Ποιοι παραπλανούν περισσότερο τους καταναλωτές

Ποιοι παραπλανούν περισσότερο τους καταναλωτές

Διπλασίασαν τις αθέμιτες (κυρίως παραπλανητικές) εμπορικές πρακτικές τους τράπεζες και εταιρίες κινητής

Διπλασιάστηκαν το 2017 οι αθέμιτες (κυρίως παραπλανητικές) εμπορικές πρακτικές, με έμφαση στους κλάδους του χρηματοπιστωτικού τομέα, των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, της εκπαίδευσης, αλλά και της υγείας, όπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση του Συνήγορου του Καταναλωτή, η οποία παρουσιάστηκε σήμερα στη Βουλή, από τον Συνήγορο του Καταναλωτή, Λευτέρη Ζαγορίτη και την αναπληρώτρια Συνήγορος, Αθηνά Κοντογιάννη.

Ο κ. Ζαγορίτης, κατά την παρουσίαση της έκθεσης, ανέδειξε την ιδιαιτέρως μεγάλη αύξηση -κατά 28,2%- του αριθμού των αναφορών που κατατέθηκαν στην Αρχή το 2017 σε σχέση με το 2016, τονίζοντας ότι η αυξητική ροή εξακολουθεί και το 2018. Χαρακτηριστικό στοιχείο της κατακόρυφης αύξησης των αιτημάτων διαμεσολάβησης προς τον Συνήγορο του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας (αρμόδιο για την επίλυση διασυνοριακών διαφορών) είναι ότι τα τελευταία 4-5 χρόνια υποβλήθησαν 34.703 αναφορές, πολύ περισσότερες σε σχέση με τις 27.932 που κατατέθηκαν τα πρώτα εννέα χρόνια (2005-2013) λειτουργίας της Αρχής.

Το ποσοστό επίλυσης των υποθέσεων παρέμεινε εξαιρετικά υψηλό, άνω του 82%.

Τέλος, η κ. Κοντογιάννη ενημέρωσε για τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, το οποίο το 2017 κατέγραψε αύξηση αναφορών σε ποσοστό 43,4% σε σχέση με το 2016.

Ποιοι παραπλανούν περισσότερο τους καταναλωτές

Οι τομείς της αγοράς με τις περισσότερες υποθέσεις είναι οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (τράπεζες, δάνεια), οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες (σταθερή-κινητή τηλεφωνία, ίντερνετ) και η ενέργεια-ύδρευση και, βεβαίως, τα καταναλωτικά αγαθά. Είναι οι εμπορικοί κλάδοι με μεγάλη αύξηση αναφορών, που συνδέονται, μάλιστα, με την αδυναμία των πολιτών να ανταποκριθούν στις πάγιες οικονομικές υποχρεώσεις τους ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, που πλήττει τα οικογενειακά εισοδήματα.

Επιπλέον, το 2017, η Αρχή διαπίστωσε, διπλασιασμό των αθέμιτων (κυρίως παραπλανητικών) εμπορικών πρακτικών, με έμφαση στους κλάδους του χρηματοπιστωτικού τομέα, των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, της εκπαίδευσης, αλλά και της υγείας.

Παράλληλα, όπως προκύπτει από τις αναφορές που έχει δεχθεί η Αρχή, παρατηρείται μεγάλη αύξηση των υποθέσεων του ηλεκτρονικού εμπορίου και, γενικότερα, των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Αυτή η αύξηση συμπίπτει με το γεγονός ότι τέθηκαν σε εφαρμογή οι διαδικασίες ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών, μέσω της σχετικής ευρωπαϊκής πλατφόρμας (πλατφόρμα ΗΕΔ) και σε αυτήν τη διαδικασία ο Συνήγορος του Καταναλωτή καταγράφει σημαντικές επιδόσεις, επιλύοντας 8 στις 10 υποθέσεις.