Είναι γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι γενικά ζητούν όλο και περισσότερο mobile bandwith, αλλά ανησυχούν για το κόστος.
Ενώ οι Ευρωπαίοι είναι ανοικτοί απέναντι στις δυνατότητες που προσφέρει η νέα τεχνολογία, όπως φαίνεται από τα στοιχεία για τις νέες συνδρομές στο διαδίκτυο και τη χρήση του διαδικτύου για την πραγματοποίηση κλήσεων ομιλίας, ωστόσο, εξακολουθούν να σκέφτονται πολύ πριν προβούν σε κλήση ή σε απευθείας σύνδεση, λόγω του κόστους που έχουν αυτές οι υπηρεσίες.
Τα κινητά τηλέφωνα είναι πλέον παντού, αλλά μόνο οι μισές συσκευές είναι «έξυπνες». Συνδρομές για τα τηλέφωνα που περιλαμβάνουν internet ποικίλουν ως προς το εύρος της πρόσβασης από 55% στη Σουηδία, τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Φινλανδία, τη Γαλλία και την Ολλανδία κάτω από 35% στο Βέλγιο, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, Κύπρο, Ρουμανία, Βουλγαρία και την Πορτογαλία. Σε πολλές χώρες μειώνεται ο χρόνος χρήσης του Internet, επειδή οι χρήστες σε αυτές τις χώρες ανησυχούν για τις χρεώσεις - Ουγγαρία (35%), Πορτογαλία (58%), Ελλάδα (53%), Κύπρος (52 %), Βέλγιο (47%) και Ρουμανία (45%). Οι ανησυχίες σχετικά με το κόστος οδηγούν σήμερα περισσότερο από το ήμισυ των πολιτών της ΕΕ να περιορίσουν τις κλήσεις από το κινητό τους στις εθνικές κλήσεις (55%) και σε διεθνείς αριθμούς (54%). Περισσότερο από το 70% περιορίζουν τις εθνικές κλήσεις τους στην Ελλάδα (81%), την Πορτογαλία (79%), την Ιρλανδία (72%) και τη Ρουμανία (71%).
Η Ευρυζωνική πρόσβαση (Broadband access at home) είναι η πραγματικότητα για το 3/4 των νοικοκυριών: το 72,5% των νοικοκυριών στην ΕΕ διαθέτουν πλέον ευρυζωνική σύνδεση, από 67,3% που ήταν αντίστοιχα το 2011.
Eπίσης, το 34% των χρηστών της Ε.Ε χρησιμοποιει το Διαδίκτυο για να κάνει κλήσεις φωνής (Voice over Internet Protocol ή "VOIP"), ενώ ήταν μέχρι 7 μονάδες το 2012. Επίσης, το 28% των χρηστών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για να μιλήσει με τους χρήστες στο ίδιο δίκτυο VOIP δωρεάν, και το 4% προβαίνει στη χρήση VoIP για να κάνει φθηνότερες διεθνείς κλήσεις.
“Η εξασφάλιση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών έναντι των τηλεπικοινωνιών μπορεί να επιτευχθεί όταν υπάρχει μία προσιτή τιμή για όλες τις χώρες της Ε.Ε και αυτός είναι ένας από τους στόχους του πακέτου Connected Continent Package, που θα υποβληθεί από την Επιτροπή το Σεπτέμβριο», δήλωσε η Neelie Kroes, Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Ψηφιακό Θεματολόγιο (Digital Agenda)
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας τονίζουν το γεγονός ότι η ταχύτητα στο διαδίκτυο αναδεικνύεται ως ένα κορυφαίο ζήτημα για τους χρήστες του Διαδικτύου, καθώς το 45% των Ευρωπαίων χρηστών του Διαδικτύου θα ήταν πρόθυμοι να αναβαθμίσουν ή να αλλάξουν τα πακέτα τους προκειμένου να τους παρέχεται υψηλότερη ταχύτητα.
Η ως άνω έρευνα ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2013. Το 26.786 ερωτηθέντων προερχόταν από διαφορετικές ομάδες εκπροσώπησης των κοινωνικών και δημογραφικών τμημάτων του πληθυσμού της ΕΕ και αυτοί πέρασαν από συνέντευξη πρόσωπο με πρόσωπο στο σπίτι. Ας σημειωθεί ότι η επιτόπια έρευνα πραγματοποιήθηκε πριν από την επίσημη ημερομηνία προσχώρησης της Κροατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση την 1η Ιουλίου 2013.
Επίσης, είναι κραυγαλέα μια διαφορά της τάξεως του 774% ανάμεσα στη Λιθουανία που είναι η φθηνότερη χώρα, και την Ολλανδία, η οποία είναι η ακριβότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά τις χρεώσεις της κινητής τηλεφωνίας.
Η μεγάλη απόκλιση στις χρεώσεις δεν μπορεί να δικαιολογηθεί ούτε λόγω ποιοτικής διαφοράς ούτε λόγω κόστους παρεχόμενης υπηρεσίας.
Η Νέιλι Κρους, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε: "Οι αριθμοί αυτοί δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι 28 ξεχωριστές εθνικές αγορές τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη δεν δημιουργούν για τους καταναλωτές τα οφέλη που θα δημιουργούσε μια ενιαία αγορά. Είναι εξαιρετικά σημαντικό για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση να επιταχύνουμε τις προσπάθειές μας για τη δημιουργία μιας πραγματικής ενιαίας αγοράς και μιας πραγματικά συνδεδεμένης ηπείρου”.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σε άλλες κατηγορίες βασικών αγαθών και υπηρεσιών στην ευρωπαϊκή ενιαία αγορά οι διαφορές στις τιμές είναι πολύ μικρότερες. Για παράδειγμα, ένα λίτρο γάλακτος κοστίζει από 0,69 έως 0,99 ευρώ: υπάρχει δηλαδή μια διαφορά της τάξεως του 43%. Αγορές, όπως η αγορά ενός iPad, παρουσιάζουν μόνον 11% διαφορά ως προς το κόστος ανάμεσα στις διάφορες χώρες της ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να είναι και ουσιαστικά μία ενιαία αγορά και όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο. Η τηλεπικοινωνιακή σύνδεση και η δίκαιη εξισορρόπηση των τιμών πρέπει να είναι στην κορυφή της ημερήσιας διάταξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τον επόμενο μήνα, η Νέιλι Κρους θα παρουσιάσει μια δέσμη μέτρων για την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, οπότε μένει να παρακολουθήσουμε από κοντά τα προτεινόμενα μέτρα της Αντιπροέδρου για να περάσουμε σε μία ενιαία Ευρωπαϊκή αγορά στον τόσο πολύτιμο και χρήσιμο τομέα των τηλεπικοινωνιών.