«Οι Γάλλοι δήλωσαν πως έχουν φτάσει στα χέρια τους οι δύο καταγραφείς»
Στα νέα ευρήματα από τη μοιραία πτήση της Ethiopian Airlines και τα στοιχεία που οδήγησαν και τις αμερικανικές αρχές στο να καθηλώσουν αεροσκάφη της οικογένειας Boeing 737 Max, αναφέρθηκε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, διερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων, αεροναυπηγός, επισημαίνοντας πως «μέσα στις επόμενες ώρες και μέρες» θα υπάρξει δυνατότητα ενός πρώτου συνδυασμού των στοιχείων, «με τα οποία θα δούμε τις επόμενες πράξεις ενός δράματος».
«Οι Γάλλοι δήλωσαν πως έχουν φτάσει στα χέρια τους οι δύο καταγραφείς, ενώ υπάρχουν οι (επιπλέον) συνεννοήσεις καθώς μπορεί η Εthopian Airlines να επέλεξε εταιρικά τη γαλλική υπηρεσία διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων για να εξετάσει τα δύο "μαύρα κουτιά" του κατεστραμμένου αεροσκάφους, αλλά θα συμμετέχουν προφανώς και οι Αμερικανοί της εταιρείας Boeing όσο και η αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, η FAA», σημείωσε ο κ. Καραϊωσηφίδης, εξηγώντας πως τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά στους ειδικούς ανά τον κόσμο, μέχρι αυτή τη στιγμή, λένε ότι υπάρχουν ευρήματα από δορυφορικές καταγραφές, αλλά και από επιτόπια ευρήματα από το σημείο της συντριβής.
Σε ό,τι αφορά τα νεότερα που έχουν γίνει γνωστά, όπως είπε ο κ. Καραϊωσηφίδης, αυτά αφορούν «δεδομένα που έρχονται από ένα σύστημα που ονομάζεται ADS-B (σ.σ σύστημα Automatic dependent surveillance--broadcast)». Όπως εξήγησε ο Έλληνας αεροναυπηγός, πρόκειται για ένα σύστημα παρακολούθησης αεροσκαφών στον αέρα, που είχε μεν αρχίσει να μπαίνει σε υπηρεσία περίπου το 2009, η χρήση του όμως «εντατικοποιήθηκε μετά την περίπτωση της εξαφάνισης της πτήσης ΜΗ370 της Malaisian, το 2014, όπου ανακαλύψαμε ότι τελικά δεν παρακολουθούμε τα αεροσκάφη στον αέρα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. Οι, δε, αμερικανικές αρχές σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη, πήραν στα χέρια τους τα στοιχεία μετά τη συλλογή τους από την Εthopian Airlines.
Το συγκεκριμένο είναι ένα σύστημα «που συνδυάζει και το αεροσκάφος αυτό καθεαυτό αλλά και συστήματα επικοινωνίας και Προσδιορισμού Θέσης (GPS) και καταγράφει, ανά πάσα στιγμή, όχι μόνο τη θέση του αλλά και πολλαπλά στοιχεία αναφορικά με την πτήση και τα μεταδίδει και στους επίγειους σταθμούς ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, όπου έχει εγκατασταθεί η υποδομή», σημείωσε ο κ. Καραϊωσηφίδης, επισημαίνοντας πως σημαντικό είναι ότι αυτά τα εκ του ADS-B στοιχεία είναι πιο πλήρη «σε αντίθεση με τα συστήματα δευτερευόντων ραντάρ (secondary radar), παλαιότερα συστήματα που κατέγραφαν ουσιαστικά μόνο τη θέση του αεροσκάφους».
«Μέσα στις επόμενες ώρες και μέρες» θα υπάρξει δυνατότητα ενός πρώτου συνδυασμού των στοιχείων
Κατά τον Έλληνα διερευνητή αεροπορικών ατυχημάτων, αυτό που είναι ενδιαφέρον και απασχολεί όλους τους διερευνητές, «όπως και κατ' επέκταση όλον τον πλανήτη», είναι «αρχικά το γιατί άλλαξε γνώμη η Ουάσινγκτον και πώς μεταφράζεται αυτή η αλλαγή στάσης» και εν συνεχεία το πώς θα συνδυαστούν τα πρώτα αποτελέσματα από τους δύο καταγραφείς, που βρίσκονται από τις 14 Μαρτίου στη Γαλλία με αυτά τα δεδομένα (σ.σ του συστήματος ADS-B που οδήγησαν στην αλλαγή στάσης και την απόφαση των αμερικανικών αρχών να μην εκτελούν πτήσεις τα εν λόγω αεροσκάφη).
«Τα στοιχεία, δυστυχώς, αποκάλυψαν ότι τα φαινομενικά ευρήματα που συνέδεαν το περιστατικό της Αιθιοπίας με το περιστατικό της Ινδονησίας, στα τέλη Οκτωβρίου 2018, δεν είχαν απλώς συνάφεια αλλά είχαν και ταύτιση. Με άλλα λόγια, τα προφίλ των δύο πτήσεων απογείωσης και ανόδου των αεροσκαφών μέχρι την εμφάνιση προβλήματος ήταν κοινά, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο ανάμεσα στα περιστατικά», τόνισε ο κ. Καραϊωσηφίδης, αναλύοντας τα μέχρι σήμερα γνωστοποιημένα στοιχεία.
«Φαίνεται να ισχύουν οι αρχικές εκτιμήσεις για κακή εκπαίδευση, αλλά με το δεύτερο περιστατικό να ταυτίζεται πλέον, έχουμε μια σοβαρή υποψία ότι το σύστημα MCAS, το οποίο είναι και το "κατηγορούμενο" για τη συγκεκριμένη περίπτωση Αυτοματοποιημένο Σύστημα για τη βελτίωση της αντοχής του αεροσκάφους σε περίπτωση απώλειας στήριξης (ήταν αυτό που από μόνο του δημιούργησε το πρόβλημα στην περίπτωσης της συντριβής στην Ινδονησία, περιστατικό που διερευνάται ακόμη και για το οποίο δεν έχει βγει τελικό πόρισμα), ήταν το σύστημα που όχι μόνο ξεκίνησε, αλλά οδήγησε και το αεροσκάφος της Ethiopian στη συντριβή».
Με αυτά τα δεδομένα, οι αμερικανικές αρχές «δεν μπορούσαν να κάνουν πλέον τίποτα άλλα πέρα από αυτό που έκαναν και οι όλες οι άλλες χώρες, να καθηλώσουν δηλαδή τα αεροσκάφη του τύπου, κάτι το οποίο αποδέχτηκε και η εταιρία κατασκευής των, Boeing», επισήμανε ο Έλληνας ειδικός, τονίζοντας πως από τη στιγμή που οι δύο καταγραφείς (σ.σ Flight Data Recorder (FDR) και Cockpit Voice Recorder (CVR)) είναι στα χέρια ήδη ειδικών «μέσα στις επόμενες ώρες και μέρες θα έχουμε τα πρώτα στοιχεία, με τα οποία θα δούμε τις επόμενες πράξεις ενός δράματος».