του 2020, της επέκτασης προς Καλαμαριά το πρώτο εξάμηνο του 2021 και του σταθμού «Βενιζέλου» το 2024.
Όσον αφορά στα έργα της επόμενης δεκαετίας, προτεραιότητα για την Αττικό Μετρό αποτελεί η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης στις δυτικές συνοικίες. Τα έργο που θα προσθέσει στο δίκτυο 11 χλμ. γραμμής με 8 σταθμούς έχει προϋπολογισμό 900 εκατ. ευρώ και το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται η δημοπράτηση του διαγωνισμού για τις πρόδρομες εργασίες, που θα περιλαμβάνει αρχαιολογικά και μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας.
Επίσης, σε φάση δημοπράτησης είναι οι τοπογραφικές εργασίες και οι γεωτεχνικές έρευνες για τη δεύτερη επέκταση προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Αυτή αφορά επέκταση μήκους 5,5 χλμ. με έναν υπόγειο και τρεις υπέργειους σταθμούς. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 250 εκατ. ευρώ.
Στην Αθήνα, η υπογειοποίηση της Γραμμής 1 του Ηλεκτρικού από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά, με ταυτόχρονη κατασκευή νέου υπόγειου σταθμού στην περιοχή του ΚΕΡΑΝΗ, Σταθμός Καμίνια, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, είναι στα έργα προς ένταξη στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο. Στην ίδια κατηγορία είναι το έργο της αναβάθμισης 75 συρμών της Γραμμής 1, τα οποία τέθηκαν σε κυκλοφορία το 1985, με στόχο την επιμήκυνση της διάρκειας ζωής τους κατά 20 χρόνια, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, καθώς και η προμήθεια έξι νέων δι-ρευματικών συρμών, προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, εντός του 2019 και του 2020 προετοιμάζονται να βγουν οι διαγωνισμοί για τις τεχνικές και γεωτεχνικές μελέτες των επεκτάσεων της υπό δημοπράτηση Γραμμής 4 προς Πετρούπολη και εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας, συνολικού προϋπολογισμού 2,1 δισ. ευρώ, όπως και για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον–Καματερό–Στ. Προαστιακού Α. Λιόσια, προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ.
Τέλος, αναφερόμενος στο σενάριο υλοποίησης των επεκτάσεων της Γραμμής 4 με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, ο κ. Παπαδόπουλος εκτίμησε τον συνολικό προϋπολογισμό στα 2,86 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,24 δισ. ευρώ θα είναι η συνεισφορά του ιδιωτικού τομέα. Στο εν λόγω σενάριο προβλέπεται 35ετής λειτουργία με συνολικά έσοδα 2,5 δισ. ευρώ, μέσα ετήσια έσοδα ύψους 71,4 εκατ. ευρώ και μέση τιμή εισιτηρίου 0,67 ευρώ.