Σε έλεγχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των δικτυακών τόπων που πωλούν παιχνίδια, βιβλία, βίντεο και μουσική που μπορούν να μεταφορτωθούν σε έναν υπολογιστή ή σε μία κινητή συσκευή, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι πάνω από το 75% από αυτές τις ιστοσελίδες δε φαίνεται να συμμορφώνονται με τους κανόνες προστασίας των καταναλωτών.
Αυτό είναι ακόμη πιο ανησυχητικό, καθώς στοχεύουν σε ευάλωτους καταναλωτές, δηλαδή τα παιδιά. Οι χρήστες πρέπει να κάνουν κλικ - περνώντας πρώτα από ένα λαβύρινθο του site – στους όρους της σύμβασης, για να μάθουν πόσο θα πρέπει τελικά να πληρώσου. Ειδικά τα παιδιά συχνά δελεάζονται και αγοράζουν αντικείμενα που σχετίζονται με δήθεν δωρεάν παιχνίδια.
Σε περίπτωση προβλήματος, η εξυπηρέτηση του χρήστη-πελάτη μετά την αγορά είναι συχνά δύσκολη, καθώς τα στοιχεία επικοινωνίας λείπουν σε περισσότερο από το ένα τρίτο των δικτυακών τόπων. Οι εθνικές αρχές επιβολής της νομοθεσίας θα πρέπει να επικοινωνήσετε σε αυτή την περίπτωση με τις εν λόγω εταιρείες ώστε αυτές οι εταιρίες να μπορέσουν να διευκρινίσουν τη θέση τους ή να διορθώσουν την ιστοσελίδα τους.
Ο Επίτροπος αρμόδιος για τα θέματα των καταναλωτών, Tonio Borg, δήλωσε: "Τα παιδιά είναι όλο και περισσότερο εξοικειωμένα με την τεχνολογία.Από μικρή ηλικία, ξέρουν πώς να κατεβάσουν παιχνίδια Ωστόσο, από τη στιγμή που είναι εξαρτημένα από ένα συγκεκριμένο προϊόν, είναι δύσκολο. να τα σταματήσουμε. Οι γονείς πρέπει να προσέξουν, καθώς τα μισά από αυτά τα downloadable games διαφημίζονται ως δωρεάν ώστε να δελεάσουν τα παιδιά να παίξουν, αλλά μπορεί σύντομα να φτάσουν στα ύψη τους λογαριασμούς του Διαδικτύου. Γενικά, η έρευνα της Ε.Ε δείχνει ότι η πλειοψηφία των ελεγμένων ιστοσελίδων δεν παρέχουν εύκολη πρόσβαση σε βασικούς συμβατικούς όρους. Κατά τους προσεχείς μήνες, οι εθνικές αρχές θα πρέπει να εργασθούν ώστε αυτές οι ιστοσελίδες να πάρουν τον σωστό δρόμο".
Τα κυριότερα προβλήματα σε ιστοσελίδες ήταν:
Καταχρηστικές ρήτρες: οι συμβατικοί όροι πρέπει να αναφέρονται σαφώς και να είναι δίκαιοι. Ένα σύνολο από 230 ιστοσελίδες (69%) περιείχε ρήτρες που θεωρούνται καταχρηστικές, π.χ. i), εξαιρούν την αστική ευθύνη του εμπόρου σε περίπτωση που προκύψει ζημία στον εξοπλισμό του καταναλωτή, ii) απαγορεύουν ή εμποδίζουν τους καταναλωτές να ασκήσουν το δικαίωμά τους να αναζητήσουν νομική ή άλλη αποκατάσταση, ή iii), στερούν από τους καταναλωτές το δικαίωμα να λάβουν ένα νέο προϊόν ή να ζητήσουν την επιστροφή των χρημάτων τους, όταν η λήψη του προϊόντος αποτυγχάνει να λειτουργήσει.
Το δικαίωμα υπαναχώρησης: λόγω της φύσης των downloads, ο καταναλωτής χάνει το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση αφού η λήψη έχει αρχίσει με τη συμφωνία του καταναλωτή (με άλλα λόγια, προϊόντα που γίνονται download δεν μπορούν να επιστραφούν). Ωστόσο, οι έμποροι οφείλουν να ενημερώνουν τους καταναλωτές πριν από την αγορά για το γεγονός αυτό. 141 δικτυακοί τόπους (42% των δικτυακών τόπων που ελέγχθηκαν) δεν παρέχουν αυτές τις πληροφορίες.
Λείπουν πληροφορίες για την ταυτότητα και τη διεύθυνση του εμπόρου: οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αναφέρουν την ταυτότητά τους, τη γεωγραφική και τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην ιστοσελίδα τους για να μπορούν οι καταναλωτές να επικοινωνήσουν μαζί τους, αν είναι απαραίτητο. 121 ιστοσελίδες (36% των ελεγχθέντων) δεν εμφανίζουν αυτά τα ουσιώδη στοιχεία.
Δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με γεωγραφικούς περιορισμούς: οι καταναλωτές δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το υλικό που έκαναν download σε άλλη χώρα, πέραν της χώρας διαμονής τους και οι έμποροι θα πρέπει να τους ενημερώσουν σχετικά με αυτό. Το 73% των δικτυακών τόπων που ελέγχθηκαν αποσιωπούν αυτές τις πληροφορίες. Όταν αυτή η πληροφορία δίνεται, εντοπίζεται συχνά μόνο στους γενικούς όρους και προϋποθέσεις και ως εκ τούτου είναι δύσκολο να τύχει προσοχής από τον καταναλωτή.
Παιχνίδια που διαφημίζονται ως "δωρεάν" συχνά περιλαμβάνουν κάποια πληρωμή σε μεταγενέστερο στάδιο: Σχεδόν 9 στις 10 ιστοσελίδες παρέλειψαν να ενημερώσουν τους χρήστες εκ των προτέρων για add-ons ή ότι για το παιχνίδι απαιτείται πληρωμή. Αν και η πληροφορία αυτή συχνά αναφέρεται στους όρους της σύμβασης, ωστόσο δεν υπάρχει καμία σαφής ένδειξη σχετικά με τις τιμές.
Λόγω αυτής της έρευνας της Ε.Ε. που έλαβε χώρα κατά το τέλος του περασμένου έτους, οι εθνικές αρχές του κάθε κράτους – μέλους έχουν ήδη αρχίσει να επικοινωνούν με τις εταιρείες και να τους ζητούν να παράσχουν διευκρινίσεις ή να διορθώσουν τις ιστοσελίδες τους. Η αποτυχία μίας εταιρίας να το πράξει μπορεί να οδηγήσει σε νομικές ενέργειες εναντίον της με αποτέλεσμα την επιβολή προστίμων ή ακόμη και το κλείσιμο των δικτυακών τόπων. Οι εθνικές αρχές επιβολής της νομοθεσίας θα υποβάλουν σχετική έκθεση στην Επιτροπή το φθινόπωρο του 2013. Η Επιτροπή θα υποβάλει έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματα. Εις αναμονή λοιπόν των σχετικών αποτελεσμάτων.