Απρεπείς χαρακτηρισμοί και αδιαφορία καταγράφηκαν σε τηλεφωνικές επικοινωνίες
Αδυναμία διαχείρησης των κλήσεων απελπισμένων πολιτών που κινδύνευαν στην φονική πυρκαγιά της Ανατολικής Αττικής, καταγράφεται στους διαλόγους τους με τους τηλεφωνητές-χειριστές του προγράμματος της Πυροσβεστικής για τη διαχείριση των συμβάντων διάσωσης και πυρκαγιών σε σπίτια "199"-ΣΕΚΥΠΣ.
Της Μαρίας Ζαχαροπούλου
Οι σοκαριστικοί διάλογοι, οι οποίοι αναφέρονται στην εισαγγελική διάταξη, αποκαλύπτουν την "απρεπή συμπεριφορά" των τηλεφωνητών απέναντι σε ανθρωπους που παρακαλούσαν απελπισμένοι για βοήθεια.
Χαρακτηριστικός είναι ο διάλογος που ακολουθεί:
- «Έρχονται κυρία μου, έρχονται, το κέρατο μου, έρχονται»... «Αυτό σας λέω κυρία μου, ό, τι μπορουμε κάνουμε, 15 αυτοκίνητα, 20 έρχονται, μακάρι να γεννήσουμε και άλλα».
- «Δεν κατάλαβα το ύφος σας κύριε... Όχι, όχι, τι είσαστε εσείς; Τι δεν καταλάβατε; Πολίτης είμαι. Έχετε υποχρεώση. Τι είσαστε; Μαγαζί σας είναι η Πυροσβεστική; Δεν το κατάλαβα;... Κι εγώ δεν το κατάλαβα».
- «Εντάξει, δεν είναι ταξί να το παραγγείλουμε. Κινδυνεύει κάποιος, μπορεί να κινδυνεύει κάποιος άνθρωπος. Θα το δούμε, έτσι; Θα ρθει»... «Καπνό (αλ) την Αττική, ο καπνός, μην παραπονιέστε και φωνάζετε όλοι».
Ανάλογη ήταν η συμπεριφορά και απέναντι σε εμπλεκόμενους φορείς. Αυτό προκύπτει , σύμφωνα με τους ειςαγγελείς και σε συνομιλία με την άμεση δράση: «Θέλω τροχαία στα φανάρια στη διασταυρώση στη Ραφήνα... Στη Ραφήνα έχω φωτιές από εκεί πέρα... Τι είναι αυτό στο Νέο Βουτζά, χε@@@καμε. Ο παππούς θα πεθάνει εκεί μέσα, μ@@@@@. Είναι να πεθάνει ο παππούς... Θέλω τροχαία στη διασταύρωση για Ραφήνα».
Οι εισαγγελείς διαπιστώνουν, πως ήταν μικρός ο αριθμός των χειριστών-τηλεφωνητών, καθώς ήταν μόλις τρεις, ενώ η λειτουργία του προγράμματος έφτασε στο 19:17 της 23ης Ιουλίου στο μέγιστο της απόδοσης και λειτουργίας του. Μετά από το χρονικό αυτό σημείο η υπηρεσία κατέστη ανενεργή, καθώς δεν ήταν έτοιμη και ικανή να διαχειριστεί τα περιστατικά αποτελεσμάτικά, αλλα ούτε καν στοιχειωδώς, όπως αναφέρεται στη διάταξη.
«Μόνο δε προκειμένου να καταδειχθεί εμφατικά η στάση ευτυχώς ορισμένων οργάνων του Π.Σ. παρατίθεται και η συνομιλία του αξιωματικού του Π.Σ. με τον αξιωματικό υπηρεσίας του "199", όταν είπε χαρακτηριστικά για τους κινδυνεύοντες στην περιοχή της Κινέτας: "Τώρα να καούν για να βάλουν μυαλό ρε φίλε... Ναι, μπορεί να έχουμε 50 νεκρούς για πλάκα, για τον κάθε β@@@@ τώρα... Τα όρνια να μείνουν εκεί» υπογραμμίζουν οι εισαγγελείς.
«Έχω μωρό 13 μηνών, κάντε κάτι»
Ο πανικός και οι έλλειψη συντονισμού οδηγούν σε πολλές περιπτώσεις τους τηλεφωνητές να δίνουν λάθος οδηγίες και να παραπέμπουν τους πολίτες που βρίσκονται σε κίνδυνο σε άλλες υπηρεσίες.
Στις 18:13 μία οικογένεια που βρίσκεται στο σπίτι της στο Νέο Βουτζά, επικοινωνεί με το "199" την ώρα που η αυλή τους φλέγεται και το αυτοκίνητο τους έχει καεί:
- «Γύρω γύρω τώρα καίγονται όλα, έχουν καεί, όλα, εμείς είμαστε μέσα, έχει πολύ καπνό... χάλασε το αυτοκίνηητό μας, κάηκε, τί λετε τώρα;...» και ο χειριστής-τηλεφωνητής απάντησε: «Σιγα-σιγα προς την παραλία δεν μπορείτε να πάτε; Έχετε αυτοκίνητο;». Και μία γυναίκα του απάντησε: «Όχι ρε παιδιά, αφού εχω μωρό 13 μηνών και πόσο θα αναπνεύσει λίγο, δεν ξέρω, κάντε κάτι».
Σύμφωνα με τη διάταξη, ο χειριστής-τηλεφωνητής 2 λεπτά αργότερα «αντί να προβεί στην αποστολή δυνάμεων για τη διάσωση των κινδυνευόντων στην ως άνω οικεία, διαβιβάζει το συμβάν στο ΚΕΠΠ αναφέροντας του: «Ο Δήμος δεν μπορεί να βάλει ένα αυτοκίνητο, για να βοηθήσει, τα δικά μας σβήνουν» και το ΚΕΠΠ απαντά: «Ναι παιδιά, όμως δεν γίνεται όλοι εσείς να παίρνετε μόνο το δικό μου τηλεφωνο, έχει και δίπλα τρία-τέσσερα εδώ πέρα» και συνεχίζοντας αναφέρει: «Αυτή η κυρία δεν γίνεται να πάρει τηλεφωνο το 100, να πάει ένα περιπολικό; Αυτά που είπε σε εσένα, δεν μπορούσε να τα πει στο 100;».
Σε άλλη περίπτωση , όπως αναφέρουν οι εισαγγελείς στις 18:57 πολίτης από το Μάτι επικοινωνεί με το 199, ενημερώνοντας τους για τον κίνδυνο που αντιμετώπιζαν τρεις γυναίκες, καθώς έξω από το σπίτι τους καίγονταν δέντρα. Ο πολίτης ζήτησε βοήθεια για τη διάσωση και μεταφορά των γυναικών σε ασφαλή περιοχή και ο τηλεφωνητής του απάντησε: «Νταξει (αλ) πάρα πολλά περιστατικά όμως που είναι έτσι αντίστοιχα με τα δικά σας και κατασκηνώσεις προσπαθούμε να εκκενώσουμε και γίνεται χαμός» και «να σας πω, πάρτε και το 100, την αστυνομία, αν μπορούν να κάνουν και αυτοί μεταφορά».
Τέλος, όταν κάποια γυναίκα υπάλληλος του ξενοδοχείου «Ραμάντα» ζήτησε από το "199" την εκκένωση του, γιατί καίγονταν τα αυτοκίνητα στο εξωτερικό πάρκινγκ, ο τηλεφωνητής κάλεσε το ΚΕΠΠ, για να διαβιβάσει την αστυνομία το περιστατικό.